26 Jul 2016

[PANAS] Kredit Rosmah Dibeku Seluruh Dunia, Hobi Shoppingnya Bakal Terhalang

Rosmah Mansor, isteri perdana Menteri Malaysia DS Najib Abdul Razak dikatakan tidak akan berupaya lagi membeli-belah di pusat-pusat perniagaan seluruh dunia seperti di Hermes dan Tiffany apabila kreditnya diputus atau dibekukan, demikian dakwa John Malott, bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia.

Gedung-gedung mewah kini tahu wang itu bukan milik perempuan itu. Ia telah dicuri dari rakyat Malaysia. Mereka tidak akan mahu bersubahat dalam di dalam pengubahan wang haram antarabangsa. Mereka mempunyai reputasi mereka sendiri untuk dilindungi, tambah Malott lagi.


Kisah kehidupan mewah Rosmah Mansor sudah banyak kali didedahkan oleh media-media antarabangsa.

Kisah cincin berlian yang bernilai RM24.4 juta dan beg tangan berjenama Hermes, Matte, Crocodile, Birkin, dimana Rosmah didakwa membelanjakan minima RM638,000 hingga maksima RM5,192,000 untuk membeli beg-beg tangan berkenaan


Beberapa tahun lalu, wartawan fesyen Patty Huntington dalam blognya Frockwriter mendedahkan urusan e-mel untuk membuktikan kesahihan laporan yang ditulisnya mengenai Rosmah Mansor yang ‘berbelanja sakan’ membeli pakaian pereka eksklusif di Sydney, Australia.

John Marlott menyatakan sekatan itu merupakan susulan selepas saman yang dikemukakan oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat untuk merampas sejumlah 17 aset termasuk hartanah mewah, lukisan-lukisan dan sebuah pesawat jet yang difailkan di Los Angeles.

"Ia adalah benar. Ada banyak lagi (tindakan) yang akan datang," tambah Marlott lagi.

Menurut dokumen mahkamah itu, harta-harta itu didakwa dibeli di Amerika Syarikat, Switzerland dan United Kingdom dari dana yang dilencongkan dari 1MDB.

Dokumen mahkamah itu mendakwa dana itu dilencongkan dari 1MDB " untuk faedah peribadi konspirator bersama (dan) sekutu mereka".

Akan ada dakwaan jenayah akan datang, kemungkinan besar termasuk Riza Aziz dan Jho Low, yang kedua-duanya adalah sangat berkait rapat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak, dakwa Marlott.

Akan ada dinyatakan dalam suatu pendakwaan jenayah selepas ini yang "konspirator bersama" yang kini dikenali sebagai 'Malaysian Official 1'. Apabila beliau tidak lagi memegang jawatnnya, beliau akan didakwa di Amerika Syarikat.

Berikut adalah beberapa pemikiran tentang apa yang berlaku seterusnya di sebelah AS. Kerajaan AS telah merampas aset-aset ini, atau meminta kerajaan lain, seperti Switzerland dan UK, untuk merampas aset-aset berkenaan.

Jadi sekarang anak tiri Najib Riza dan penasihat rapat beliau Jho Low tidak boleh menjual apa-apa atau cuba untuk mendapatkan wang mereka daripada Amerika Syarikat atau negara-negara lain. Mereka telah disekat.

Di bawah undang-undang AS, langkah seterusnya adalah untuk Riza, Jho Low, dan lain-lain untuk mencuba dan membuktikan di mahkamah bahawa aset yang dirampas daripada mereka benar-benar telah dibeli dengan wang mereka sendiri - dan bukan dari dana dicuri dari 1MDB.

Sudah tentu, mereka tidak dapat membuktikannya. Pemfailan saman dari Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) dan Jabatan Keadilan (DOJ) adalah begitu teliti, menyeluruh, dan benar-benar profesional. Semuanya lengkap dengan bukti. Ia juga termasuk transkrip panggilan telefon yang dirakam daripada Jho Low yang panik tatkala bercakap dengan bank beliau.

Terima kasih kepada FBI dan DOJ, ia begitu jelas. Kita tahu di mana wang itu datang dari mana. Ia telah dicuri daripada rakyat Malaysia, melalui 1MDB, tulis Mallot lagi.

Sebagai Peguam Negara US Loretta Lynch dan yang lain telah berkata banyak kali, wang itu dicuri daripada rakyat Malaysia. Aset-aset itu adalah milik rakyat Malaysia.

Oleh itu, kerajaan AS akan memegang semua aset yang disita - hartanah, lukisan, hak untuk 'Wolf of Wall Street', dan lain-lain - sebagai amanah bagi pihak rakyat Malaysia, yang mana wang itu telah dicuri dari mereka.

Dalam pada itu, kerajaan AS akan menyewakan kondo Riza di New York dan rumah Beverly Hills beliau. Ia akan mengambil alih pengurusan hotel-hotel di New York dan Beverly Hills yang telah dibeli oleh Jho Low dengan wang yang dicuri. Kerajaan AS akan mengumpul keuntungan daripada semua jualan masa depan DVD dan hak TV 'The Wolf of Wall Street'. The Monet dan Van Gogh lukisan akan dipamerkan di suatu tempat, supaya semua orang dapat menikmatinya.

Dan semua keuntungan yang diperoleh akan diamanahkan kepada kerajaan Amerika Syarikat bagi pihak rakyat Malaysia. Ia adalah wang anda, bukan milik kita.

Riza, anak Rosmah tidak lama lagi akan kehilangan tempat tinggal. Kerajaan AS telah merampas rumah beliau. Dalam usaha untuk menyelamatkan dirinya dan filem ia mempunyai dalam pengeluaran (termasuk filem baru mengenai George Washington, yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio), saya meramalkan bahawa Red Granite akan mengenyahkan Riza.

Apabila kerajaan AS memfailkan tuduhan jenayah terhadap Riza (dan saya pasti mereka akan melakukannya), mereka akan meminta mahkamah untuk merampas pasport supaya dia tidak boleh meninggalkan Amerika Syarikat.

Kedutaan Besar Malaysia di Washington boleh cuba untuk menipu kerajaan AS dan mengeluarkan pasport baru kepada Riza, dengan nombor baru, supaya dia boleh meninggalkan negara ini. Pada ketika itu, kita akan melihat bagaimana cekap kerajaan AS menangani hal ini.

Jika kerajaan Malaysia meminta aset yang disita hendaklah dipindahkan kembali kepada mereka, kerajaan AS akan berbuat demikian.

Tetapi apakah Najib akan berbuat demikian? Tidak. Jika Najib meminta wang kembali, ia bermakna bahawa dia mengakui bahawa wang itu dicuri daripada dana pembangunan yang diketuainya, bahawa wang yang dicuri masuk ke akaun anak tiri dan "penasihat" beliau Jho Low, dan bahawa dia telah berbohong tentang ini kepada rakyat Malaysia sejak sekian lama.

Oleh itu, tidak mungkin Najib akan menuntut wang tersebut.

Menuntut kembali wang-wang tersebut perlu dilakukan oleh Perdana Menteri yang akan datang.

"Dan mengapa Najib mahu menuntut wang itu semula," sedangkan dia, ahli keluarganya dan kroninya sudah pun merembatnya - atau telah membelanjakannya?"

PARIAH ANTARABANGSA

Dari sudut pandangan antarabangsa, ini adalah pengakhiran bagi Najib. Beliau adalah seorang pariah antarabangsa. Dunia kini menganggap dirinya penjahat. Beliau adalah penipu. Dunia akan mahu apa-apa kaitan dengan dia. Dia tidak dialu-alukan dimana-mana di dunia ini. Apabila dia bercakap kepada Perhimpunan Agung Bangsa-Bangsa Bersatu musim depan, akan ada hanya 30 atau lebih orang di dalam bilik itu, itu kebanyakannya rakyat Malaysia sendiri. Pemimpin lain akan malu untuk dilihat bersama dengannya, samada untuk bersalaman dengan beliau, atau bergambar dengannya.

Itulah bagaimana dunia akan bertindak balas. Tetapi bagaimana sikap rakyat Malaysia sendiri? Adakah Najib akan terlepas dengan isu ini?

Saya bimbang bahawa jawapannya adalah ya. Jika ya, ia bermakna bahawa Malaysia kini berada dalam Mugabe-Land.


Ketua Polis Negara (KPN) berkata bahawa kerajaan AS tidak pernah meminta kerjasama daripada kerajaan Malaysia dalam siasatan mereka. Namun kedua-dua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan FBI telah berkata bahawa mereka bekerjasama dengan satu sama lain dalam penyiasatan ini. Ketua Polis Negara mengetahui kebenaran, jadi mengapa dia mengatakan sebaliknya? Mengapa dia berbohong?

Peguam Negara Malaysia mengatakan bahawa ini adalah semua spekulasi dan fitnah, dan bahawa tidak ada bukti tuduhan kerajaan AS tersebut. Namun kerajaan Amerika Syarikat telah mengeluarkan dokumen yang sangat teliti, profesional, dan terperinci di dalam 136-halaman bersama bukti di mahkamah. Ia adalah di sana untuk AG untuk membaca. Sebaliknya, mengapa dia memilih untuk menghina integriti kerajaan Amerika Syarikat? Mengapa dia berbohong?

Selagi Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia terus menafikan kebenaran dalam menghadapi fakta-fakta yang banyak itu, kami tahu di ke arah mana ia akan pergi.

Ironinya adalah, iaitu kerajaan Amerika Syarikat - FBI dan Peguam Negara US - yang kerja-kerja itu sepatutnya dilakukan oleh Ketua Polis Negara dan Peguam Negara Malaysia!




FEATURED ADS


42 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak de tempat tinggal... mai duduk kat PUTIK.... renovate jadi bangalow besaq turr....

Tanpa Nama berkata...

Kesiannya jadi rakyat Malaysia.. Sudahla diperbodohkan,ditipu pulak tu kemudian duit pulak kena curi dan skrg rakyat pulak kena bayar wang curi tu...kesian jadi rakyat Malaysia... Tp bak kata org kampung...biarla depa dok kata apa aih..janji kita dpt beras syukurla nikmat tuhan bg bn memerintah..kalau dulu kita dok mkn ubi kayu jaaaa..tu la org2 sekarang mana tau..xpenah kena serang jepun...demikianlah sifat melayu kampung2
kahkahkahkahkah

DurianD24 DurianD24 berkata...

AG dan KPN harus telus dalam Isu ini,jika MO1 bersalah atau mana2 anak Malaysia terbabit mereka harus di siasat.

Tanpa Nama berkata...

Ramai yang berkata tidak mahu campurtangan Amerika sedangkan Singapura juga telah menyita kewangan 1MDB...

Malaysiabaru berkata...

Sy mnta maap byk byk

Tuan Gb

Saya terpaksa kata azmin b*b* pk*ak celaka

Bila dia.mengata saari pengemis jawatan exco


Celaka azmin.mangkok ayun ... Dah rasa hebat pg jwtn mb..

Kartel azmin dah selesa berniaga dgn warlord umno jutaan ringgit
Nampak serasi dah kartel dan warlord...

Di.maki org yg selamatkan pkr...

Terkejut ramai org dgn mulut jahat adik si bapok nih

Tanpa Nama berkata...




AR-RAHMAN AR-RAHIM...Maha7 Pem-BERI
AR-RAHMAN AR-RAHIM...Maha7 Pe NYAYANG
Nape Ber Jubah Ber SORBAN...Mem FITNAH Men CURI
Dek FITNAH Men CURI...Mrk pun Ber Sedondon Girang
Bukankah FITNAH Men CURI Itu...Kembar Asli yg Sejoli?
Bukankah FITNAH Men CURI Itu = MURTAD=TungangTerbalik yg Terlarang!?


AR RAHMAN AR RAHIM...Penyayang Pem-BERI
Sirotol MUSTAQIM...Lurus Ber CAHAYA
Yg MURTAD = TunggangTerbalik = Hina & Keji
Si MURTAD = TunggangTerbalik = Muflis Musnah Binasa
Si MURTAD = TunggangTerbalik = Bak Bangkai Jijik Skali
Bangkai Yg JIJIK Skali...TAKkan Ada Sape Yg Sudi




AR-RAHMAN AR-RAHIM...Pem-BERI Penyayang
Siratol MUSTAQIM...LURUS Dan Suci
TAK Wujud FITNAH...Pen CURI Yg Curang
Dek Kaseh Mem-BERI...Dek FITRAH Syurgawi
W.pun Jasad mu Di Bumi...Tak Sesiapa Memandang
Tetapi BATIN mu...Nun Tinggi Bersayap TERBANG
Bersayap Nun Jauh...Indah Tak Ter BAYANG





Tanpa Nama berkata...

Cuba listkan apa yg tun m tipu
and listkan apa yg njib tipu

listkan apa tun buat dlm 8 tahun pemerintahannya
dan list najib buat dlm masa yg sama

Dan Akhir

Bagaimana tun m jadi terkenal diserata dunia terutama negara Arab
Dan bagaimana najib terkenal serata dunia terutama melibatkan Arab

Tanpa Nama berkata...

Kredit kad dengan Rosmah umpama irama dan lagu... kalau di pisahkan tempang lah irama, cacat lah lagu.

Orang melayu akan memboikot Restaurant makanan segera sekiranya makanan yang di jual meragukan atau di kaitkan dengan yahudi. Tetapi di luar negara pula mereka memboikot pemimpin dan isteri pemimpin yang mengguna duit rakyat untuk membeli-belah.

Sebulan dua ini kita tenguk Rosmah macamana? Kalau tak dapat ganti beg yang dah outdated, dia mesti ketagihan. Dan jangan sesiapa berani tunjukkan beg yang baru berharga beratus ribu ringgit depan Rosmah..

Kebodohan PAS semakin hari semakin terserlah nampaknya ... dari mana Rosmah dapat duit beli beg dan cincin berjuta-juta ringgit? PAS menutup iman nya supaya tidak sampai kepada penglihatan mata mereka. Makan ayam tak halal dan dijual yahudi hukum nya haram ...

Polis dan SPRM perlu rampas dan menyiasat kesemua beg, rantai, cincin dan pakaian Rosmah untuk membuktikan Rosmah tiada kaitan dengan penyelewengan 1MDB. Masa untuk siasat Rosmah !

Tanpa Nama berkata...

Tapi aku amat2 hairan dgn rakyat malaysia yg masih boleh berpeluk tubuh dgn isu sebesar ini...

omar daud berkata...

Salam:

Jib & bikmama!! ,penasihat & the gangs:

"You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time."

The tick is ticking,your days are numbered!!!!


sekian.

Tanpa Nama berkata...

Aku dah kata dari dulu TUHAN yang diSEMBAH olih Appandi dgn Khalid a/l Abu baker ialah Najib Razak dan Rosmah.Mereka yg beri Rezeki pada Appandi dan Khalid

Tanpa Nama berkata...

Kes ni akan jadi mcm kes Altantuya ja. Semua akan selamat. Yg kene tangkap nanti kerani2 1mdb yg level mcm Sirul dan Azilah ja.

Suka ke tak suka ka.. inilah reality politik dan sistem undang2 yg kita ada. Saya langsung x yakin walaupun nama2 pesalah pencuri terpampang lakukan kesalahan dan dibuktikan di mana2. Sultan dan raja2 pun makin lalok mcm org mabuk jaga negeri negara.

Alih2 mereka2 yg merembat duit rakyat ini dikatakan kurang siuman segala bagai dan terselamat la kot mana pun.

Yg penting, rakyat tetap x boleh berbuat apa2 kerana mereka mmg bacul dan menang sorak bola. 3-4 kerat ja yg kuat komen di blog2, fb, ig bla3x.. tapi sekelumit pun x akan mengubah apa2. PRU14, BN terus selesa menang dgn majority mudah 130-150 kerusi.

Tanpa Nama berkata...

Btol, benar & sahih

Tanpa Nama berkata...

Dia dapat jawatan MB pun sebab Shaari tak ikut cai. Tidak, dia tak merasa lah. Jaga kau Azmin.

Merendah diri dan menghormati sebagai MB bukan pada orang lain tetapi termasuk pada rakan seperjuangan apalagi Shaari yang telah melakukan pengorbanan dan selepas itu di hamun dan di cerca secukup-cukupnya.

Semasa isu MB selepas pemecatan Khalid, PR dah mampus. Cuma belum di sahkan. Mesin jantung PR dah tak turun tak naik.. Shaari lah yang datang bagi darah baru pada PR. Shaari lah yang buat jantung pakatan berdenyut dan lahir lah pakatan baru iaitu Pakatan Harapan. Semasa adanya PR Shaari pun dalam PAS .. jadi cakap Azmin pasal PR yang bentuk kerajaan Selangor menunjukkan prestasi dan kemampuan dia sudah menurun.

Jadi Istana tidak terlibat seperti pengakuan Azmin. Azmin lah yang berkuasa dan menentukan jawatan Exco sepenuhnya. Shaari bukan bercakap untuk masa sekarang tetapi untuk menghadapi pru akan datang. Azmin janganlah beranggapan rakyat ini bodoh macamana UMNO ingat rakyat pun bodoh.

Baru persoal mengenai tentang kerjasama PAS Selangor, dah guna perkataan pengemis.. Dulu sebelum jadi MB tak macam ini. Tak harap Azmin kembali ke pengkalan jalan, sebab kalau kembali pun aku tak suka dia sampai bila-bila. Aku meluat sungguh ..

Tanpa Nama berkata...

Hantamlah labuu...

Tanpa Nama berkata...

aktik sekarang ialah untuk melengah-lengahkan masa. Melayu kan mudah lupa. Sambil-sambil itu cari jalan untuk lepaskan tengkoknya. Yang penting dalam masa terdekat jangan sampai pemimpin UMNO atau rakyat memberontak. Jadi kalau kena bohong, bohonglah; kalau kena bayar, bayarlah; kalau kena janji bulan-bintang, janjilah.


p/s Amerika tidak namakan Malaysian Official 1 sebab memang menjadi polisi negara tersebut untuk tidak menamakan pemimpin yang sedang memerintah (sitting President/Prime Minister/Chanselor/King etc) dalam siasatan yang masih berlangsung kecuali dalam kes jenayah berat seperti jenayah terhadap kemanusiaan (crime against humanity), pembunuhan beramai-ramai (mass murder) dan berkaitan. Antara sebabnya mereka tidak mahu dilihat sebagai menentang rakyat negara tersebut secara keseluruhannya, apatah lagi negara itu pemimpinnya dipilih secara demokratik. Pemakan dedak jangan keliru.

Tanpa Nama berkata...

WAYANG aje.Dana rakyat berbilion bilion ternyata tela disalah dipergunakan. Tak ditangkap pun.Bahkan banyak salah laku terutamanye ketirisan dari segi dana negara dengan nyata tidak ada sebarang tindakan tidak diambil untuk orang yang ternyata berkaitan ataupun untuk disiasat.Semua rakyat Malaysia ketahahui berbilion bilion telah disalah gunakan tetapi tiada sebarang tindakan oleh semua pihak tertinggi dan yang berkuasa.Dan sebaliknye apa yang dapat kita lihat dan dengar dalam akbar akbar pengkhianat ini dibela sepenuhnye.Rakyat hanya mampu tenguk dan lihat.Kadang kadang kita pun rasa Pelik dan jijik yang dikendalikan oleh penguasa tertinggi Malaysia ini.Pihak Amerika pula yang mendahului mengambil tindakan.Sedangkan 2011 kita dah dengar didalam parliment saudara Anwar Ibrahim sudah pun membawa perkara 1MDB ini.Jadi ini bermakna salah laku ini ibarat cerita dogeng yang telah diajukan oleh saudara Anwar dan dinafi oleh semua ahli Parliment terutamanye Barisan Nasional dan kebelakangan ini Hadi Awang yang konon nye berlandas pada islam pun turut serta menjadi pembela untuk pengkhianat dalam 1 MDB ini.Sebagai warga negara Malaysia yang berugama islam dan orang melayu yang terasa terinaya melihat akan anak bangsa yang DIAMANAHKAN untuk mentadbir serta uruskan negara melakukan pengkhianatan saperti dalam kes 1 MDB,Ia AMAT mengecewakan yang AMAT sangat dan mendalam disusuk naluri.Sebagai Rakyat yang merasakan diri terinaya mendoakan pada semua yang terbabit baik dari kalangan menteri.orang kenamaan,kakitangan tertinggi kerajaan ataupun swasta yang memyokong mau pun membela dalam kes 1 MDB ini yang ternyata telah melakukan banyak jenayah dan kesalahan dalam berkaiytan dgn dana rakyat negara Malaysia ini agar pengkhianat ini diazap,dibala,dibencakan,dihina dan dihapuskan dari dimuka bumi ini.Sebagai Rakyat yang sudah sampai tahap ke bencian amat sanagt mendoakan juga untuk mak bapak pengkhianat ini yang masih hidup dimuka bumi ini moga dilakhant oleh Allah dan sekiranye dah mampos dihumban oleh Allah kedalam neraka yang paling dalam diatas kesalahan menjadikan serta melahirkan petualang pengkhianat saperti ini.Tidak dilupakan kepada anak,bini,zuriat serta keturunan pengkhianat ini sebagai rakyat Malaysia yang merasakan diri ini terinya diatas perbuatan pengkhianat ini mendoakan agar diazap,dilakhanat,dibala bencana,dihina,dan dihapuskan dimuka bumi didunia.Ya Allah Ya tuhan ku perkenankanlah DOA saperti yang ku pohonkan Ya Allah taburkan lah doaku Ya Allah.Aamiin,Aamiin,Aamiin.

Tanpa Nama berkata...

Bukan saja mereka percaya rezeki mereka najib dan rosmah yang bagi, ajal mereka pun mereka percaya najib dan rosmah yang tentukan!

Tanpa Nama berkata...

Betul kata tun m, melayu ni mudah lupa, marahnya sekejap jea...nanti bila tiba pru, unngok jugak yg akan dipilihnya...baser bengong tongong wal bahlul...termasuklah walaun pascai...

Tanpa Nama berkata...

Kalau Malaysia siasat mmgla mdb selamat tp ni amerika yg siasat dan negara2 lain terlibat sama.aku xrasa najib blh lepas.America bukan mcm Malaysia blh dirasuah.walaupun mrk kapir tp lg mulia dr islam Malaysia yg kaki rasuah.siasatan mrk pulak begitu terperinci.mana mau lari lagi..Cepat atau lmbt tetap kena jugak..sbb dunia melihat kes ni.

Pasal Azmin pulak mmg dia sombong btl,ni kita sbg rkyat marhaen nk bgtau dia jgnla dok sombong duduk atas kerusi mb tu..next pru kami tolak Azmin. Cari lah pengganti yg lebih baik..kempen nyahkan Azmin dr ph.

Tanpa Nama berkata...

Tk ada maknanya nk di siasat..
Najib dn rosmah akn terus tersenyum.. dn rakyat malaysia akan terus diperbodohkan.. dn kebanyakan dari kita akan terus hanggok,hanggok dn hanggok..

Lelaki Dicermin berkata...

Org melayu... rasa puak paling pendek akalnya...Atas sikit suku inci je dr rakyat mugabe.kalau tak caya pegi tanya makcik2 dgn pakcik2 kat kg dan kat felda tu.. jawapan dia senang je..APO KENA MENGENA ACIK DGN YG PEGUAM NEGARA AMERIKA CKP TU.. isu pernah depan mata kepala aku... kerajaan naikkan harga gula..seorg makcik tu leh jawab. Apa kena mengena dgn acik.. biarlah dia naikkan.. agaknya kalau aku terangkan 3 hari 3 mlm pun makcik tak faham..cukai yg kerajaan sedut utk apa..org melayu.. jgn beras takde je.. baru lah tersentak.. makanan lain.. lauk tak kesah.. ikan kering ada.. ikan kat parit ada, pucuk ubi ada.. paku pakis ada...itu bangsa yg hang tuah banggakan.. tak melayu hilang di dunia..jadi penagìh dadah takpe.. jual goreng pisang 10 tahun tepi jalan takpe... jadi buruh 20 tahun takpe..harga getah murah.. tak berbàloi dgn keringgat takpe..jadi nelayan.. nak kelaut suruh pemborong isikan minyak bot rm 20 takpe..yg kaki tangan bawah2 keje kerajaan..sentiasa harap kerja lebihmasa takpe..sultan dan ulamak ketua agama dlm negeri menunjuk kemewahan yg melampau takpe..sbbnya aku org melayu..beras aku masih ada lagi kat dapur tu...

Dannie Savio Edward berkata...

Semua komen best.. cumanya yg tak best America di dikatakan kapir.. Kenapa kapir? Sebab mereka Kristian? Aku kristian..

Boley Jalan berkata...

Dont worry mak mah, kedai satu mesia ada.....anytime mak mah boleh datang!beg tangan kulit unta, kulit buaya kulit org pun ada! Kualiti sama BMW juga......tak caya tanya mat maslan!

Tanpa Nama berkata...

Danie, selepas nabi Isa Allah mengutuskan pula nabi Muhammad sbg rasul terakhir. Kita wajib percaya dgn penuh yakin hakikat ini. Sesiapa yg ingkar maka tergolong dlm golongan kufar @ kapir tu yg mana diakhirat nanti kekal dalam neraka. Marilah Dannie kembali kpd keyakinan yg asal ini bg mnyelamatkn dari seksaan yg amat dahsyat nanti.

Tanpa Nama berkata...

Kita yg biasa2 ni kalau ribuan dh rasa brsalah banyak......
jika trcuri sardin pun dh di dakwa .....
dunia2 pnuh dgan drama.....ramalan Rahman dah trburai...
aku c pmbayar cukai
trguris
trhiris
awal dulu kini dan selamanya aiman kisah

Malaysiabaru berkata...

Fanielle

Org kapir lagi bagus dan berhenat dari moslem.. Ko tengok Saudi wahabi gilababee ... Subahat dhn kerajaan Malaysia kata derma 2.6b utk Najib

Lepastu hantar anggota utk mati katak d padang pasir???

Malu org moslem !

Kapir dan Kristian lagi baik... Bila kapir hebat...

Ularrrrmak dengki dgn kapir kata mereka harbi pulak...

Tanpa Nama berkata...

Tuan Dannie

Tak salah sebut kapir. Kapir itu ialah orang yang menganut agama lain selain dari Islam. Walaupun kapir, Rasul kami tidak ajar kami membenci tuan tanpa sebab.

Jika saya tanya tuan, adakah tuan kapir? Tentu tuan jawab saya kristian. Dan saya tidak memusuhi Islam. Kerana bagi Tuan kapir itu orang yang tidak menganuti sebarang agama dan juga termasuk mereka yang memusuhi Islam.

Namun di tempat kita ini, kebanyakan penceramah dalam penyampaian nya mengatakan kafir itu musuh dan bila dikatakan musuh di kaitkan pula dengan agama lain. Di beri pula contoh-contoh yang menanam sifat-sifat kebencian. Sedangkan dalam Islam pun ada orang Islam sendiri yang merosakkan Islam dan ini lebih jahat dari kapir apalagi mereka mempergunakan agama Islam. Lihat lah bangsa Arab.. dan IS..


Begitu juga dalam mana-mana kumpulan atau agama, termasuk agama tuan ada yang baik dan ada yang jahat. Malah dalam keluarga ada Ibu yang membenci anak lebih dari musuhnya sendiri apalagi dalam kehidupan yang lebih besar dan bermacam-macam cara pemikirannya. Itu lah kehidupan sebagai ujian pada kita. Begitu juga keadaan nya dengan Amerika.

Tuan sepatutnya tanya pada orang Islam, 'kamu kata yang baik dari Allah dan yang tidak baik dari kamu sendiri' tetapi kenapa bukan Islam buat baik tuan tidak kata dari Allah?'.... dan tanya lagi 'Yang tidak baik dari tuan itu samalah juga tuan dengan saya yang tuan anggap tidak baik'.

Bagaimana pun maksud sebenar saya ialah 'kebaikan' yang ada pada saudara adalah datangnya dari Allah jua. 'Kebaikan' ini Dia beri pada semua orang termasuk kepada tuan dan 'kebaikan' yang Dia berikan kepada kami itulah yang menjadikan kami beriman pada Nya. Akal dan nafsu tidak mampu jadikan kita 'baik'. Akal dan nafsu hanya mampu berbuat baik seperti menderma dan berkawan ramai sebab ramah.


Kalau hati ada 'Kebaikan' itu akan baik lah semua anggota badan kita, zahir dan batin. Besar mana sangat lah hati kita...


Sejahat-jahat orang mesti ada kebaikannya yang datang nya dari Allah termasuk kepada tuan. Ramainya orang tak kira bangsa dan agama telah memberi simpati kepada Anwar Ibrahim dan 'kebaikan' ini datangnya dari Allah. Begitu juga sekiranya berlaku di tempat lain atau berlaku pada orang bukan Islam.


Ada yang biarkan 'kebaikan' ini berlalu begitu sahaja dan seperti biasa ianya tidak ada kesan. Ada yang masih terus menjadi baik tetapi menganggap kerana ada nya undang-undang dan ada nya hukum yang menjadi kan dirinya itu baik. Itu sebab nya apabila menjadi orang yang berkuasa, dia menjadi tidak baik kerana undang-undang dan hukum dibawah kuasa dia.

Namun seperti yang GB selalu kata.. hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan dan mana-mana kejahatan tidak mampu melawan 'Kebaikan' ini.

Saya juga tidak sempurna dan masih mempunyai banyak kelemahan tetapi insyaallah saya sentiasa mengingati Dia Yang Maha Esa.

Wallahualam.

Maaf saya bukan berdakwah tetapi saya mengambil persoalan tuan dan niat tuan untuk mendapatkan kepastian adalah satu 'Kebaikan' ia itu ikhlas. Saya memberi penjelasan mengikut pengalaman saya sebagai seorang Islam sahaja. Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Habis lah .. Kak Mah dah tak layak buat penjagaan dan rawatan rambut di rumah.. macamana lah rupa Kak Mah bila rambut dia tidak mengebang lagi..?

Pencolekhangek berkata...

Maaf saya tak bersetuju dengan kenyataan Tuan Lelaki Dicermin. Orang Melayu majoritinya bukan paling pendek akal. Yang sebenarnya mereka ramai yang tak berakal! Sebab itu tidak boleh berfikir. Sebab itu IQ majoritinya rendah dari labi-labi. Allah datangkan ramai bangsa lain ke negara ini dari ratusan tahun lagi namun adakah orang Melayu belajar sesuatu yang positif dari bangsa-bangsa tersebut? Tidak. Sebab orang Melayu majoritinya IQ rendah. Sepatutnya,permuafakatan kaum Cina jagi tauladan, sistematik bangsa Inggeris jadi ikutan. Sayang dan kasih kepada budaya dan pusaka kaum Cina menjadi tiruan dan berbagai lagi perkara positif yang ada kepada bangsa-bangsa lain. Melayu adalah satu " 'self-destruct' race". Tak payah bangsa lain takluk, Melayu akan musnah dengan sendirinya!!!!

Tanpa Nama berkata...

mugabe land... haha nama baru malaysia

polis malaysia tkblh ambik tindakan... biar polis dunia ambik tindakan

ulamak pembela perompak ada yg tk malu nk marahkn amerika lagi ke.

inilah satu penghinaan kpd mereka yg tk sedar diri itu.

amerika kafir harbi nk ambil tindakn pd khalifah islam malaysia.

ada berani ke nk lawan ... klu takat nk buli dap yg tk berkuasa tu tk payahlah ulamak pas berkokok lagi.

harundin kata tk masuk akal. sedang rakyat malaysia kena akal oleh najib

Tanpa Nama berkata...

Betul jugok demo kato tu...

Tanpa Nama berkata...

kata la apapun kaum yahadi ttp yakin semuanya datang dari MO1. yahadi percaya tanpa sokongan MO1 RUU 355 tak akan berjaya dibentang. yahadi bagai tak percaya kalau tak sokong MO1 semua perancangan parti yahadi akan gagal. masyaAllah, dah kufur gamaknya kaun yahadi neh...

Tanpa Nama berkata...

Wang tersebut adalah wang rakyat yang telah di curi dan Najib tidak ada kena mengena dengan wang curi tersebut sebab Najib bukannya MO1 yang disebut didalam lapuran siasatan. Rakyat hendaklah desak Najib meminta wang tersebut.

Siasatan FBI terperinci. Bukti semua telah ada. Pertukaran Hakim dan Peguam tidak semudah sini. Peguam Negara tidak masuk campur. Riza dan Jho Low dah tak ada duit, siapa pulak yang nak tanggung kos guaman.?

Kalau tak tolong, mereka akan ditawar sebagai saksi..

Senyum lah sepuas-puas nya, ya Najib.

Tanpa Nama berkata...

Sape nak siasat, peg tinggi sprm, peg tinggi bank negaro n peg polis serta AG telah di mandolkan....

Sikikt lagi dsn berlakun nangis ngan org miskin yg makan dedak secara bulanan... air mato Boya iNilah yg pengundi umno@bn dok ingat sebab ianya diratibkan di masscomm mesia...:)

Pemuda parit kings berkata...

Alhamdulillah...semoga Allah memberi petunjuk buat semua yg berkkaitan...org Malaysia terutamanya melayu...akan terus menyepi dan menyokong pemerintah yg ada... alangkah Malangnya org melayu... perjuangkan melayu...tapi melayu juga yg mundur...bila ditanya melayu...semua tak tahu...haha haha...

Tanpa Nama berkata...

amerika sebuah negara. agama rakyatnya majmuk.

pemerintah nya bukan org islam.

secara umumnya amerika adalah sebuah negara bukan islam.

itu saja.

Ismail Sidek berkata...

Fitnah itu mainan syaitan..jadi berhati hatilah bila berkata..

Tanpa Nama berkata...

Keadaan ekonomi rakyat semakin nazak..syarikat2 byk dah bungkos..ramai yg dah hilang pekerjaan..ada yg kena halau keluar rumah sbb dah xde duit nak bayar sewa..peluang pekerjaan dah x banyak..tangkal kesialan apa yg najib ngan rosmah pakai ney..rakyat dok keje separoh mati dgn dok bayar bebagai cukai ko pulak dok senang lenang dok enjoy duit hak negara..mmg jilake betol

Tanpa Nama berkata...

klu semua orang melayu pakat buat tk tahu kpd kes2 berat macm ni ditakuti nanti
allah turunkn bala kpd kita semua trmasaok lebai2, ustaz2 dan ulamak2 mnjadi pengemis dn duduk di bawah2 titi.

Tanpa Nama berkata...

Aku pun meluat dgn beruk ni sudah lama..waktu dpt jawatan MB bukan main senyum tayang gigi2 kecik meluat sungguh tengok.

Meli Mazliza Jaafar berkata...

Betul