26 Feb 2009

Lagi Ulasan Berita Panas 25 Feb 2009

Menteri Besar Selangor YAB Tan Sri Khalid Ibrahim Tan Sri Khalid Ibrahim berkata beliau tidak gusar terhadap tuduhan melulu Khir Toyo terhadap beliau yang bingkas didokong oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), Datuk Seri Ahmad Said Hamdan.

Tan Sri Khalid yakin mempertahankan diri dari setiap fitnah Khir Toyo termasuk kononnya beliau menyalah-gunakan kuasa berhubung penyenggaran kereta peribadinya dan pengagihan lembu korban.

"Saya tak takut, sebab saya ada kebenaran, misalnya kereta, saya menyuruh kerajaan membayar duit minyak dan tayar kereta, sebab di dalam General Order kalau kita memakai kereta kita sendiri dan tidak memakai kereta kerajaan, kita boleh membuat tuntutan ke atas minyak apa-apa maintenance," tegasnya.

Ramai berpendapat kenyataan Khir Toyo dan Ahmad Said Hamdan sebelum ini hanyalah untuk memberi gambaran buruk kepada pemimpin Pakatan Rakyat.

Tan Sri Khalid menyatakan bahawa rakyat adalah matang dan boleh menilai kejujuran SPRM melaksanakan tugasnya. Rakyat bukan bodoh seperti yang dianggap.

SULTAN SELANGOR DIBERI MAKLUMAT LENGKAP BERHUBUNG TOHMAHAN TERHADAP KHALID

Baginda Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj telah menyatakan pendirian untuk tidak membantah untuk penggunaan kereta peribadi sebagai kenderaan rasmi jika semua prosedur undang-undang dipatuhi.

YAB Tan Sri Khalid juga telah memaklumkan kepada Tuanku Sultan bahawa seperti yang dinyatakan oleh Datuk Pengarah Kewangan Negeri segala proses undang-undang telah diikuti seperti yang ditetapkan.

Mengenai isu lembu korban, Tuanku Sultan tidak ada apa-apa halangan terhadap usaha sedekah atau korban malah menggalakkan segala usaha kebajikan ini diteruskan dan juga dipanjangkan ke kawasan Kuala Lumpur.

AMK LAPOR SEMULA 20 KES RASUAH KHIR TOYO KE SPRM

Angkatan Muda Keadilan membuat laporan semula terhadap 20 kes rasuah ke atas bekas Menteri Besar Selangor, Khir Toyo ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Semua aduan itu telah dibuat sejak tahun 2000 tetapi tidak diambil tindakan oleh agensi itu yang sebelum ini dikenali sebagai Badan Pencegah Rasuah. Aduan itu digantung pada leher seekor lembu untuk mencerminkan rasa kesal rakyat terhadap kebingkasan SPRM mendokong fitnah Khir Toyo kononnya Menteri Besar Tan Sri Khalid menyalahgunakan kuasa dalam mengagihkan daging lembu korban.

2 ADUN PERAK BUAT LAPORAN DISOGOK RM20 JUTA UNTUK KELUAR PARTI

Timbalan Perdana Menteri Najib Razak meneruskan usaha memancing ADUN Pakatan Rakyat di Perak dengan gula-gula politik termasuk imbuhan sehingga RM20 juta.

Dua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada pakatan pembangkang membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendakwa mereka ditawar wang sehingga RM20 juta serta jawatan oleh pihak tertentu supaya menjadi wakil rakyat Bebas atau menyertai Barisan Nasional (BN).

Mereka yang membuat laporan di pejabat SPRM di sini ialah Adun Malim Nawar Keshvinder Singh daripada DAP dan Adun Kuala Kurau Abdul Yunus Jamsari daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Bercakap kepada pemberita di luar pejabat itu, Keshvinder berkata beliau menerima pelbagai tawaran daripada beberapa agen mendakwa mewakili Timbalan Perdana Menteri yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan seorang daripada agen itu ialah seorang wartawan akhbar berbahasa Cina tempatan.




Tiada ulasan: