13 Mei 2009

Zambry Hanya Sebagai Penjaga Sementara (Caretaker)

ZZambry Abdul Kadir hari ini enggan untuk memberikan jawapan yang jelas terhadap persoalan samada adakah beliau menteri besar yang sah, menyebabkan rakyat Perak keliru terkepung dengan lebih banyak soalan yang tak berjawab apabila krisis politik Perak menemui jalan buntunya.

Zambry tiba di bangunan kerajaan negeri pada jam 9.16am di dalam kereta Toyota Harrier. (Hipokrit betul, jual Toyota Camry yang dibeli dan digunakan oleh kerajaan Pakatan Rakyat kerana kononnya kereta impot sedangkan beliau sendiri guna kereta Toyota Harrier). Beliau telah disambut oleh wartawan yang sudah berpeluh di pintu masuk bangunan yang berada di situ sejak dari jam 7 pagi.

Seperti yang dinyatakan semalam, keputusan yang diperolehi dari Mahkamah Rayuan semalam yang menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang menyatakan Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai MB yang sah dan memberikan hak Zambry untuk menjalankan tugasnya.

Persoalan kini, Zambry menjalankan tugas sebagai apa? Majlis Peguam semalam mentafsirkan penanggunhan perlaksanaan yang diperolehi oleh Zambry hanyalah sebagai seorang "penjaga sementara" dan dalamasa yang sama Nizar mendakwa beliau masih MB yang sah walau apapun penangguhan perlaksanaan yang wujud.

"Anda tidak sepatutnya menanya soalan itu. Anda patut menanya soalan itu kepada mahkamah," kata Zambry, yang nampaknya berang dengan soalan-soalan wartawan terhadap persoalan tersebut.

Zambry pada ketika itu keluar dari keretanya untuk mengizinkan jurugambar mengambil fotonya memasuki bangunan kerajaan negeri Perak.

Difahamkan Zambry akan mempengerusikan mesyuarat “exconya” dan akan mengadakan sidang akhbarnya pada sebelah tengaharinya.


3 ulasan:

nikqlate berkata...

memang dah terang nyata dan jelas Zambry MB haram... :p

nikqlate berkata...

“Mahkamah Rayuan hanya menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi bukannya membatalkan.

Tanpa Nama berkata...

Sebagai Pencacai....