30 Sep 2009

Era Najib Altantuya : UMNO BN Kehabisan Gas Oksigen

PAS menyifatkan Umno sudah kehabisan gas oksigen untuk bernafas kerana mencalonkan Tan Sri Mohd Isa Samad sebagai calon PRK di Bagan Pinang pada 11, Oktober 2009.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Haji Ahmad berkata pencalonan Tan Sri Mohd Isa Samad menggambarkan Umno sudah kehilangan orang yang berwibawa dan calon yang bersih dari segi moral dan rasuah.

Calon Barisan Nasional (BN), Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad disabit kesalahan rasuah yang telah menyebabkan beliau kehilangan jawatan Naib Presiden dan Menteri Wilayah Persekutuan oleh jawatankuasa tatatertib umno.

Dalam kenyataannya itu, Ustaz Idris berkata kemungkinan pencalonan ISA, atas sebab Datuk Seri Najib Tun Razak terhutang budi kepada Tan Seri Isa Samad sewaktu menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan satu ketika dahulu.

"Kita mengharapkan semua pengundi yang berada di Bagan Pinang adalah mereka yang mempunyai jati diri yang kukuh akan membuat perhitungan yang tepat untuk memilih wakil rakyat di kawasan mereka," ujarnya.

Sebagaimanaedia maklum Dewan Undangan Negeri Bagan Pinang mempunyai ramai pengundi tentera yang kita tahu mereka adalah orang yang berdisiplin dan bermoral tidak akan rela berketuakan orang yang telah terpalit dengan rasuah.

Menurutnya, perlantikan Tan Seri Isa sebagai calon adalah satu kayu ukur, hendak menunjukkan bahawa pemimpin Umno tidak ada kesungguhan memerangi rasuah.

Dalam kajian Transparency International (TI), Malaysia terus merudum dalam Indeks Persepsi Rasuah apabila berada pada kedudukan ke-47 pada tahun 2008 sedangkan tahun 2007 indeks rasuah hanya tangga 43.

Justeru itu katanya, PAS menyeru pengundi Bagan Pinang selamatkan negara daripada berketuakan parti perasuah yang boleh membinasakan negara.

Tiada ulasan: