6 Okt 2014

[EDISI LUCU] Ada "Konspirasi International" Untuk Jatuhkan Nik Abduh?


Ada konspirasi antarabangsa jatuhkan Hadi dan Ulama PAS, kata Nik Abduh

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz hari ini mendakwa dasar konsisten PAS untuk menegakkan Islam menyebabkan terdapatnya konspirasi antarabangsa untuk menjatuhkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Majlis Syura Ulama parti itu.

Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, serangan tersebut dilakukan dengan melemahkan pimpinan dalaman kerana tidak mahu PAS menjadi parti yang kuat dan mendominasi Pakatan Rakyat (PR).

"Jika anda bertanya, adakah gerakan menjatuhkan Tuan Guru (Hadi Awang) dan memperlekeh Majlis Syura Ulama PAS projek konspirasi musuh Islam antarabangsa? Saya jawab ya," kata Nik Abduh seperti disiarkan portal milik parti itu, Harakahdaily hari ini.

"PAS mesti diserang. Ia mesti dipinggirkan daripada menjadi kekuatan utama dalam PR, mesti dilemahkan daripada dalam. “Kekuatannya mesti diragut dan dibiarkan hidup dengan kekuatan baru yang bersedia menolak seruan ke arah syariat Islam."

Anak kepada Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat itu yang sebelum ini mengatakan PAS dibuli PKR dan DAP mendakwa, pihak Barat dan musuh Islam tidak mahu melihat parti itu menjadi parti tunjang yang Malaysia seperti Umno satu hari nanti.

"Ini merimaskan Barat dan musuh Islam antarabangsa. Justeru dengan Barisan Nasional (BN) yang semakin tua dan di ambang kejatuhan, kehadiran PAS sebagai pemain utama dalam pakatan pembangkang cukup merimaskan," katanya.

Ahli Parlimen penggal pertama itu turut menyeru ahli PAS untuk sedar dengan kebenaran tersebut.

Katanya, serangan terhadap Majlis Syura Ulama kerana pihak musuh Islam mengetahui ia merupakan kekuatan sebenar PAS.

"Mereka menemukan kekuatan asal itu berpaksi dan berpangkal di dalam institusi Majlis Syura Ulama PAS yang diketuai Mursyidul Am dan kehadiran para ulama yang memimpin parti PAS diketuai presiden PAS," katanya.

Beliau berkata, pihak Barat sebelum ini berjaya dilakukan di Mesir apabila bekas presiden negara itu Mohamed Morsi digulingkan kerana menggunakan demokrasi untuk memperkenalkan Islam yang benar dan adil..

"Mereka juga melakukannya di Syria. Penentangan dan jihad yang dimulakan fatwa para ulama Muslimin yang membenarkan jihad bersenjata ke atas penghisap darah Bashar Al-Assad mestilah disekat, kerana ia pasti berakhir dengan kemenangan kumpulan Islam yang menyeru kepada sistem syariat Islam yang adil dan berjaya.

"Mereka membawa masuk perang mazhab Sunni-Syiah dan golongan ekstrimis terlarang seperti Isis. Maka Syria hancur dan fitnah agama berterusan memporak-perandakan Syria, negara yang dipenuhi ulama besar," katanya. – TMI



ULASAN GB

Hebat... Nik Abduh mendapat liputan meluas dari media arus perdana, Utusan & Berita Harian terhadap kisah kononnya ada komplot antarabangsa mahu menjatuhkan Ustaz Hadi dan Ulamak dalam PAS.


Kita tidak hairan dengan sikap Utusan & Berita Harian dengan agendanya untuk memecahbelahkan dan menghapuskan Pakatan Rakyat. Tetapi kita menjadi hairan apabila akhrar rasmi parti, Harakahdaily turut menyertai kelompok tersebut.

Semenjak isu Selangor, ini, GB mendapati Harakahdaily menjadi lidah kumpulan UG, menjadi begtu senget laporannya dengan tidak memberikan laporan dan berita seimbang terhadap suara-suara yang berbeza di dalam pimpinan parti.

Ia cuba memperbodohkan para ahli dengan menyiarkan kenyataan hanya dari tokoh-tokoh UG. Baginya wala itu hanya kepada Presiden dan ulamak, tidak kepada keseluruhan Jawatankuasa PAS Pusat yang telah diberi mandat oleh muktamar. Langkah harakahdaily itu juga, sama seperti UMNO, sebenarnya cuba untuk menghancurkan Pakatan Rakyat. Seorang YDP kawasan ada menghubungi GB dengan bernada kesal menyatakan bahawa wala bagi mereka hanyalah kepada pemimpin yang bergelar ulama, jika pemimpin bukan dari kalangan ulama, mereka tidak akan wala. Bagi GB sikap itu amat bertentangan dengan hadith yang meminta kita untuk wala tak kira pemimpin itu ulama atau bukan ulama.

Rasulullah saw pernah bersabda:

Aku wasiatkan pada kalian untuk bertakwa kepada Allah serta mendengarkan dan mentaati (pemimpin Islam), meskipun yang memimpin kalian seorang budak hitam berbangsa Habsyi. Sohih riwayat Abu Dawud dan lainnya.

Dan serentak dengan kenyataan Nik Abduh itu juga, di media sosial tersebar kain-kain rentang di Pasir Mas yang meminta Nik Abduh menyertai UMNO. GB tertanya-tanya apakah ini "konspirasi internasional" juga untuk menjatuhkan Nik Abduh di Pasir Mas? Ketawa besar pakngah makngah, adik kakak bila GB berkata dan bertanya demikian. Kahkahkahkahkah... tak henti-henti...









IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





61 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Menang ular semak parti barua dan Sampai Tahap international macam Isis CIA dan si Anwar nak burukan dia.

Siapa bapa barua itu?

Awang Chan berkata...

Eh eh eh semua blogger yg mirip2 sokong pasma.... asyik dok menghala senapang dan menghambur peluru pada kawan pr sendiri... musuh kita yg nyata... dok tau dah katanya ubn...pasai pa kita dok ulas mengenai lidah depa utasan kata apa? tentu la kita semua tak baik kalau dia ulas baik pun tujuan utk kita pecah ja... lani depa dok tengok kita sambil tepok tangan n cuba masuk daun bg kita lg bertambah kelahi... bertambah lah dendam sesama kita... cukup lah n sudah lah

Tanpa Nama berkata...

To ular semak dan party barua especially hellfire, if you don't like hard working tax paying chinese in this country please inform united nation. Tell them Chinese are not welcome in this bodohland. We find a solution from there. Stop your stupid wayang NOW.

Pergi Mampus hellfire parti barua!

Tanpa Nama berkata...

BOIKOT HARAKAHDAILY!!!!

Tanpa Nama berkata...

Biarkan Nik Abduh melayan perasaan dia...dia tu budak mentah dan tak sedar dirinya adalah wakil rakyat. Dia tidak memahami dan mewarisi perjuangan serta ilmu ayahnya. Semoga dia akan sedar. Ameen.

Tanpa Nama berkata...

Semenjak isu mb tak habis habis nik abduh dok meroyan,mungkin tak puas hati sbb nak berUGkan dgn bn tak kesampaian kesian.....kesian..... cobaan.......cobaan

wakajis berkata...

Tulisan Nik Abduh dipetik dari tulisan Nik Abduh sendiri di Harakah, memang wajar diulas kerana tulisannya lucu (ada yang kata kurang cerdik), khayalan persis orang mabuk daun ketum. Ulama' yang berfikiran begini lah yang menjadi sokong membawa rebah kepimpinan Presiden.
TGHHA belum lagi tersenarai didalam "500 World most influential Muslim 2014/15".

wakajis berkata...

Tulisan Nik Abduh dipetik dari tulisan Nik Abduh sendiri di Harakah, memang wajar diulas kerana tulisannya lucu (ada yang kata kurang cerdik), khayalan persis orang mabuk daun ketum. Ulama' yang berfikiran begini lah yang menjadi sokong membawa rebah kepimpinan Presiden.
TGHHA belum lagi tersenarai didalam "500 World most influential Muslim 2014/15".

Tanpa Nama berkata...

Bila kumpulan UG halakan sasaran kepada golongan professional tak apa? Bila hentam rakan dalam Pakatan Rakyat tak apa?


Anonymous Awang Chan said...
Eh eh eh semua blogger yg mirip2 sokong pasma.... asyik dok menghala senapang dan menghambur peluru pada kawan pr sendiri... musuh kita yg nyata... dok tau dah katanya ubn...pasai pa kita dok ulas mengenai lidah depa utasan kata apa? tentu la kita semua tak baik kalau dia ulas baik pun tujuan utk kita pecah ja... lani depa dok tengok kita sambil tepok tangan n cuba masuk daun bg kita lg bertambah kelahi... bertambah lah dendam sesama kita... cukup lah n sudah lah by Awang Chan

Tanpa Nama berkata...

betul anon 4:42

semenjak akhir-akhir ini saya dah x buka pun harakahdaily. meloyakan, dah macam utusan juga.

Tanpa Nama berkata...

Konspirasi antarabangsa? Ganu kita pong tok leh tawang. Kongspirasi antaraJKKK mungkin adalah tapi tok lah sampai standard internasional. Kalau nak perasang bior lah bertempat. Kongspirasi antarabangsa pong memilih mangsa juga..

bat8 berkata...

Tuan

Nik Abduh ni barang punah ranoh. Artikel mengenai konpirasi antarabangsa hendak menjatuhkan TGHH mula muncul pada 3 oktober 2014 dalam blog anaksengat. Blog ni memang blok penyokong tegar TGHH dan UG. Tulisannya lebih banyak merekacipta hayalan dari realiti yang ada depan mata kita. Lebih banyak halusinasi yang takde hujah kukuh. Dibawah adalah link artikel yang Nik Abduh cilok untuk tunjuk kebodohannya.

http://anaksengat.blogspot.com/2014/10/jatuhkan-tuan-guru-haji-hadi-agenda.html?m=1#comment-form

Nik Abduh kaitkan dengan kerja-kerja musuh di Mesir dan Syria. Jauh s3kali tersasar. Keadaan geopolitik disini jauh berbeza dengan geopolitik di Malaysia. Permainan musuh Islam di timor tengah secara umumnya ialah meng3nai p3nguasaan minyak yang m3njadi nadi k3pada kewujudan negara-negara barat. Survival mereka. NEGARA BARAT BERGANTUNG NYAWA D3NGAN APA KAT MALAYSIA NI? Biji getah ke?

Kedua. Musuh Islam akan cuba menjatuhkan mana-mana p3mimpin Islam jika beliau m3njadi ancaman kepada mereka? Apa yang TGHH telah mengeluarkan pelbagai fatwa antarabangsa yang akan memusnahkan kep3ntingan musuh-musuh Islam seluruh dunia ke s3hingga b3liau m3njadi b3gitu bahaya?

Satu-satu fatwa TGHH yang aku p3rnah dengar yang kontreversial ialah BELIAU M3NGKAFIRKAN ORANG UMNO dengan Amanat Haji Haji dalam tahun 80an dulu. Nampaknya pada khayalan Nik Abduh, TGHH ini l3bih bahaya dari Dr Yusuf AlQardhawi....Masya Allah!

Ketiga, dengan tindakan TGHH dan UGnya didalam krisis MB Selangor sudah cukup untuk b3liau m3njatuhkan kredibiliti beliau dan menghancurkan PAS. Ditambah pula dengan pertunjukan kurang asam p3nyokong-penyokong beliau ( bukan penyokong ulamak) di Muktamar PAS ke 60 sudah cukup untuk m3njatuhkan beliau dan PAS. MUSUH-MUSUH ISLAM ANTARABANGSA DAN DALAM NEGARA TAK PERLU BERBUAT APA-APA PUN UNTUK M3NJATUHKAN TGHH KERANA BELIAU LEBIH CEKAP MENJATUHKAN DIRINYA SENDIRI DAN PAS!

Jadi berbalik kepada Nik Abduh ini, eloklah ada pemimpin PAS menasihati beliau supaya jangan bukak mulut bodoh beliau. Atau menasihati ayahandanya supaya basuh sikit k3bodohan Nik Abduh ini s3belum orang luar tolong basuh kaw...kaw. Di Kelantan tu ghamai orang bekeng.....

Tanpa Nama berkata...

gua setuju dgn abduh..

klu international konspirasi nak kasi jatuh hadi, maknanya konspirasi tuh pon mesti libatkan din ayam...mungkin volume SALES jaja pilkuda hadi la nii dah merosot..depa marah sgt2

hadi WAJIB jaja pilkuda lg dgn bnyk dan perlu sebut BARUA BARUA BARUA..barulah selamat

utk din ayam pulak, jgn sekadar tayang second hand BMW 7sireis tu jer klu nak pak mentua tuu selamat..elok tukar kpd BUGATI VYRON barulah bapak ayam hang tu cun selamat!?

Tanpa Nama berkata...

Ini sekor lagi spiesis Nik Abduh. Ni dah keracunan wala membabi buta.

Takde beza dengan mat fit yang dok khyalal dengan benda tak wujud

Tanpa Nama berkata...

Siapalah yg menjadi perisik antarabangsa ni yg begitu takut dgn kebangkitan President Pas dan geng ulamak UG ni. Pendatang di P. Mas ni hebat tahu segalanya kalah CIA. Mak cik / Pak cik felda pun tak takut weh.

Tanpa Nama berkata...

Memang gempar
Ambe tekojut beroook
ambe sarong kain hampir lucuut

ini gara2 semenjak nik aziz sekapla seNAKHODA dgn siAUTA pilkuda

nik abduh jd sgt2 bangga sbb pak dia nik aziz pon dah seKAPLA mcm hadi siFITNAH pilkuda tuuu!

apb nik aziz hadi dan haron din dah BERSATU itu yg sgt BAHAYA tuuuu!?

konspirasi antrabangsa tuu NAK tau mana pii salinan prJANJIAN-AIR yg khalid ibrahim SONGLAPkan tuuu??

org kuat khalid ibrahim tentulah tak lain tak bukan,,,
..nik aziz
..hadi
sbb tuuu la abduh RISAU sgt2 nih!!?
sbb pak dia mor-shitdool pon trlibat sama..ayao yo takooot geli nya..

IbnAbdHalim berkata...

Nampak gayanya MP P. Mas dan Temerloh akan jadi MP sepenggal sajalah.

Tanpa Nama berkata...

Eloklah tukar nama kepada Nok Bodoh sebab tahap otok bodoh, merapu jenis bodoh, komen lagi bodoh-bodoh. Harakah jadi bodoh. Sampai pembacapun nak dibodoh.

Tanpa Nama berkata...

Gelagat Nik Abduh ini di kira standard bagi anak anak Melayu , dari dulu hingga ke sekarang.

Budak Bahalol No1 itu pun sama macam Nik Abduh jugak.

Bila Bapak sudah ada kedudukan pangkat dan gaji besar , yang anak nya pasti standard Bahalol suka lepak malas benggap tahap NYOK !!!

Tengok saja anak anak pemimpin sekarang ini , dari Mamak , Melayu , hingga Kelantan pun sama.

Yang beda , anak Cina Lim Guan Eng yang teguh jaga nama keluarga Lim Kit Siang.

Yang anak anak Melayu Standard Bahalol saja.

Apa kah ada Konspirasi Antarabangsa nak membahalol kan anak anak Melayu di Malaysia sekarang ini ? Itu yang patut di cakap....

zamani berkata...

wei barua masuk umnulah lagi baik untuk kamu.

Tanpa Nama berkata...

Ambo rasa budak Nik beduh ni kena rasuk ko hantu raya jadi tak kaba[tak sedar].Mintak ayah dia wi minum air tawar[air jampi].Kalu tak sedar juga kena mandi dengan air ca[air buangan].Kalu tak ikhtiar berubat koho kuat babak{merapu]budak ni.Nayooooo.

JAKA berkata...

ni kabduh ni dar idulu semakin bodoh bercakap. baiklah kalau para ulamak PAS tak boleh disentuh, maka tak salah kalau kita belasah nik abduh ni kerana dia bukan ulamak. hanya seog ustaz. jauh sekali maksum.

kalau dlm PAS dan PR ada agen barat utk lemahkan PAS, maka APA PULA CITA PAS NAK BERBAIK DGN UMNO? INI AGENDA PERJUANGAN ISLAM YG SEBENAR KE? BARAT TAKUT UMNO SEBB UMNO SGT ISLAM KE?

helo abduh, barat tk minat nk tgk muka ust2 dunia mcm lu la. yg PAS pecat AsSyahid Ust Lotfi tu apa hal? sebab sokkong bashar syiah ke?

yg hadi tu selama ini menyokong syiah dan sgt syg kpd iran tu ajaran islam ke?

NIK ABDUH LA YG MERUNTUHKAN PAS DGN KENYATAAN2 MABUK KETUM BEGINI.

amat bodoh mengatakan barat nk runtuhkan PAS tapi nk join umno.

YG SEBENAR PAS SEDANG MENUJU KERUNTUHAN APABILA BERBAIK DGN PARTI RASUAH YG DIASASKAN BARAT IAITU UMNO.

PAS lemah bukan sebab PKR, jgn cari salah org.

PAS LEMAH SEBAB SESTENGAH UST PAS LEMAH OTAK, HANYA TAU MENAKUT2 PENYOKONG DGN WALA'.

RAKAYAT NK HIDUP SELESA , KEHIDUPAN SEMAKIN TERHIMPIT DEK KERANA UMNO.... PAS NK UGU ORG DGN WALA'

AKHIRNYA NANTI PAS AKAN KATA WAJIB WALA' PADA UMNO KERANA UMNO PARTI ISLAM TERBESAR DLM DUNIA....

jika kebodohan ust mcm ni berterusan, mari rakyat semua terutama golongan professional tinggalkan PAS. tak menjadi kafir kita meninggalkan PAS.

biarlah PAS dgn golongan HADIRINAS dan HARUNRINAS nya.

biarlah mereka bercakap sesame mereka bab Wala' , rakyat ade agenda utk kehidupan ini yg perlu dipejuangankan.

Tanpa Nama berkata...

apb ulamak MINTAK diberi WALAQ
apb ulamak mnDESAK utk diWALAQ

jd lah ulamak itu..ulammmMAMAK
dr ulammMAMAK..mnjelma lah ularrrMAK

hormat & pngHORMATAN bukan dtg dgn tekanan atau PAKSAAN!?

hormat & pngHORMATAN bukan sbb bole jd IMAM, pakai kopiah & SARBAN?

hormat & pngHORMATAN hadir, mngalir dgn SENDIRI mnjelma dr dasar HATI..

....dulu maseh ada ruang HORMAT kpd nik aziz, ttpi kini HANCUSSS, sejak dia seKAPLA seNAKHODA dgn pmFITNAH pilkuda sihadi kaki AUTA-BARUA yg bahallol BUTA mnyokong diblakang bontot khalid ibrahim..

mintak nik abduh TANYA pd pak dia nik aziz...adakah tempat TUKANG FITNAH ddlm Syurga????
..inilaa yg paling BAHAYA skali ddlm PAS laa nih dr pandangan PERIBADI ambe yg sgt2 TOLOL nih!!

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya Nik Abduh tidak ada bakat dalam dunia politik.

Tanpa Nama berkata...

Sebenarnya Task Force 2010 yang sedang membuat konspirasi untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Damage control sedang dilakukan oleh beberapa puak PAS yang komited dengan Pakatan Rakyat. Menyedari akan hal ini, Task Force 2010 merekacipta satu teori konspirasi yang mengaitkan usaha elemen asing untuk menjatuhkan MSU dan Presiden PAS. MSU dan Presiden PAS tidak menyedari mereka sudah dikawal oleh Task Force 2010. Malah, di kalangan MSU pun terdapat agen Task Force 2010.

Tanpa Nama berkata...

Anak TGNA ni.......tidak Hebat.....kurang Ilmu Bagaimana taktik umnoooo melancar serangan sarap terhadap seterunya...

Tanpa Nama berkata...

Kalau berita mcm utusan setuju .
BOIKOt

Tanpa Nama berkata...

kepada parti barua, barua-barua, tuang president barua, ular-ular semak-semak,

Sila angjat SATU PARTI keluar PR, pengundi yang menyokong PKR/DAP sudi kalah PRU14 (dan PRU15 dan sebagainya) berbanding dengan bersama orang bodohm keji, racist, extremist, tipu, khianat seperti kamu.

SILA KELUAR, CEPAT!

CEPAT keluar, nak pergi surga ker, neraka ker, suka hanti engkau, tak kira hellfire ker, tuang president barua ker, atau penghianat yang suka guna nama BAPA NYA (yang nama bapa juga telah dia dibusuki).

Bagi ramai pengundi dan rakyat kerja keras nak hidup aman, parti barua dah jauh lebih teruk daripada Ibrahim PerKasar!

Mohd Hanafi Jusoh berkata...

Tuan greenboc...

Cadangkan supaya yg komen guna lah nama setakat jd anonymous lepas tu maki hamun dalam blog tuan macam pengecut je...

Isu nik abduh ni mmg menggemparkan...tidak ikut nasihat ayahandanya yg suruh stop buat kenyataan terbuka...bila kita suka membuat sidang media utusan dan media ubn akan ambil peluang...tidak berapa cerdik disitu...bab banting suruh nik abduh masuk umno 2 pom boleh jd saraf dari umno sendiri siapa tau boleh jd betul dari penyokong pas kalau ada ilmu kasyaf mcm mat noor idris mungkib boleh tau kerja sape...

Bab konspirasi antara bangsa boleh jd salah dan boleh jd betul benda mcm ini tidak mustahil tp kalau boleh tutup buku je buatlaj siasatan dalaman jgn publish kan pemikiran kita dan buat otak orang bawah pening...

Isu UG juga mesti ditangani segera sebab isu ini menambah beban kepada PAS dan harap padq pemilihan muktamar depan perwakilan PAS segera keluarkan gerombolan UG dari PAS sebab kita lihat faktor yg menolak UG ini begitu kuat dan tak kira siapa naik harap tiada lagi isu UG selepas muktamar dan harap tidak ada yg melalak isu UG selepas muktamar akan datang...bosan dah dan gatal telinga :-)

Wasalam

Anti Fitnah berkata...

Bagaimana kita nak mengharapkan pemimpin muda PAS? Belum lagi menjadi pemimpin negara, sudah berhujah seperti pemimpin UMNO yang sedia ada yang selalu memperlekehkan tahap pemikiran rakyat Malaysia. Ini kes Hasan Malek ni. Jangan cuba memperbodohkan rakyat Malaysia sebab kita tahu bahawa rakyat Malaysia yang dok ada sekarang bukan "bodoh" dan "bahlul" macam pengikut BN.
Orang dok pertikaikan PAS pada hari ini datangnya dari tindakan dan ucapan pemimpin-pemimpin PAS itu sendiri. Contohnya seperti tindakan PAS dalam kes MB Selangor, tuduhan oleh Presiden PAS (taraf ulama dunia) yang tidak disertai dengan bukti serta memBARUAkan orang bawahnya, doa kurang ajar dari seorang yang bertaraf Dr dalam cubaan menjatuhkan maruah rakan separti, .... Jangan menegakkan benang yang basah yang mana kita tahu boleh berlaku dengan "digantung" sahaja.
Jangan kaitkan TGNA dengan anaknya sebab mentaliti kedua-duanya tida serupa. Lihat saja kehidupan TGNA sehingga hari ini dan bandingkan dengan cara hidup anaknya. Tentu kita akan tahu kenapa yang si anak itu mengeluarkan hujah yang bodoh dan dangkal? Kemampuan atau Keperluan?????

Tanpa Nama berkata...

kalau utusan dan bh dah beri publisiti meluas paham2 saja lah!

Tanpa Nama berkata...

nik abduh dah mula tumpang nama ayah nya Kalau dulu dia hny di rujuk pd nama dia sendiri tp skg "anak Nik Aziz" Knapa masa si ayah ada kudrat dan sihat dia tak di rujuk sbg "anak Nik Aziz" menjd persoalan krn dia sendiri gagal mewarisi perjuangan dan kesederhana dlm hidup spt ayah nya



Ahmad Basri berkata...

Konspirasi antarabangsa nk jatuhkn hadi dn ularma Pas yg berpengkalan di ganu dn klante sebab nk kuasai sumber kropok lekor dn budu bacin.
Tk ada bidu baci dn kropok lekor obama,putin,cameron,meller,abe,ban ki moon semua akn jadi otak beku.....macam si abduh juga.
He he he.

Tanpa Nama berkata...

muktamar depan? Bila? Kan muktamar baru lepas? Tapi ahli ahli sokong tuang president jer. Parti ini dah tiada harapan lagi.

Ahmad Basri berkata...

Dlm dunia politik Pas ada janggut kambing,kopiah/serban dn jubah,bolih sebut perkataan arab,maka besarlh bakatny.Akal dn fikiran bernas tolak tepi.

Tanpa Nama berkata...

Oh lupa muktamar pas sekali dalam 200 tahun...orang nk komen kau pon nk komen tp x brape cerdik...

Tanpa Nama berkata...

adakah islam adalah TGHH? yang nak disingkir TGHH, Bukan nak singkir islam...

Tanpa Nama berkata...

ulama muda Pas hanya jadi makanan ilam ulama muda UMNO

Tanpa Nama berkata...

Aku dah kata...perosak utama dlm pas skrg adalah geng ug spt nik abduh nilah...ingat kwn2 pada pru akan dtg selain kita tolak umno, kita juga wajib tolak calon ug dlm pas ni... pastikan yb temerloh dan pasir mas skrg akan bungkus pada pru akan dtg...

Tanpa Nama berkata...

Sbb2 konspirasi A.BANGSA nak jatuh kan hadi dah pon dikenal pasti..
depa JEALOUS, sbbnya..

A) Hadi jd hero BOX-OFFICE ddlm movie pilkuda terunggul & PERTAMA kali ddlm sejarah dpt kalahkan movie/filem2 dr barat..HollyWood. Wow!!
brp RATUS2 juta byaran "BROKER" maseh disiasat & diRAHSIA kan!?

B) Hadi mnjd CEMBURUAN satu DONIA bila ddlm muktamar yg baru lalu dpt mmbawa KAKI-Booo kdlm dewan! Islam yg Hadi bawa sgt MOLEK dan indah skali apb dia mewiridkan KALIMAT mustajab "BARUA" yg sgt maniiis FAKEH lagi soleh itu..

C) Ddlm prjanjian-AIR yg bernilai hampir 10 billion diSlangor, Hadi skali lg mnjd "STRIKER" penting dgn Nik Aziz sbg "DEFENDER" kpd Khalid Ibrahim shingga LESAP nya surat prJANJIAN gara2 KETAQWAAN Hadi & Nik Aziz yg sgt SOLEH itu..
..brp RATUSAN juta bayaran "BROKER" kpd skandal AIR itu hanya BARUA shj yg tau!!

Nota; semua bayaran2 upah BROKER adalah sah & HALAL...itu semua sama skali bukan bukan bukan RASUAH!!!

TAK perlu TAK perlukan "HUDUD"!
ada FAHAM..wajib WALAQ!!

Tanpa Nama berkata...

Cakaplah bnyk2 Nik Abduh...aku peduli apa...org sibuk bicara kebajikan rakyat kau sibuk buat onar dlm PAS. Ingat pandai...bila makin bnyk bercakap makin nampak tidak cerdiknya...

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak singkir TGHH jahanam Pas PRU14 nanti

sb dehlawi berkata...

sangat kesihan aku tengok abduh ni terpaksa mencipta isu semata-mata mahu cari populariti dalam pas. dia ni tak mendapat perhatian dlm pas seja dulu lagi. hairan juga macam mana sosok yg entah datang dari mana ni dapat jd yb kat pasir mas. pada ketika isu minyak naik, dia pula sibuk dengan isu yg boleh melemahkan pas sendiri.
jangan lah cuba jadi jaguh dengan andaian semata-mata. klau ada bukti sila kemukakan. klau tiada bukti, ia akan menjadi fitnah dan merosakkan lagi imej pak lebai dahi lekuk dlm pas.
skrang rasa hormat aku kepada ulama dlm pas sudah hilang 100%, tapi aku bimbang apa akan jadi kepada pas pada masa depan jika puak2 ni memegang jawatan pentng dlm pas
ayuh husam, dr zul, mujahid perkukuhkan lg hubungan dengan pkr dn dap. kami tetap sokong kamu. jgn biarkan pas tenggelam angkara puak2 ug nih. pas boleh ganti umno perintah negara, tetapi bukan pas yg dipandu gol ulama beku ilmu siasah. pas perlu berpresidenkan tokoh yg prograsif seperti HUSAM MUSA.

Tanpa Nama berkata...

umno guna agama utk naik kan rating pemimpin spt gambar sdg solat menunaikan haji pakai selendang palestine kat bahu berzkir selawat di Dataran

umno tak boleh guna konspirasi barat @ antarabangsa dan UG dlm PAS tak boleh guna cara yg UMNO guna tu

bat8 berkata...

Bro Dehlawi

Saya bimbang satu perkara je dengan Nik Abduh. Basically kita tahu dia ini seorang yang tidak mempunyai kepintaran yang tinggi dan a very basic, naive young man. Ditambah pula dengan kemahiran politik yang hampir sifar, saya bimbang dia ini diperdaya oleh makhluk dalam UG yang lebih pintar untuk menunjukkan kebodohan diri (NikAbduh) sendiri dengan isu konspirasi ini.

Tukang karang cerita konspirasi ini duduk menyorok dan terlepas dari kena kecam. Saya bukan membela Nik Abduh. Dia memang patut terima kutukan yang dia terima sekarang kerana dia yang bodoh pi bukak mulut longkang dia.

Mengapa saya terlintas demikian. Kerana saya terkejut dengan perubahan kepada TGNA selepas bersara MB. Berubah 180 darjah. Saya agak puak UG saja bela Nik Abduh dengan jawatan ajk PAS Pusat dan MP Pasir Mas supaya dia ( Nik Abduh) kawal TGNA.

Sekadar lintas difikiran. Tidak mustahil puak UG bertindak begini. Yang lagi besar pun depa sanggup buat

Tanpa Nama berkata...

SATU penyelesaian TOTAL yg pasti sgt MUSTAJAB sekali wajib dibuat..

SEMUA,,ulammMAMAK2
SEMUA..ularrrrrrMAK2
...dan semua majlis SYORUUU..
semua mjlis SYORUUU ularrrMAK/"M-SU"

SEMUA mrk wajib wajib wajib dBUNGKUS!
mrk SEMUA wajib wajib wajib dLUPUS!
wajib dBUNGKUS LUPUS bg HANCUUSS!!
....terus kasi HANGUSSSSS!!!

tipu AUTA khianat FITNAH belit U-turn
TIKAM belakang KESUMAT dendam.. BONGKAK takkabur..dpt ESOS
TAK perlu mintak MAAF!
ada tukang-Booooo!!
lu BROKER..BARUA!!
KELENTONG2..

itu mcm punya ULAR pakai sarban mau pegi Syurga yg mana..???

Moorshiitdool tentu ada jwpan nya dibelakang NAKHODA pilkuda serta dbelakang bontot Khalid Ibrahim yg dprCAYA & dSOKONGnya itu!??
WARAK sugguh,FAKEH molek!
kasyaf KASYAF sgguh mu!

Wang besar
wang besar, itu syurga ana la..
sama2 mabuk mabuk mabuk itu pilkuda!

Tanpa Nama berkata...

Salam shbt,,
salam salam shbt..bat8'

komen yg sdr berikan bnyk fakta yg elok dlm-&bernas yg sama2 dpt dikongsikan utk tujuan kebaikan brsama..

cuma nak tambah..
klu seseorg2 itu bnar2 LAYAK mnjd ULAMAK-pewaris-NABI,,, Nik Aziz spatutnya dpt memBACA sesuatu dgn halus TEPAT & jitu..

TIADA sesiapa dpt @ MAMPU utk kawal atau KONTROL visi & misinya klu dia bnar2 ulamak pwarisNABI..

TAK kan laa FITNAH pilkuda pon dia TAK jelas lagi...hularrMAK ke apo?
..last2 le nih tubit lok BARUA!


Tanpa Nama berkata...

Biarlah dia nak jerit konspirasi pulak..

Anwar dah jerit konspirasi. Khalid Ibrahim dah jerit konspirasi.

Ni giliran Nik Abduh pulok..

Konspirasi! Konspirasi! Konspirasi!

sb dehlawi berkata...

salam bat8,
mungkin jugo andaian demo tu benar tapi bg kawe, situasi yg melnda pas sekrang adalah satu manifestasi pihak tertentu dlm pas yg mahu mewujudkan metos hanya ulama sja (kononnya) yg bleh memimpin pas. puak2 bukan ulama ni hanya layak jadi kuli saja.

amat mnghairankan mengapa mamat2 bela janggut sejemput ini lebih galak menyerang rakan dlm parti dan pakatan berbanding menyerang umno.

tujuannya hanya mahu menyekat pengaruh gol profesional drp menguasai pas dan mereka pasng impian suatu hari nanti anak dan menantu pak lebai kilas ni duduk dipucuk pimpinan.

contoh yg paling nyata sudah pun berlaku di kelate di mano husam muso yg pada ketika itu pj 2 dan sepatutnya secara amalinya akan jd mb terus disingkir drp saf kepimpinan negeri. say

siapakah yg menjadi dalang dalam penyingkiran ini? saya rasa org keelate yang mengamati politik pasti ada jawapan.

permainan gol ulamak ug ni sangat licik tapi merbahaya kepda servival pas. sebab itu pas kelate lo ni mace aye ketik tunga .

bat8 berkata...

Sheikh Dahlawi,

Setuju sangat dengan pendapat tuan.

Idea yang mengkelaskan pemimpin-pemimpin PAS kepada puak ulamak dan profesional sememang idea yang dirancang ol3h puak-puak UG Ganu untuk memecahb3lahkan perpaduan dan kesatuan antara kedua golongan ini di dalam PAS. Setelah m3nyemai perpecahan ini mereka m3nggunakan jawatan-jawatan yang mereka pegang diperingkat PAS Pusat untuk mendominasi atau hijack PAS mereka sendiri.

Ini tektik yahudi - t3ktik pecah belah dan perintah. Mereka pecah belahkan ahli-ahli PAS, k3mudian mereka promo diri mereka sebagai p3mimpin-p3mimpin puak ulamak yang sedang menghadapi ancaman dari puak profesional. Sedangkan mereka yang memecahbelahkan ahli PAS, tetapi berpura-pura mereka adalah puak yang m3njadi mangsa kerakusan puak p4ofesional.

Sekiranya Almarhum Dato Fadhil Noor maeih hidup, perkara ini tidak berlaku. Perkara ini berlaku kerana kepimpinan TGHH sebagai Presiden PAS yang amat lemah. Bol3h kita kata kepimpinan yang hancur lebur. Tiada visi dan matlamat bagaimana hendak membawa PAS kehadapan. Akibatnya, puak UG telah mengambil kesempatan untuk hijack PAS untuk dibawa dan diletakkan dibawah telunjuk UMNO hanya untuk imbuhan peribadi dunia semata-mata.

Sekarang satu perkembangan yang mencemaskan sedang berlaku di dalam DUPP. Mengikut timbalan ketua DUPP, Dr Mahfodz, DUPP sedang dalam peringkat akhir menyediakan satu kertas kerja untuk mengkaji tahalif siyasi dengan PR. Kita tahu DUPP adalah sarang puak UG beroperasi.

Orang yang bertanggungjawab untuk mengetuai jawatankuasa menyiapkan kertae kerja ini tidak lain dan tidak bukan dari Ustaz Wan Zawawi Wan Salleh. Seorang pemimpin utama puak UG. Ustaz ini begitu aktif melakukan sabotaj-sabotaj bersama Almarhum Dato Haron Taib sepanjang 6 tahun ini.

Jadi kita sudah boleh agak kearah mana kertas kerja dan laporan ini akan tuju. Kita pun teruja juga hendak mengetahui kandungan kertas kerja ini nanti.

Bacaan ambo kertas kerja ini adalah langkah permulaan puak UG untuk membentuk persepsi dikalangan ahli-ahli PAS agar memilih cadangan mereka untuk bekerjasama d3ngan UMNO diatas asas melayu dan Islam. Sedangkan UMNO Baru hari ini bukan lagi s3buah parti melayu Islam apabila UMNO Baru memasuki Sabah awal 90an dulu.

Puak UG ini cuba menyembunyikan fakta bahawa UMNO ADALAH PARTI BUMIPUTRA, BUKAN LAGI PARTI MELAYU ISLAM 100%. UMNO Baru hari ini menerima siapa sahaja bumiputra tidak kira ugama dan kaum untuk menjadi ahlinya. S3bab itu sebahagian besar ahli-ahli UMNO Sabah terdiri dari KAUM BUMIPUTRA BUKAN MELAYU DAN BUKAN ISLAM! MEREKA MAJORITI BERUGAMA K4ISTIAN!

Buat apa orang kristian duduk didalam parti m3layu dan Islam? Masuk akal ke mereka yang berugama kristian, yang memusuhi Islam berkurun-kurun lamanya, turut menyokong pe4juangan melayu dan Islam? Betulkah perjuangan melayu dan Islam yang dibawa ol3h UMNO.

.....bersambung

bat8 berkata...

Sambungan..... 2/2


d3ngan menggunakan sokongan ahli-ahli yang berugama kristian? BOL3HKAH ISLAM TERT3GAK DIBUMI MALAYSIA INI MELALUI USLUB UMNO INI YANG B3GITU DI8MPIKAN OL3H PUAK UG?

Contoh yang ada d3pan mata kita yang uslub ini hanyalah pe4mainan politik kejam UMNO Baru bol3h kita lihat dalam isu perlaksanaan Enakmen Hudud Kelantan yang diserahkan ol3h Nik Amar k3pada UMNO/Kerajaan Najib m3lalui Jamil Khir. Apa dah jadi d3ngan 3nakm3n Hudud Kelantan apabila berada ditangan UMNO? UMNO boleh berputa-pura terima 3nakmen Hudud Kelantan sedangkan dalam masa yang sama m3nolak perlaksanaan Enakm3n hudud yang serupa dengan Enakm3n Hudud Kelantan di Terengganu!

Akitek besar penyerahan Enakmen Hudud Kelantan k3pada UMNO pun dah nanar, tak tahu nak jawab apa apabila ditanya t3ntang apa sudah jadi dengan Enakmen Hudud Kelantan yang diserahkan kepada UMNO.

Puak-puak UG ni tak tahu ke fakta-fakta ini? Kalau tak tahu mer3ka tak layak duduk di dalam DUPP dan MSU!.

Kita sama-sama saksikan episod permainan puak UG ini nanti apabila kertas kerja untuk3ngkaji tahaluf siyasi dengan PR keluar nanti. Kita t3ngok permainan Wan Zawawi Wan Salleh macamana dia nak koner baring s3bab dia akan menjadi jurucakap utama. Lainlah dia dia main t3ktik biasa dia, dia dok diam. Bagi orang lain m3njari jurucakap utama. Dah acapkali kali kita lihat pe4mainan Wan Zawawi ini - baling batu s3mbunyi tangan !


ps: saya agak direct meny3but nama Ustas Wan Zawawi ini kerana saya se48 g m3lihat b3liau muncul dalam siri-siri sabotaj PR s3jak 6 tahun dulu. Saya direct sekarang kerana final kill ol3h puak UG ini sudah memaeuki fasa terakhir dengan usaha m3nyediakan kertas kerja ini atas nama DUPP.


sb dehlawi berkata...

bat8, setuju dgn pandangan bernaas demo. ramai lg penjilat ug wajar di dedahkan.

tapi kawe tertanyo2 di manokoh suaro mursyidul am? mengapa biarkan anoknya berterusan keluar kenyataan.

sebagai anok kelate, kawe bimbang jika negeri jatuh ke tangan bn

bat8 berkata...

Sheikh Dahlawi

Kita akan berasa amat sedih kalu Kelantan jatuh. Tetapi tanda-tanda kejatuhan kerajaan PAS Kelantan pasca TGNA sudah semakin nampak jelas. Kerajaan Ahmad Yaakob/ Nik Amar akan menjadi kerajaan sepenggal seperti Kerajaan PAS Ganu dan Kedah.

Sebab kejatuhan Kerajaan PAS Kelantan adalah sama dengan kejatuhan Kerajaan PAS Ganu pimpinan TGHH dan Kedah. Pemimpin utama tak ada keupayaan untuk memimpin. Dalam keadaan kerajaan PAS Kelantan, ambo amat kecewa dengan MB Ahmad Yaakob. Berpuluh tahun dia menjadi TMB, berada dibawah tarbiah TGNA memimpin negeri. Berpuluh tahun dia didedahkan dengan pengalaman bagaimana h3ndak mentadbir negeri Kelantan yang mempunyai 1 masaalah besar - hasil pendapatan negeri terlalu kecil.

