26 Feb 2009

SPRM Teruskan Tradisi Lembu Dicucuk Hidung

Baru sehari dilancarkan secara rasmi dan belumpun sempat jawatankuasa yang dilantik mengadakan mesyuaratnya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah meneruskan siri "harassment"nya kali ini menyoal-siasat Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V.Sivakumar setelah menerima laporan pemimpin Barisan Nasional (BN).

Selepas disiasat oleh polis, kini Sivakumar menerima tekanan SPRM bila disoalsiasat atas keputusannya menggantung Zambry Kadir dan para exconya dari menghadiri persidangan dewan undangan negeri.

Dua orang pegawai SPRM telah menyoal-siasat Sivakumar selama dua jam.

"Ini merupakan satu harassment kepada Speaker dimana ia juga boleh dilihat sebagai satu penghinaan kepada dewan undangan negeri. Dan saya berpendapat perkara seperti ini tidak pernah wujud di dalam mana-mana negara komanwel dimana sorang speaker yang membuat satu keputusan tetapi ada pihak-pihak tertentu yang menggunakan tindakan seperti ini (harassment) untuk menyiasat seorang speaker," kata Sivakumar.

Banyak pihak berpendapat bahawa tindakan SPRM tersebut keterlaluan dan ia hanya menjadi alat Barisan Nasional dan UMNO untuk menekan pemimpin Pakatan Rakyat.

Sebelum ini Mursyidul Am PAS Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mempersoalkan mengapa SPRM tidak menyiasat orang yang dikatakan menjadi punca kepada tiga Adun Pakatan Rakyat di Perak berpaling tadah.

"Sepatutnya yang bertanggungjawab mencetus isu tersebut dan membawa tiga Adun terbabit ke Istana Perak perlu disiasat SPRM kerana segala masalah yang berlaku sekarang berpunca dari situ.

"Kita belum mendengar ada maklumat badan tersebut menyiasat Pengerusi Perhubungan Umno Perak yang baru dilantik, kerana difahamkan dia ada hubungan dengan tiga Adun tersebut hilang dan muncul di Putrajaya.

"Hilang ke mana.. tentunya ada hubung kait pemimpin tertentu. Jadi kita persoalkan kenapa tidak disiasat pihak terbabit, kalau benar-benar mahu lebih profesional," katanya ketika ditemui di kediamannya di Pulau Melaka, semalam.

Beliau berkata, SPRM seolah-olah berfungsi menyiasat kes tertentu sahaja dan pembaharuan yang dilakukan sekarang tidak memperlihatkan badan itu benar-benar adil dan telus.

"Selama tidak ada sifat taqwa pada pengerusi dan jawatankuasanya, mereka tidak akan melakukan siasatan ke atas pemimpin negara. Yang disiasat hanya anak-anak bilis.

"Oleh itu, tubuh apa jenis badan sama ada polis atau badan pencegah rasuah, ia menjadi kerja sia-sia kalau dilihat terhadap apa yang berlaku sekarang. Habis masa dan wang rakyat," demikian dilaporkan harakahdaily.

Beberapa orang pemerhati politik melihat bahawa perlantikan begitu ramai tokoh-tokoh tertentu menduduki pelbagai jawatankuasa di dalam SPRM tidak memberi makna apa-apa jika SPRM terus menjadi badan yang boleh dicucuk hidungnya oleh pihak tertentu.

"Perlantikan mereka hanya kosmetik, mereka belum pun bermesyuarat SPRM dah pun bergerak jauh melakukan siasatan tanpa perlu merujuk mana-mana jawatankuasa yang dibentuk," tegas mereka.

Timbalan Perdana Menteri Najib Razak pula mengugut rakyat hari ini bahawa sesiapa yang membuat laporan palsu kepada SPRM akan menerima padah seolah-olah SPRM itu kini di bawah telunjuknya yang boleh menetapkan mana aduan yang benar mana aduan yang palsu.

Sementara itu, ada pihak yang meminta supaya Ketua Pemuda PAS YB Salahuddin Ayub dan Timbalan Presiden DAP, YB Tan Seng Giaw menkaji semula kedudukan mereka sebagai ahli jawatankuasa SPRM jika gagal untuk menahan SPRM dari terus menjadi perkakas UMNO meneruskan tradisi membuli rakyat.


Tiada ulasan: