3 Mac 2009

Ulasan Berita Hangat 3 Mac 2009

Dewan Undangan Negeri (DUN) mengadakan sidang tergempar dengan meluluskan tiga usul termasuk meminta pembubaran DUN.

Sidang tergempar itu diadakan di tepi jalan sebatang pokok di kawasan Medan Istana, yang terletak kira-kira 50 meter dari bangunan SUK.

Selain syor pembubaran DUN, dua usul yang lain menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar dan mengesahkan keputusan Speaker V. Sivakumar melarang Menteri Besar, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.

Persidangan itu, yang berlangsung selama 30 minit bermula 10.20 pagi, dihadiri semua 27 ADUN PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat.

Usul pertama dibentangkan oleh wakil rakyat Titi Serong, Khalil Idham Lim, usul kedua oleh ADUN Teja, Chang Lih Kang, dan satu lagi oleh ADUN Pantai Remis, Datuk Ngeh Koo Ham. Mesyuarat itu ditangguhkan pada 10.33 pagi.

Persidangan yang dipanggil oleh Sivakumar itu diadakan di situ selepas polis menghalang beliau dan 27 ADUN pembangkang daripada memasuki Dewan.

PEGUAM TIDAK DIBENARKAN WAKILI SPEAKER

Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini memutuskan bahawa peguam yang mewakili Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) V Sivakumar tidak mempunyai locus standi untuk mewakilinya dalam satu permohonan yang difailkan oleh Menteri Besar Datuk Seri Zambry Kadir dan enam Exco kerajaan negeri.

Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim, memutuskan demikian ekoran permohonan yang dibuat oleh peguam yang mewakili Zambry.

Peguam Tommy Thomas yang mewakili Sivakumar berkata, alasannya ialah Speaker adalah sebahagian daripada kerajaan negeri, dan oleh itu, hanyapenasihat undang-undang kerajaan negeri yang boleh mewakili Sivakumar.

Tommy memberitahu pemberita demikian selepas Ridwan mendengar kes itu selama 30 minit di dalam kamarnya.

MALAYSIA DIAMBANG MENJADI NEGARA POLIS

Malaysia Diambang Menjadi Negara Polis. Itulah rumusan pemimpin Pakatan Rakyat yang mengulas tindakan menggunakan polis untuk menghalang sidang tergempar Dewan Undangan Negeri Perak.

Ngeh pula meminta Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Zambry supaya bersetuju dengan pembubaran dewan kerana, menurutnya, itu adalah satu-satunya penyelesaian segera terhadap masalah dan krisis yang berlaku kini.

Beliau berkata, laporan polis akan dibuat terhadap polis, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Abdul Rahman Hashim serta kakitangan awam yang terlibat menghalang sidang tergempar hari ini, kerana menghina.


Tiada ulasan: