26 Feb 2009

Najib Bukan Seorang Negarawan - Tan Seng Giaw

Timbalan Pengerusi DAP yang juga Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw percaya bahawa seseorang Perdana Menteri mesti bersikap sebagai seorang negarawan yang mampu mewakili senua golongan rakyat dalam negara ini, itulah maknanya menteri yang perdana, perdana kerana mewakili semua kalangan rakyat. Begitulah juga sepatutnya sikap seorang Timbalan Perdana Menteri.

"Namun awal bulan ini, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan rampasan kuasa untuk Dewan Undangan Negeri Perak, ekoran melompatnya tiga orang ADUN dari Pakatan Rakyat, dua dari PKR dan seorang dari DAP. Dua daripadanya pula sedang menghadapi pertuduhan rasuah di mahkamah.

Pada 5 Februari 2009, Sultan Perak memperkenankan perlantikan Datuk Dr Zambry Abd Kadir sebagai Menteri Besar baru menggantikan Datuk Seri Mohd Nijar Jamaluddin; baginda menolak untuk membubarkan DUN untuk mengadakan satu pilihanraya baru. Najib menegaskan Perak kini dikuasai Barisan Nasional (BN). Tetapi, Nizar dan exco Pakatan tetap mempertahankan pendirian mereka bahawa jawatan mereka masih sah di sisi undang-undang tubuh negeri Perak. Nyata sekali, Najib tidak memikirkan implikasi dan kesan dari perbuatannya," tambah Tan.

Kata Tan lagi, Timbalan Perdana Menteri menjadi dalang utama penggulingan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Kemudian dia mengambil sikap memuji-muji Zambry dan mencela Nizar.

Jika beliau telah bertindak sebagai seorang negarawan yang mewakili seluruh penduduk negara ini dan semua parti politik, beliau akan mengelak dari melakukan tindakan yang bersifat terlalu berat-sebelah, bertindak sewenang-wenangnya ke atas pihak lain. Apakah dia seseorang bakal PM untuk seluruh rakyat Malaysia atau hanya untuk ahli Umno / BN?



2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Umpama peribahasa.....terlepas daripada mulut harimau masuk ke dalam mulut buaya.

Prof. Era Pasca berkata...

najib n paklah bukan negarawan dan bangsawan... merekani UMNOwan

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/02/komedi-di-perak.html

kelakar2