19 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Zambry Memang Pengecut. Ayuh Bubarkan DUN.

Bernama melaporkan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir memberi amaran kepada pembangkang supaya jangan berlagak samseng dengan mengganggu urusan kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) menunaikan tanggungjawab kepada rakyat di negeri itu.

Katanya tindakan pembangkang mengganggu majlis penyerahan borang 5A kepada 188 penduduk untuk membayar premium dan seterusnya mendapat hak milik tanah di Taiping tengah hari tadi sebagai perbuatan yang sangat mendesak. "Jangan anggap saya pengecut atau penakut.

Kata beliau sebagai Menteri Besar, saya bertanggungjawab memastikan supaya kejadian yang tidak diingini tidak berlaku," katanya kepada pemberita di sini Isnin. Beliau mengulas tindakan Angota Parlimen Taiping Nga Kor Ming, anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Aulong, Yew Tian Hoe dan ADUN Pokok Assam, Yee Seu Kai bersama 20 penyokong mengganggu majlis tersebut di Dewan Majlis Perbandaran Taiping (MPT).

Ketiga-tiga pemimpin DAP itu bersama penyokong mereka memegang kain rentang yang tertulis "MB Haram, Malu, Malu, Malu, Malu" di perkarangan dewan itu sambil melaungkan kata-kata kesat. Bagaimanapun, Zambry tidak hadir pada majlis itu dan sebaliknya mewakilkan ahli exco negeri Mohd Zahir Abdul Khalid, untuk menyampaikan borang itu kepada penerima dari Kampung Kaki Bukit Jana, Kampung Aulong Baru Tambahan, Kampung Ayer Kuning dan Kampung Batu 14 Trong.

Zambry berkata beliau terpaksa membatalkan kehadirannya pada majlis itu atas nasihat pihak keselamatan bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini dan memohon maaf kepada hadiran.

Jika Zambry tidak pengecut, maka segerakanlah menghadap Sultan Perak dan mohon perkenan baginda untuk pembubaran dewan undangan negeri serta diadakan pilihanraya semula di Perak.

Dan jika itu yang Zambry lakukan untuk mengembalikan maruahnya yang telah sekian lama tercalar kerana sememangnya beliau bukan Menteri Besar untuk sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat Perak, maka itu lebih baik baginya dari dari sekadar bertempik untuk mengatakan "Saya bukan pengecut atau penakut."

"Siapa yang berlagak samseng selama ini jika bukan UMNO yang melarikan ADUN PKR dan DAP untuk melakukan rampasan kuasa di Perak?" tanya seorang pemimpin Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan: