26 Feb 2009

GERAK Bergerak Untuk Siapa?

Tindakan nekad Gerakan Anti-Rasuah dan Korupsi (GERAK) melaporkan isu penyalahgunaan kuasa Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah mendapat respon dari bekas Pengerusinya, Badrul Hisham Shaharin yang kini menjadi Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia.

Beliau secara peribadi tidak mempertikaikan inisiatif badan NGO tersebut tetapi beliau mempersoalkan sejauh mana bagaimana GERAK berperanan sebagai entiti yang bebas.

"Saya tidak mempertikaikan tindakannya yang mendedahkan (isu MB Selangor), tetapi (mempertikaikan) pendedahan secara terpilih berdasarkan berdasarkan kepentingan kelompok tertentu telah menyebabkan Gerak menjadi begitu kerana telah mendapat sokongan dana dari kelompok tertentu," tegasnya.

Beliau menambah jika Gerak ingin menafikannya, Gerak boleh membentangkan sumber akaunnya, sumber Pengerusi dan Lembaga Pengarah Gerak.

Beliau menyatakan Gerak telah hilang idealisma perjuangannya. Beliau juga mencabar Pengerusi Gerak Mohd Nazri Yunus (gambar) menafikan Gerak merupakan proksi pemimpin (UMNO) tertentu.

Ramai berpendapat bahawa Gerak telah hilang integriti dan kebebasannya apabila ia bertindak menerima fund dari pihak tertentu.

Dalam satu perkembangan berkaitan, Menteri Besar Selangor YAB Tan Sri Khalid Ibrahim akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Pengerusi Gerak berhubung tohmahan salahguna kuasa seperti yang didakwa.

"Dia kena tunjukkan bukti yang kukuh, semua orang cakap ada bukti yang kukuh, tetapi kalau tiada bukti apa jadi? Apakah percakapan ini merosakkan status atau (sengaja) membuat satu perkayra yang tak sepatutnya. Jika itu tujuannya, maka itu salah," kata Khalid.

Khalid menambah bahawa jawatan "Menteri Besar" itu ada statusya, bukan kerana beliau yang jadi MB tetapi kerana jawatan itu iaitu sebagai pemegang amanah. Justeru itu apa juga tohmahan terhadap seseorang yang memegang jawatan itu mesti mempunyai bukti yang benar-benar kukuh.

Seorang peguam menyatakan bahawa tindakan Pengerusi Gerak itu boleh dikenakan saman fitnah dan tuntutan ganti rugi.


Tiada ulasan: