8 Sep 2011

Seperti Najib, Populariti Obama Juga Merudum, Diramalkan Turun Takhta

Wwashington - Sokongan rakyat terhadap Presiden Amerika Serikat (AS) Barack Obama merosot sebanyak 50 peratus. Ini merupakan kemerosotan yang paling rendah selama kepemimpinan Obama.

Kesimpulan itu merupakan hasil kajian dari Wall Street Journal, yang baru diterbitkan. Sementara, 44 peratus responden lainnya masih menyokong Presiden Obama.

Kajian yang dilakukan oleh Washington Post juga menunjukkan hal yang serupa, setengah responden menunjukkan kekecewaannya terhadap Obama.

Wall Street Journal juga menampilkan seorang calon terkemuka dari Partai Republik AS yang dijangka dapat menggantikan Obama.

"Obama tidak lagi menjadi pilihan popular yang akan memenangi pemilihan umum akan datang," ujar seorang pendokong Partai Demokrat yang melakukan kajian Peter D. Hart, seperti dipetik Daily Beast, Rabu (7/9/2011).

Kajian sebelumnya yang dilakukan Gallup pada 15 Ogos juga menunjukkan penurunan sokongan terhadap Obama sebesar 40 peratus. Ramai warga yang mengkritik petadbiran Obama dalam hal ekonomi.

Masyarakat AS juga menyatakan, ekonomi AS di era kepemimpinan Obama tidak berganjak malah bertambah buruk.

Presiden berkulit hitam ini sebelumnya mendapatkan suaranya dari para pemuda, warga kulit hitam dan latin di AS, Obama dahulu juga dapat menarik sokongan dari anggota Partai Republik yang kecewa terhadap kepemimpinan George W Bush. -petikan okezone

Ulasan GB

Kajian yang dilakukan oleh Merdeka Center terhadap kepimpinan Najib hampir serupa dengan hasil kajian ASWJ terhadap Obama.

Baca di sini:

Semakin Sahih: Najib PM Terakhir Dari UMNO BN

Populariti Najib Memang Telah Merudum. Merdeka Centre Pertahan Kajiannya

Populariti Najib Lebih Menjunam Tahun Depan – Fuziah [Ulasan GB]

Kalau malas nak membaca, tonton ini:



5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang patut pun.
setakat ini, takda apa pun yang dibuatnya untuk kesejahtera umat manusia.
malah lebih teruk dari bush.
cukuplah satu term saja.
masuk term kedua, hancur leburlah timur tengah dan negara2 afrika.

- penyokong irene.

Dr Twetnama berkata...

kapitalis semuanya akan hancur beb!

Tanpa Nama berkata...

agaknya pasal dia shake hand dengan najib kot,merudum rating.

Awan Network berkata...

sebenarnya najib nie tak ramai yang sokong pun..syok sendiri ataupun PATI je banyak sokong dengan "MAKNA"..

Entri Terhangat!! :
Memang Nikmat - Onani Oh Onani
Peminat Bola Sepak Pasti Hidung Berdarah Selepas Baca Ini!!

Toshio (Zharfan) berkata...

Kalau tengok Obama dan US ni, Obama nampak lemah dan sentiasa di kontrol oleh Hillary Clinton. Obama worth nothing than Hillary. Berbanding Bush dengan Donald Rumsfield dan Colin Powell.

Hillary Clinton macam pemikiran Bush supaya Kuasa Amerika tertinggi dan mainkan isu pendemokrasian tetapi hipokrit terhadap negara sekutunya. Dasar Hillary Clinton masih tak ubah seperti Bush supaya negara anti-US mesti dihukum.