23 Mac 2009

CAHAYA KEMENANGAN KELIHATAN DI BATANG AI

PKR hari ini telah menamakan bekas ahli parlimen Lubok Antu yang tidak asing lagi, Jawah Gerang untuk menggalas cabaran Pakatan Rakyat menentang BN dalam pilihanraya kecil DUN Batang Ai yang akan berlangsung 7 April ini.

Demikian diumumkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim di Hotel Grand Continental, Kuching sebentar tadi. Sabtu lepas, BN telah mengumumkan calonnya Malcolm Mussen Lamoh.

Pengalaman saudara Jawah yang sebelum ini berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Lubok Antu selama lima penggal jelas memperlihatkan kredibiliti beliau sebagai pemimpin rakyat di DUN Batang Ai yang komited.

Turut hadir dalam majlis ini termasuklah saudara Dominique Ng, YB Violet (mewakili DAP) dan juga YB Gabriel Adit.

Juga diumumkan ialah pemilihan saudara Nicholas Bawin sebagai Pengarah Operasi Pilihan Raya. Ini jelas membuktikan betapa fitnah perpecahan yang dilempar BN sekadar omongan kosong yang berlalu ditiup angin.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Menteri Muda Sukan Sarawak Datuk Dublin Unting Ingkot akibat koma pada 24 Februari lalu.

Banyak pihak melihat pilihanraya kecil Batang Ai sebagai batu ujian untuk PKR dan Pakatan Rakyat mengukur penerimaan masyarakat pedalaman Srawak terhadap parti tersebut.

Jawah, bekas ahli parlimen selama lima penggal bagi Lubok Antu, tidak diturunkan oleh BN untuk bertanding di dalam pilihanraya yang lalu. Beliau telah menyertai PKR, bersama-sama 1000 pengikutnya.

Di dalam pilihanraya 1999 dan 2004 pula Jawah Gerang telah memenangi kerusi parlimen Lubuk Antu di atas tiket BN dengan mengalahkan calon-calon Bebas dengan kelebihan undi yang memberansangkan.

Ramai penganalisis berpendapat kerusi Batang Ai akan menjadi milik PKR berdasarkan senario politik Sarawak khususnya dimana angin perubahan begitu dirasai terutama di kawasan pedalaman Sarawak.

"Sekalipun BN telah mencurahkan RM12 juta untuk pelbagai projek mee segera di Batang Ai, namun Pilihan raya di Kuala Terengganu juga menyaksikan kerajaan BN mengahamburkan duit bagai hujan turun dari langit. Harapan BN amatlah besar untuk memenangi kerusi tersebut untuk membuktikan mereka masih relevan dan diterima rakyat. Malangnya.. suntikan BN itu tiada bisanya. Rakyat Kuala Terangganu sudah pun membuat keputusan memihak kepada Pakatan Rakyat," demikian dicatatkan di dalam sebuah blog dayakbaru.com.

"Kini, BN menggunakan plan yang sama untuk piliharaya di lubok antu. BN sedar pelan itu tidak dapat dipakai di Kuala Terangganu, tetapi sengaja mencubanya di Lubok Antu.

Persepsi BN ialah, pikiran dayak terutamanya Iban di Lubok Antu masih boleh dikelaburi oleh wang.

Masyarakat dayak(iban) di Lubok Antu perlu belajar daripada pilihanraya Kuala Terangganu. Kerana jika tidak, dayak akan dilebelkan sebagai tiada asas perjuangan jangka panjang dan pikiran mereka boleh dibeli dengan wang ringgit," tambahnya lagi.


Tiada ulasan: