28 Okt 2007

TKO Menjunjung Kasih Rakam Tahniah

Posted on Thursday, April 26 @ 12:53:44 MYT by greenboc
Pelbagai oleh greenboc

AGONGHari ini ialah hari Pertabalan Sultan Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Al-Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah Al-Haj sebagai Yang Di Pertuan Agong Malaysia yang ke 13.

Kami seluruh warga TRANUNGKITE ONLINE (TKO) menjunjung kasih dan tahniah ke bawah Duli sempena pertabalan Tuanku sebagai Yang diPertuan Agong yang telah menjalankan tugas sebagai ketua perlembagaan Malaysia mulai
13 Disember 2006 yang lalu.


Baginda telah dilahirkan pada 22 Januari, 1962 di Istana Al-Muktafi, Kuala Terengganu, ibu negeri Terengganu. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Sultan Sulaiman dan kemudiannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Sulaiman, beliau kemudiannya pergi ke luar negeri untuk melanjutkan perajaannya di sekolah berprestij, Geelong Grammar School di Geelong, Australia. Dalam tahun 1988, baginda menghabiskan pembelajarannya di U.S. International University-Europe di London, memperolehi ijazah Sarjana Muda Sastera di International Relationships pada 9 Jun 1988.

Baginda telah melibatkan diri dengan kursus ketenteraan PRE SMC (E) 33 di Army School of Languages daripada 2 November 1982 hingga 31 Mei 1983, dan kemudiannya menghadiri kursus ketenteraan SMC 33 di Akademi Tentera DiRaja Sandhurst di England daripada 3 May 1983, menghabiskan kursus Pegawai Kadet pada 9 Disember 1983. Baginda telah dikomisyenkan pangkat Leftenen pada 1 Mac 1984 dan telah memberikan khidmatnya di Askar Berkuda DiRaja.

Baginda telah dianugerahkan Putera Mahkota negeri Terengganu Darul Iman pada 6 November 1979, dan kemudiannya, pemangku Sultan Terengganu daripada 20 Oktober hingga 8 November 1990.

Baginda turut meminati sukan seperti sukan berkuda dan baginda amat menitik beratkan soal pemakanan baginda. Baginda juga merupakan Yang di-Pertuan Agong yang pertama yang diputerakan selepas kemerdekaan dan kedua termuda ketika ditabalkan iaitu selepas Yang di-Pertuan Agong ketiga, Tuanku Syed Putra ibni Almarhum Syed Hassan Jamalullail yang ditabalkan ketika berusia 40 tahun.


TRANUNGKITE, ENGKAU AGONG!

Tiada ulasan: