2 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Tindakan Polis Ganas dan Terlampau

Tindakan pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) terhadap demonstrasi secara aman mansuhkan ISA di ibu negara, hari ini dianggap paling ganas dalam sejarah Malaysia, demikian lapor TVS.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad yang menyertai Perhimpunan itu berkata, tindakan pihak berkuasa adalah keterlaluan dan melampau.

Lebih 400 orang yang berhimpun secara aman ditahan pihak polis yang turut melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air ke arah mereka di beberapa lokasi sekitar ibu negara.

“Kami tidak menjangkakan bahawa mereka terlalu terdesak dengan mengambil tindakan terlalu agresif dan melampau, dan ternyata mereka itu semacam lebih tertekan hari ini berbeza dengan perhimpunan terdahulu daripada ini. Sehingga petang ini mereka masih lagi menunggu kami di Jalan Raja Laut dan di Ibu Pejabat Pas ini.Saya kira ini adalah perbuatan paling ganas dan paling keji dari pihak FRU,” katanya.

Kedua-dua pihak iaitu kumpulan Anti-ISA dan Pro-ISA gagal menyerahkan memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong di Istana Negara.

Dr Dzulkefly menegaskan, undang-undang ISA ini bukan sahaja tidak releven pada masa ini, malah menzalimi rakyat di Negara ini sendiri.

“Kita mahukan Perdana Menteri mengambil kira kesungguhan dan komitmen rakyat.dan beliau perlu segera mengambil tindakan memansuhkan ISA dan bukan sekadar merujuk atau mengulang tayang serta meminda mana-mana undang-undang ini, tetapi pada dasarnya adalah zalim kerana menafikan hak pembelaan kepada tertuduh secara terbuka dimahkamah bagi mereka mempertahankan diri.”

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad pula berkata, kejadian yang berlaku pada hari ini menun jukkan mesej yang jelas daripada rakyat terhadap kezaliman yang berlaku di bawah pemerintahan Barisan Nasional.

Exco Selangor, Dr Halimah Ali berkata, tindakan pihak berkuasa yang melampau ini tidak seharusnya berlaku kerana Malaysia adalah sebuah Negara yang mengamalkan dasar demokrasi.

Katanya, rakyat berhak memberi pandangan dan mengemukakan memorandum kepada Yang DiPertuan Agong secara aman.

Sementara itu, suasana di Pusat Tahanan FRU Cheras menjadi kecoh apabila pihak polis bertelagah dengan para peserta demonstrasi anti-ISA yang ditahan sebelum dan semasa himpunan MANSUH, hari ini, demikian lapor harakahdaily.

Menurut Ahli Jawatan Kuasa Muslimat PAS, Athirah Aiman al-Jundi, yang ditahan kira-kira jam 12.50 tengah hari di Kompleks Pertama, pertelagahan tersebut berlaku apabila pihak polis tidak membenarkan mereka yang ditahan untuk menemui peguam.

Tambah beliau, pihak polis tidak membenarkan mereka menemui peguam dengan alasan 'mereka belum ditahan', selain mengatakan para peguam tidak mengendahkan hak dan nasib mereka.

"Alasan pihak polis tidak membenarkan kami menemui peguam ialah kerana kami belum ditahan. Jadi, yang letakkan kami di pusat tahanan ini apa namanya? Jika kami tidak ditahan, mengapa tidak dilepaskan sahaja?", soal beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Tambah beliau lagi, alasan polis bahawa para peguam tidak mengendahkan mereka yang ditahan turut tidak masuk akal, memandangkan terdapat tiga peguam di luar pusat tahanan tersebut, antaranya Lateefa Koya yang ingin menemui mereka yang ditahan.

Sambil menyatakan kesemua yang ditahan dipisahkan antara satu sama lain bagi mengelakkan sebarang perbincangan, Athirah turut memaklumkan tiada sebarang keterangan diambil polis ke atas mereka yang ditahan.

"Kita tidak tahu apa yang mereka mahu. Keterangan tidak diambil, malah terdapat dua tahanan wanita dihantar ke Balai Polis Bukit Jalil. Atas sebab apa kita tidak tahu. Malah, ada di kalangan yang ditahan telah diambil kad pengenalan mereka tanpa dipulangkan kembali," tambah beliau yang turut menyampaikan informasi melalui sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Harakahdaily.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan mereka yang ditahan bertindak melakukan pelbagai aktiviti bagi memprotes tindakan polis, antaranya melaungkan slogan 'Hidup Rakyat', 'Mansuh ISA', 'Hentikan kezaliman', 'hancur penindasan', 'lawan tetap lawan', selain mendeklamasikan sajak.

Antara yang turut ditahan bersama Athirah ialah AJK PAS Pusat, Mujahid Yusof Rawa; Exco Pemuda Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil; Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah; serta beberapa aktivis lain, termasuk isteri tahanan ISA lapan tahun, Norlaila Othman.



Tiada ulasan: