8 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Penduduk Kg Buah Pala Digesa Terima Tawaran Kerajaan Negeri

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menegaskan penduduk Kampung Buah Pala akur dengan keputusan Kerajaan Negeri menerima pampasan yang ditawarkan kerana itu satu-satunya jalan terbaik bagi menyelesaikan isu hak milikan tanah tegas

Lim ketika ditemui berkata, beliau telah menggunakan kuasanya sebagai Ketua Menteri, namun tidak pasti tindakan yang benar-benar dapat memuaskan hati semua pihak.

“Mengulas tentang 3.5 juta yang dituntut oleh penduduk kampung sebagai pampasan, beliau berkata ada sesetengah pihak yang sengaja mengambil kesempatan atas permintaan tersebut.

“Pihak kerajaan negeri tidak dapat menunaikan tuntutan pampasan tersebut dan meminta supaya penduduk perlu menerima keputusan yang telah bincangkan kerana Kerajaan Negeri telah sedaya upaya membantu.

“Pihak pemaju juga telah memberi tempoh bagi membuat persediaan namun bantahan demi bantahan telah membuatkan perjalanan kisah Kampung Buah Pala ini direkodkan telalu panjang.

Lim juga mengingatkan penduduk, jika mereka tekad tidak mahu menerima sebarang cadangan dan tawaran pemaju, mereka akan kehilangan segala-galanya yang merangkumi tanah kampung itu dan tanah yang ditawarkan. -TVA



Tiada ulasan: