30 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Tandatanya DNA Di Kot Dan Tali Pinggang Teoh

Dua sampel DNA manusia dikesan di pakaian bekas setiausaha politik exco Selangor, Teoh Beng Hock yang ditemui mati selepas memberi keterangan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), 16 Julai lepas.

Bagaimanapun, identiti pemiliknya masih belum dapat dikenalpasti.

Dalam prosiding inkues bagi mengetahui punca kematian Teoh di Mahkamah Majistret Shah Alam pagi tadi, peguambela dan peguamcara Tan Hock Chuan menerangkan terdapat satu sampel DNA manusia dikesan di baju kot Setiausaha politik Ean Yong Hian Wah itu dan sampel DNA lelaki turut ditemui di tali pinggangnya.

Pihak polis telah menjalankan ujian DNA ke atas 90 orang untuk menjejak pemilik sampel DNA berkenaan dan sedang dalam usaha mendapatkan ujian DNA daripada 12 lagi individu yang disyaki.

Penguam Pemerhati keluarga Teoh, Gobind Singh Deo yang ditemui media di lobi mahkamah berharap, sampel DNA yang tidak dikenali itu akan diserahkan kepada mereka secepat mungkin.

“Kami difahamkan tadi pihak polis dalam proses membuat bandingan DNA kerana siasatan mendapati bahawa terdapat DNA seseorang yang tidak dapat ditentukan pada tubuh Teoh Beng Hock.

“Kami rasa ini amat penting kepada kami, bahawa laporan DNA ini dapat disiapkan dan diserahkan kepada kami dalam masa terdekat,” katanya.

Kematian Teoh yang menimbulkan seribu tanda tanya, memaksa kerajaan pusat menubuhkan inkues dan suruhanjaya diraja bagi menentukan kematiannya dan prosedur siasatan SPRM.

Inkues tersebut, yang sepatutnya bermula hari ini, ditangguhkan kepada 5 Ogos depan. -tvselangor

Laporan kami sebelum ini
Era Najib Altantuya : DNA - Satu Konspirasi Baru



Tiada ulasan: