23 Mac 2015

PR Tiada Masa Depan Selagi Hadi Masih Berkuasa


Pakatan Rakyat (PR) tidak akan mempunyai masa depan selagi Datuk Seri Abdul Hadi Awang masih menjadi presiden PAS, kata Penolong Setiausaha Publisiti DAP Zairil Khir Johari seperti dilaporkan oleh The Malaysian Insider versi bahasa Inggeris.

Zairil berkata pandangan beliau ini tidak hanya berdasarkan kepada tindakan terbaru Hadi (dalam isu hudud) tetapi juga hal-hal lain yang dilihatnya bercanggah dengan prinsip Pakatan Rakyat.

"Pandangan saya mudah sahaja. Tidak akan ada masa depan untuk Pakatan Rakyat jika PAS terus dipimpin oleh Datuk Seri Hadi Awang.

"Pendirian saya bukan sahaja berdasarkan tindakan terbarunya," katanya merujuk kepada cubaan Hadi untuk membentangkan Bil Persendirian di Parlimen yang akan berakhir sidangnya 9 April ini, untuk membolehkan kerajaan Kelantan menguatkuasakan hudud di negeri itu.

MP Bukit Bendera itu membangkit kes dimana di dalam pilihan raya umum yang lalu melibatkan satu kerusi parlimen dan enam kerusi DUN sebagai sebab mengapa masa depan pakatan pembangkang malap jika Hadi masih terus mengepalai PAS, untuk menguatkan dakwaannya.

Kerusi Parlimen itu, beliau berkata, adalah Labuan manakala kerusi DUN ialah Sungai Acheh di Pulau Pinang, Kota Damansara di Selangor, Pantai di Johor dan Kota Putera, Bukit Besi dan Seberang Takir di Terengganu.

Zairil berkata kesemua tujuh kerusi menyaksikan pertembungan pelbagai penjuru dalam pilihan raya umum dua tahun yang lalu, dan menyalahkan Hadi kerana telah meletakkan calon-calon PAS di saat-saat akhir, menyebabkan Barisan Nasional (BN) telah menang di semua kerusi itu.

"Oleh itu, langkah PAS untuk bertanding semua tujuh kerusi yang sepatutnya ditandingi oleh PKR adalah serupa dengan pengkhianatan yang jelas dilakukan dengan restu Hadi sebagai presiden parti.


"Akhirnya, BN memenangi semua kerusi tersebut. Oleh itu, mangsa pengkhianatan bukan sahaja PKR dan PR, tetapi semua rakyat Malaysia yang mahukan perubahan politik."

Zairil berkata bahawa PR melakukannya dengan baik pada pilihan raya umum lepas, memperoleh undi lebih popular daripada hukum saingan BN pakatan, yang menunjukkan bahawa rakyat Malaysia mahu pembangkang untuk terus bekerjasama.

Beliau percaya ini juga yang diharapkan oleh majoriti akar umbi PAS mahu, sama dengan DAP dan rakan-rakan PKR.

Beliau menambah bahawa "pengkhianatan" oleh beberapa pemimpin PAS semasa pilihan raya yang lepas sebagai sebahagian daripada agenda yang tamak dan berpandangan singkat oleh mereka yang mahukan PR berpecah demi kepentingan politik sendiri.

"Pada pendapat saya, Pakatan Rakyat tidak akan mempunyai masa depan selagi dalang ini masih berkuasa dalam PAS."

Dewan Undangan Negeri Kelantan baru-baru ini telah meluluskan pindaan kepada Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 untuk membuka jalan bagi negeri pantai timur itu untuk melaksanakan undang-undang Islam.

Langkah itu telah menimbulkan kemarahan sekutu-sekutunya, PKR dan DAP, yang menegaskan bahawa hudud bukan sebahagian daripada rangka kerja dasar bersama Pakatan Rakyat.

Mengabaikan rakan-rakannya di dalam PR, Hadi merancang untuk membentangkan Bil Persendirian di Parlimen semasa persidangan yang akan berakhir pada 9 April ini.

Rang undang-undang adalah untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965, yang menghadkan kuasa mahkamah Syariah kepada denda maksimum RM3,000, penjara lima tahun dan enam sebatan.

Satu pindaan yang diperlukan dalam undang-undang untuk membolehkan Kelantan melaksanakan undang-undang hudud.

PAS tidak jujur dan tidak bermaruah, kata Kit Siang

DAP menyifatkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang bertindak dengan cara yang tidak jujur dan tidak bermaruah apabila membuat keputusan sendiri membelakangkan Pakatan Rakyat (PR) memohon kebenaran Parlimen membentangkan rang undang-undang persendirian hudud pada sesi Dewan Rakyat yang sedang berlangsung sekarang hingga 9 April ini.

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, tindakan Hadi itu mencabuli keputusan Majlis Tertinggi PR kerana sebarang usul persendirian mesti terlebih dahulu dikemukakan kepada mereka sebelum dihantar ke Parlimen.

"Ini mencabuli keputusan Majlis Tertinggi sendiri. 'Not honest and not honourable' (tidak jujur dan tidak bermaruah). Sebab itu kita tidak boleh mempersetujuinya.

"PKR mengumumkan tidak bersetuju, dan kita (DAP) pun tidak boleh bersetuju. Tetapi mereka (PAS) melanggarnya. Itulah masalahnya,"
katanya kepada pemberita di Pusat Konvensyen Shah Alam hari ini.

Kelmarin, PKR menyatakan parti itu tidak akan menyokong rang undang-undang persendirian bagi membolehkan pelaksanaan hudud di Kelantan yang akan dibentangkan PAS di Parlimen kerana parti Islam itu tidak menghiraukan kesepakatan yang dicapai dalam isu tersebut.

Dalam kenyataan yang ditandatangani tujuh pemimpin tertinggi PKR, ia menyifatkan tindakan yang diambil Hadi pada 18 Mac itu, sebagai menentang keputusan pimpinan PR.

Bersetuju dengan PKR, Lim juga mengatakan keputusan mengenai rang undang-undang itu sudah diputuskan PR melalui mesyuarat pada 8 Februari 2015.

"Pada mesyuarat 8 Februari, yang turut dihadiri Hadi, kita (Majlis Tertinggi PR) sudah buat keputusan mengenai sebarang pindaan rang undang-undang Kelantan (hudud)," katanya.

Semalam, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, parti itu akan mengadakan mesyuarat tergempar jawatankuasa eksekutif pusat (CEC) pada Isnin berhubung pendiriannya mengenai hudud.

Lim berkata, isunya sekarang bukan sekadar undang-undang hudud, yang dari segi prinsip dan dasarnya memang dibantah DAP, tetapi juga soal kepercayaan dan kejujuran beberapa pimpinan PAS di peringkat nasional dan bagaimana mereka berpegang kepada janji.
-TMI


PAS bohong dalam p'raya lalu, kata BERSIH

BERSIH hari ini membidas PAS kerana didakwa tidak patuh pada kerangka dasar bersama Pakatan Rakyat yang disebut-sebut dalam pilihan raya umum lalu, sebaliknya “berbohong” berhubung pelaksanaan hudud.

“PAS dalam pilihan raya umum lalu isytihar mereka parti politik untuk semua, tetapi mereka bohong.

“Jangan kata kamu PAS untuk semua tetapi tutup maklumat dan tipu rakyat yang undi kamu.


'Tiba-tiba kami bentang hudud dan mengharap kami terimanya,” kata pengerusinya Maria Chin Abdullah dalam sebuah forum berkaitan masa depan kebebasan beragama hari ini.

Mengulas berhubung kebebasan beragama, Maria berkata rakyat Malaysia takut terlibat dalam dialog agama kerana ancaman-ancaman tertentu, termasuk didakwa di mahkamah.

“Kita tidak bercakap tentang Islam kerana perkara inilah. Bukan sahaja berkaitan agama kita tetapi banyak lagi aspek kita dihadkan.

“Kita tidak boleh bercakap dengan bebas,” tambahnya.

Beliau juga mengkritik kerajaan yang didakwanya bersikap kuku besi terhadap pihak yang mempersoalkan sesuatu perkara berkaitan agama sedangkan pihak pentadbiran hanya berdiam diri.

Turut terlibat dalam forum itu, profesor pengajian agama Universiti Depaw Dr Jeffrey Kenney, pengasas NGO Islamic Renaissance Front Ahmad Farouk Musa dan peguam Dipendra Harshad Rai daripada Majlis Peguam.
-mk


Mustahil untuk percaya pada PAS lagi, kata Ambiga

Pemimpin masyarakat sivil dan bekas presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata PAS mengkhianati amanah rakyat yang mengundi mereka melalui platform Pakatan Rakyat (PR), selepas parti Islam itu membentangkan rang undang-undang di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan bagi memperkenalkan hudud di negeri itu.

Katanya, beliau terkejut dan kecewa dengan PAS yang membawa kembali undang-undang kanun keseksaan Islam itu – satu langkah yang katanya melanggar polisi bersama PR dan satu pengkhianatan terhadap pengundi PAS berdasarkan platform bersama dengan sekutu DAP dan PKR.

"Selepas ini, hampir mustahil bagi mereka mendapatkan semula kepercayaan itu," katanya kepada The Malaysian Insider hari ini.

Ambiga berkata kerajaan Kelantan pimpinan PAS perlu serius dalam meneliti keutamaan negeri tersebut, memandangkan negeri itu baru sahaja dilanda banjir terburuk dalam sejarah.

"Negeri ini dan penduduknya belum pun mula pulih daripada banjir dahsyat, dan ia tidak kelihatan seperti agenda utama bagi kerajaan negeri itu," katanya.


Ambiga yang merupakan bekas presiden Majlis Peguam dan bekas pengerusi bersama Bersih 2.0 berkata, hudud juga bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Malaysia adalah sebuah negara sekular.

"Penggubal undang-undang negeri Kelantan tidak sepatutnya membentangkan rang undang-undang seperti itu di Dewan Undangan Negeri.

"Mereka berusaha meyakinkan orang bukan Islam yang hudud tidak akan dikenakan ke atas mereka tetapi melihat cara bagaimana mereka melanggar perjanjian bersama dan kenyataan dalam kertas Jakim yang didedahkan dalam media... sukar untuk berasa selesa dengan jaminan itu. "

Dilaporkan tahun lepas, kertas kerja Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berkata orang bukan Islam tertakluk kepada undang-undang Syariah dan semua undang-undang perlu diharmonikan dengan prinsip-prinsip Islam.

"Tanpa mengira perkara ini, isu utama pada pandangan saya adalah Perlembagaan rang undang-undang ini," kata Ambiga.

Ambiga berkata beliau juga terkejut dengan pindaan itu, termasuklah hukuman mati kepada yang murtad, dan ia tidak boleh diterima kerana istilah seperti "kafir" akan digunakan.

Ketika membentangkan rang undang-undang itu, Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata Kanun Keseksaan Islam tidak sepatutnya ditentang, dengan menambah mereka yang menggelarnya kejam dan tidak berperikemanusian dan membuat tuduhan liar.

Beliau juga berkata mereka yang mengkritik ialah orang yang tidak beriman dan hudud ialah jawapan kepada jenayah kerana ia ditentukan Allah.

"Manusia tidak mempunyai hak untuk menolak atau mengubah undang-undang Syariah yang ditetapkan dalam Islam.

"Pemerintah Islam bertanggungjawab untuk melaksanakannya kerana ia boleh menyelesaikan apa-apa jenis jenayah yang berlaku di negara ini.‎

"Melaksanakan undang-undang jenayah Syariah juga bukanlah mengenai memelihara kuasa politik, seperti yang didakwa sesetengah pihak," kata Ahmad hari ini di Kota Baru.
-TMI


ULASAN GB

GB tak sempat nak ulas hari ini. Sibuk. Cuma pesan GB meminjam kata-kata seorang sahabat Rasulullah saw: "Jangan lihat siapa yang bercakap, tetapi lihat (teliti) apa yg dicakapkannya....

Dan perlu juga diingatkan, Rasulullah saw tidak pernah memungkiri janji atau mengkhianati perjanjian walaupun dengan golongan musyrikin.

53 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

APA nak dihairankan dap kebanyakan bukan Islam. Pkr lebih kurang bagitu juga.pas terus kan perjuangan.

Tanpa Nama berkata...

Dap menentang hudud sedari dulu sebelum pun PR wujud dan terus begitu selamanya. Pkr sedari dulu tak pernah istihar sokong hudud, Kenapa? kerana nak bersekutu dg Dap dan konon nak jaga PR (rupanye asas kebersatuan PR ialah cegah hudud, asas yg ditetapkan oleh Dap). Nyata lagi jelas bahwa Anwar hanyalah memakai topeng Islam selama ini, dan topeng itu terlondeh bila isu hudud muncul. Begitu juga pemilik blog ini, hanyalah pelakun2 yg bertopeng. Kebersatuan PR konon, tak sedar sedang bersekongkol dg Dap (yg istiqomah) menentang hudud. Kalau Dap melihat hudud sebagai ancaman kpd orang bukan Islam, Pkr dan pemilik blog ini mungkin menganggap hudud adalah sebiji bola yg boleh dijunjung nanti, sekarang perlu diletak di kaki untuk disepak kemudian. Komen ini tak perlulah disiarkan, maklumlah, pemiliknye kan orang kebenaran....

Tanpa Nama berkata...

Kan dah jelas tuh siapa PENGKHIANAT. malulah beragama Islam, apa tah ulama, dilabel sebagai tidak jujur dan tidak bermaruah....

Tanpa Nama berkata...

Jikalau tahu DAP menentang hudud sedari dulu seblm PR wujud kenaoa PAS sertai PR?

Kalau dh sertai PR, jgnlah khianat rakan.

Tanpa Nama berkata...

pilkuda....

mahkamah kata apa haritu?
"mahkamah meutuskan ucapan Hj hadi memang berunsur fitnah..."

apa lagi nak?

ras abu berkata...

jangan pedulikan PKR dan DAP yang berjuang untuk kuasa dan jawatan - PAS berjuang untuk mendapat keredaan Allah swt.

Tanpa Nama berkata...

Sertai pr kerana nak tipu undi cina "kafir",

Niat jahat nak tipu Tikam, PAS MUNAFIK

Tanpa Nama berkata...

Pergilah pas, Mari Kita buka mata besar tengok parti mana bodoh nak bersama penikam Penipu munafik seperti kamu

Ingat umno bodoh ker? Dah tanya parti Sabah Sarawak?

Tanpa Nama berkata...

Ahli pas diam jer, Tak malu ker?

Tanpa Nama berkata...

Sila baca perlembagaan sebelum kata dap ker supp prs dsg menentang.

Tanpa Nama berkata...

Betul. Jangan peduli walaupun presideng keluar tuduhan "barua" dan " pill kuda". Terus sokong dia jadi presideng. Ahli ahli semua credik. Taniah

PKR???? berkata...

SEBAHAGIAN BESAR AHLI DAN PIMPINAN PKR JUGA SEBENARNYA ADALAH PENENTANG PERLAKSANAAN PERUNDANGAN ISLAM SEBAGAIMANA DAP, KHUSUSNYA HUDUD SEJAK BELUM WUJUDNYA PKR LAGI...SEMASA BERSAMA UMNO MEREKALAH ANTARA PENENTANG UNDANG2 INI...JADI TIDAK HAIRAN KALAU SAMPAI SEKARANG MEREKA TERUS MENENTANG DAN KINI BERSATU PULA DGN DAP DLM PR...ANWAR TIDAK MENZAHIRKAN PENENTANGAN NYA KERANA KEPENTINGAN POLITIK PERIBADI BELIAU YANG RAKUS...

Tanpa Nama berkata...

Allah tidak akan restu dan izinkan hudud diluluskan apabila ia terdapat unsur pengkhianatan terhadap sesama rakan di dalam PR walaupun rakan yg dikhianati itu bukan Islam. Kerana Islam tidak mengamalkan "matlamat menghalalkan cara".

Tanpa Nama berkata...

APA nak dihairankan dap kebanyakan bukan Islam. Pkr lebih kurang bagitu juga.pas terus kan perjuangan.

MARCH 23, 2015 AT 11:36 AM

Teruskan lah perjuangan dengan berambus dari PR

Tanpa Nama berkata...

Patut admin siar article sokong hudud. Tapi dah jadi macam ejen anti-hudud pulak.

Tanpa Nama berkata...

Malangnya kita tidak pernah mengetahui apakah baris butir2 perjanjian yang dikatakan janji itu.

Kita hanya menerima bulat2 kata2 bahawa pemimpin PAS telah melanggar janji.

Tanpa Nama berkata...

Jika ahli PAS bijak dan telah menyaksikan apa yang Haji Hadi buat dan telah melalui kezaliman dan ketidakadilan yang UMNO lakukan selama ini menyokong Hj Hadi sebagai presiden adalah menyokong UMNO untuk terus berkuasa

Kalau menangguhkan hudud itu boleh berdosa tapi lagi besar dosa membiarkan kezaliman dan tidak amanah itu berterusan Kerana ia nya telah berlaku bertahun tahun lama nya

Tanpa Nama berkata...

mana lebih berdosa antara menolak hudud atau melaksanakan hudud? hati2 pas supaya x berambus dr syurga Allah.

Tanpa Nama berkata...

Pas kuda tunggangan umno.
Harta rakyat dirompak,
Mutu pendidikan merosot,
Ibu dan ayah sibuk mencari rezeki untuk membayar hutang riba
anak-anak sudah pandai mencuri basikal. masih merayau jam tiga pagi
kamu biar kan.
demi syurga penjenayah harus dihukum, kamu kata.

Tanpa Nama berkata...

Dalam hal ini penyokong hudud Hj Hadi kena berfikir mengapa sampai sekarang ulamak muda UMNO senyap membisu ?

Bodo nak buat hudud tanya lah ulamak muda UMNO Nak marah marah PKR DAP yang dah tolak buat apa ?

Tanpa Nama berkata...

Hudud untuk rakyat bawahan
anti hudud untuk sultan dan kelas atasan.

sapa nak jawab di hadapan Allah, kawan?

Hukum tuhan yang suci tercemar dek kerana tangan penguasa yang kototr dan korup.

Harapan Keabadian berkata...

Di zaman Rasullullah saw, Baginda menzahirkan sikap yang bertimbang rasa, adil, amanah dan jujur. Kisah baginda dengan orang Yahudi yang bukan Islam pun menjadi teladan. Ini adalah contoh akhlak Rasullullah saw yang patut diikuti oleh pemimpin PAS. Rasullullah saw yang menunjukkan Islam itu beradap dan berakhlak mulia. Fahamilah wahai pemimpin PAS....

Tanpa Nama berkata...

Kit Siang nak pakat dgn BN apa hal?

ahmad daniel berkata...

DAP UG UG UG UG UG UG

www.malaysiakini.com/news/292925

Tanpa Nama berkata...

kpd calon2 PKR yg menolak hukum Allah, lu jaga masa PRU. inysAllah rakyat akan tolak kamu... GB , sory la, lu dulu 2008 gua respect sama lu, sklrg tah napa lu jd mcm ni. 2008 lu jugak yg dok marah kalo org hina hudud. skrg lu pulak yg x sokong hudud. that y jd bloger biar jd bloger yg tak berpihak , bergantung pd org lain.

Tanpa Nama berkata...

TERBAEEEEKKKKKK BN!,

Hahahhaahaha sibuk btul geng geng PR dok bertelagah ngan isu HUDUD sampai isu 1MDB, isu kadar tambang pengangkutan awam yang di luluskan oleh SPAD tanpa perlu persetujuan PARLIMEN dah sepi.....


TERBAEKKKK politik BN.....

Tanpa Nama berkata...

PAS tidak mahu lagi berpolitik untuk selamanya selepas ini, PAS hanya mahu HUDUD sahaja dan tidak mahu kePutrajaya.

Slogan PAS FOR ALL telah dimusnahkan.

Tanpa Nama berkata...

Macai pkr.......hari2 dok bagitau Pas khianati janji PR........yg depa dok khianati janji dgn Allah depa tak pernah sentuh. Bukankah manusia telah berjanji utk patuh dan taat hanya kpd Allah semasa di alam ruh dan diikrarkan akujanji berulang kali dlm solat spt yg terkandung dlm doa iftitah "Sesungguhnya solatku, cara hidupku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah......." tapi tup tap2.........kpd Dap juga macai taat dan patuh dan khianati janji kpd Allah.......apakah ini tidak dikatakan pengkhianat besar serta banggang sebanggang2nya ?

Tanpa Nama berkata...

Kit Siang usulkan kerajaan campuran PR + BN bukannya macam PAS+UMNO

Tanpa Nama berkata...

Wahai anon
March 23, 2015 at 5:12 PM
1MDB ke 2MDB KE
SPAD KE SPADE ACE ke
Barang naik ke Minyak naik ke
Apa beza dengan NFC
Apa beza dengan Penjual karpet Bank Rakyat

Mahathir Ku Li pun bersuara tau!
Selagi yang perintah UMNO selagi itu lah dia tak peduli dengan bantahan rakyat

Di tambahkan lagi dengan kebijaksengal Ulamak pro UG lagi dia tak peduli

Kalau PR kuat dan rakyat bersama sama dwngan PR baru lah UMNO takut nak buat suka hati

Tanpa Nama berkata...

Kamu x kenal GB beb. Bilamasa dia tolak hudud? Yang kami baca ialah beliau dedahkan kebenaran bhw isu hudud yg ada kini hanyalah strategi UMNO utk tutup isu-isu besar negara spt 1MDB, GST, isu Jet dll.

Mengapa PAS mudah sgt diperbodohkan UMNO?

mohd shahran berkata...

Anonymous said...
Dap menentang hudud sedari dulu sebelum pun PR wujud dan terus begitu selamanya. Pkr sedari dulu tak pernah istihar sokong hudud, Kenapa? kerana nak bersekutu dg Dap dan konon nak jaga PR (rupanye asas kebersatuan PR ialah cegah hudud, asas yg ditetapkan oleh Dap). Nyata lagi jelas bahwa Anwar hanyalah memakai topeng Islam selama ini, dan topeng itu terlondeh bila isu hudud muncul. Begitu juga pemilik blog ini, hanyalah pelakun2 yg bertopeng. Kebersatuan PR konon, tak sedar sedang bersekongkol dg Dap (yg istiqomah) menentang hudud. Kalau Dap melihat hudud sebagai ancaman kpd orang bukan Islam, Pkr dan pemilik blog ini mungkin menganggap hudud adalah sebiji bola yg boleh dijunjung nanti, sekarang perlu diletak di kaki untuk disepak kemudian. Komen ini tak perlulah disiarkan, maklumlah, pemiliknye kan orang kebenaran....

MARCH 23, 2015 AT 11:38 AM kita da boleh bohong, mungkiri janji, memfitnah itu semua perbuatan suci dan diterima oleh allah itu ajaran dari islam ya

Tanpa Nama berkata...

Kerana pas munafik !!!

Tanpa Nama berkata...

Kepada munafik munafik Pas yang harap umno bodoh terima penikam seperti kamu, sila baca:


http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/hanya-orang-bodoh-bincang-hudud-di-malaysia-kata-nazri-aziz

Tanpa Nama berkata...

Apa hukuman seseorang "presideng" buat tuduhan bahawa orang lain jual "pill kuda" Tanpa bukti? Apa human pula tuduh ahli setia "barua" Tanpa bukti?

Ini lar parti munafik dengan presideng kaki fitnah. Ahli ahli pun diam terima jer. ahli ahli pun munafik kaki fitnah!

Tanpa Nama berkata...

What a stupid nonsense comment from all of u..dangkal..bukak otak seluas2nya..bukak...kecik sgt pmikirannya...kalau anda semua islam,fikir!kalau anda ade akal,fikir!jgn tngok satu angle shj!jgn tgk n fikir dri sudit satu parti shj!

Tanpa Nama berkata...

Anon March 23 11 25 PM
Awak dah baca ke kenyataan Dr Maza?

Tanpa Nama berkata...

Kalau engkau ader otak yang masih belum di pill-kuda-i, guna dan fikir.

Tanpa Nama berkata...

Dr Maza bukan penentu segalanya. Itu hanya satu sudut padangan. Jgn lihat satu kenyataan saja.

Tanpa Nama berkata...

Bekas Menteri kata orang bodoh yang nak buat hudud

Pandangan ini Ok?

Tanpa Nama berkata...

Maka pandangan Engkau yang Tak setuju dengan gb dan komen di Sini, pun setakat pandangan

Tanpa Nama berkata...

maka berkata lah Nik Amar jika negeri miskin tak perlu buat hudud Sedangkan Nabi saw pun miskin


Bagi lah pandangan kau Betul ke Nabi saw kita miskin ? Umat Islam ketika itu miskin ke ?

Sign off

Tanpa Nama berkata...

Hello... iru PAS Perak xpun x sokong hudud di Kelantan aoa citer? Ust Idris Ahmad lagi, Pengarah Lajnah Tarbiyah PAS Pusat. Kaju siapa?

Tanpa Nama berkata...

AnonymousMarch 24, 2015 at 12:21 AM

contoh manusia apabila nafsu & emosi mematikan akal yg dangkal.kesian.

Tanpa Nama berkata...

So ape masalahnya dgn kenyataan maza?ape yg die ckp n pandangannya ade bemarnya dari beberapa sudut.skurang2nya die masih menggunakan akal & rujukan apabila mberi pandangan,kritis bertmpat tanpa melihat hanya dari satu sudut kepartian spt kamu semua.sekurang2nya dia tidak menghentam melulu & masih mmberi ruang seluasnya utk memperbaiki hudud,bkn menghentam.again,bukak minda!

Tanpa Nama berkata...

Anon 745am, sila cermin diri . Kesianya,,.

Hafetz Ali berkata...

Eleh anonymous konon...pkr dgn umno sama je...penyokong pon sama je...ceh

Tanpa Nama berkata...

Kesimpulan nya apa yang Dr Maza cakap se inci pun tak jauh dari yang apa kita kata seperti kesesuian keadaan

Jangan lah pasal ada Dr depan nama Maza pndangan kritis bertempat lah Tak menghentam melulu lah Kan Maza cakap kalau boleh nak bentang hudud biar lah rumah nya cantik Nak rumah cantik Ketua rumah pun mesti lah akhlaknya yang cantik

Sepatut nya yang nak buat hudud dah tahu semua yang Dr Maza cakap kan

Tu pasal kita cakap yang bawak hudud Kelantan tu tak layak ! Sebab nampak hudud itu dari satu sudut Kalau apa yang kita faham hudud itu dari sudut persempadanan

Semakan itu perlu agar kegagalan pelaksanaannya seperti yang pernah berlaku di Libya, Sudan, Nigeria dan Pakistan tidak berulang di Malaysia dan akhirnya memberi imej salah bahawa syariat Islam itu tidak sesuai.

** Ini lah yang paling kita takutkan Itu pasal kita tak setuju 'tak di cuba mana tahu' Ini hukum Allah beb

“Kita juga hendaklah mengelakkan gambaran hudud yang tidak kondusif dan seakan menggambarkan kekejaman undang-undang yang telah berlaku bawah pentadbiran Taliban, cara hudud ISIS, Bokoharam dan lain-lain.

** Cara yang Dr Maza kata tu sama lah macam pro Ulamak UG memaksa dan mendesak dan menguna helah

“Versi hudud mereka tidak memenuhi maqasid syariah yang terdapat dalam al-Quran dan as-Sunnah.

** Sebab hudud itu cuma 0.0001 je Yang di anjur oleh Islam Kasih Sayang Kesempurnaan Amanah

“Umat Islam menyokong hasrat Kelantan. Dalam masa yang sama, ruang waktu untuk pandangan kesarjanaan di pelbagai peringkat hendaklah dibuka,” katanya menerusi akaun Facebooknya.

** Bila kita berbeza pendapat 'Hanya orang tak beriman yang tolak hudud' kata pro Ulamak

Minda kau tertutup kita buka kan
Minda kita tertutup ada kau bukakan? yang kau cakap dangkal lah sudut kepartian lah Menghentam lah

Dan tak kan lah dalam komen ini nak kita tulis macam Dr Maza

Tanpa Nama berkata...

puak kafir DAP,Gerakan dan MCA dan orang Islam yg seangkatan dengannya bukan BODOH sebenarnya.diaorang pun tahu HUDUD tu hanya untuk orang ISlam shj dan bukan hukuman utk org bukan Islam.. Dah tu kenapa diaorang TERHEGEH-HEGEH bantah sebab apa???

Ok sebabnya simple shj, bila terlaksananya hukum HUDUD,orang Islam akan jadi KUAT,akan jadi BAIK kerana org Islamtakkan berani berzina,takkan berani minum arak,takkan berani mengambil RASUAH...itulah kekuatan HUDUD..!!!

Jika org Islam dah tak rosak lagi, Bisness diaorang akan LINGKUP... SIAPA yang buka JUDI??? SIAPA yang buka rumah urut dan pusat perlacuran?? siapa yang buka disko, kelab malam dan jual arak??? semua org bukan Islam yang buat dan menjalankan bisness tu..!!! SIPA lak yang jadi pelanggannya? tentulah yang banyak dan majoritinya org ISlan yang makan belacan nih....... SEBAB tu mereka TERHEGEH-HEGEH nak halang HUDUD,kalau dilaksanakan HUDUD, In Sha Allah umat Islam akan bertambah Beriman atau kembali BERIMAn seterusnya meninggalkan segala maksiat...MAKA bisness HARAM semua tu akan GULUNG TIKAR...!!! Puak-puak kafir nie sentiasa nak merosak kan manusia khasnya org Islam bagi menguntungkan BISNESS mereka...!!!

Kauorang perhatikan ada puak kafir di malaysia nie DOK DIAM jer.. tak komen apa² coz tak ada kena-mengena ngan Bisness diaorg...!!!

sama juga serti zaman Rasulullah SAW jalankan dakwah 1400tahun dahulu... Org² kafir Quraisy marahkan Rasulullah SAW kerana merosakkan BISNESS sundal dan arak mereka... So diaorg yg dok Malaysia nie sama jer ngan org kafir Quraisy tu....

sama²lah kita yg mengakui diri kita ni Islam menyokong HUDUD, semoga akan mendapat keredo'an Allah nanti .. In Sha Allah.....

Tanpa Nama berkata...

Paham, yang jahat semua cina kafir.

Sampai bila engkau nak cermin diri Asik ask a salahkan orang lain?

Tanpa Nama berkata...

Mak ai..sedap mulut ckp orang munafik!kesian ko nih..bnykkan ilmu ye

Tanpa Nama berkata...

Tak ada hudud pun saya yg beragama Islam tak minum Tak main ekur Tak suka judi Hisap rokok pun tidak

Yang rugi bukan cina Yang rugi BN sebab kutipan cukai berkurangan Berani cakap pasal hudud berhentikan jualan loteri kebajikan Kalau ada lagi lah sebab kita ni baik tak tahu ada lagi ke tidak

Nombor ekur dari luluskan lesen untuk satu company dah jadi dua company Dari seminggu sekali cabutan dah jadi tiga ke empat kali Siapa yang lulus kan? orang Cina ? Bila tanya kutip cukai tak jawab pulak

Jadi selama ini prog Ceramah Perdana Sambutan MalidurRasul Musabaqah Zikir Selawat Perdana yang UMNO buat gagal lah ya Bila ada hudud tak payah buat semua ini kan?

Artis mana yang buka club di Ipoh?
Siapa tuan punya Hard Rock?

Orang melayu minum air ketum Hisap gam Buka lah minda

Tanpa Nama berkata...

Salam abg ... nak tanya sikit..siapa yang bagi lesen arak judi kelab malam..pelacuran??dap ka..or menteri melayu islam bagi lesen??lesen tu dibawah kelolaan siapa erk?tolong jawab leh tak?