Bila tiba giliran dia mentarbir negeri Kelantan, heran, pergi k3mana s3mua tarbiyah dan p3ngalaman berharga yang ditimba berpuluh tahun dari TGNA. Nik Amar kita toksoh ceritalah. Memang k3pimpinan beliau kita semua sudah maklum hancur lebur. Ada satu jenaka mengenai beliau yang sering disebut secara private - barang 3lok dan sempurna, kalau nak suruh rosak dan hancur, serahlah kepada Nik Amar.Insya Allah gerenti hancur lebur. Itulah kesimpulannya m3ng3nai Nik Amar. Rekod dia semasa meniawab Exco yang menjaga YIK s3lama be4puluh tahun adalah bukti.

Sebenarnya kerajaan PAS Kelantan tidak bol3h jatuh didalam PRU 14 nanti kerana implikasinya kepada perjuangan PAS selama 64 tahun ini amat buruk dan devastating. Kejatuhan kerajaan PAS Terengganu pimpinan TGHH dan Kedah tidak mempunyai kesan seperti kejatuhan kerajaan PAS Kelantan didalam PRU 14 nanti. Kejatuhan kerajaan PAS Terengganu dan K3dah adalah simple je - ia sheer incompetence of its leader who is unable to govern according to the reality. They are so detached fron reality thus the Islamic principles adopted by them are aliens to the reality. Instead of becoming rahmat to the people like in Kelantan under TGNA, it just pissed off the rakyat.Its sheer incompetence of its top leaders who h3lmed the state.

Kerajaan Kelantan adalah lambang dan ikon kepada kejayaan perjuangan PAS selama 64 tahun dan kepimpinan ulamak pasca Almarhum Dato Asri Haji Muda. Ia adalah kejayaan PAS menerapkan sistem Islam dalam pemerintahan negeri yang dihimpit oleh pelbagai tekanan oleh musuh politik PAS yang menguasai kerajaan persekutuan.

Kerajaan PAS Kelantan pimpinan TGNA adalah satu-satunya model yang ada setakat ini yang boleh dilihat semua orang dengan mata kepala - yang menjadi bukti bagaimana Islam mampu m3njadi dasar pemerintahan yang adil dan saksama.

Jadi TGHH, MSU, DUPP faham ke tak faham betapa pentingnya Kerajaan PAS Kelantan yang s3dang menuju kepada kehancuran ini perlu diselamatkan demi perjuangan PAS dan Islam di negara ini? JAWAPNYA MEREKA TAK FAHAM!

Mereka faham ke Implikasi kasi yang paling paling p3nting ialah jika kerajaan PAS Kelantan sekarang jatuh kepada perjuangan menegakkan hukum Allah di Malaysia ini ( ia itu hukum hudud) juga akan hancur l3bur? Tidakkah perlaksanaan hukum hudud itu ag3nda paling besar dan paling penting kepada ulamak-ulamak PAS? ITU NYAWA MEREKA!

Secara realitinya, PAS sekarang m3mpunyai hanya 1 sahaja hukum hudud yang tinggal ia itu ENAKM3N HUDUD KELANTAN !.....s3lepas 3NAKM3N HUDUD TERENGGANU terlepas ketangan UMNO apabila kerajaan PAS Terengganu yang paling h3bat yang dipimpin ol3h MB yang paling hebat jatuh selepas sepenggal!

Nasib yang menanti Enakmen Hudud Kelantan adalah sama dengan apa yang terjadi kepada Enakmen Hudud Terengganu jika kerajaan PAS Kelantan ini jatuh. KERAJAAN PAS KELANTAN YANG ADA HATI INI ADALAH BENTENG TERAKHIR HUDUD PAS!

TGHH, DUPP,MSU paham ke risiko yang sedang dihadapi ini? JAWAPANNYA TIDAAAAAK...JIKA PAHAM TIDAK LE DEPA DOK MELALUT DAN MERABAN DENGAN ISU-ISU YANG TAK WUJUD!

Bila kerajaan PAS Kelantan jatuh, mana lagi hudud yang ulamak-ulamak PAS nak pe4juangkan lagi? 3NAKM3N HUDUD KELANTAN DAH JADI MILEK UMNO. Yang ulamak-ulamak PAS ada selepas itu hanyalah telor 2 bijik yang mereka usung kesana kemari je la......

Tanpa Nama berkata...

Mohon sedikit pencerahan...

Pada 2004 brape kerusi yg kerajaan pas kelantan menang?kerajaan yang memerintah hampir 14 tahun tinggal brape kerusi pada tahun 2004?dan selepas beberapa siri pilihanraya kecil ada brape kerusi?

bat8 berkata...

Anon 6:04

Kalau tak silap saya, dalam PRU 2004, PAS Kelantan hanya menang majoriti 2 kerusi sahaja. Itu p3ncapaian terburuk TGNA. Selepas satu PRK, rasanya majoriti tinggal l kerusi.

Kita kena faham suasana politik menjelang PRU 2004. Perletakan jawatan Mahathir adalah kerana terpaksa kerana iklim politik masa itu amat berat bagi Mahathir untuk terus kekal sebagai PM dan Presiden UMNO. Risiko yang dihadapi Mahathir masa itu, jika beliau terus kekal sebagai PM, kemungkinan tsunami 2008 akan be4laku dalam PRU 2004 atau mungkin l3bih terok lagi. Ini rahsia mengapa Mahathir meletak jawatan dalam tahun 2003.

M3ngapa Mahathir memilih Paklah, bukan Najib sebagai p3ngganti beliau dalam tahun 2004. Sedangkan beliau lebih mahukan Najib. Ini strategi politik yang menunjukkan kehebatan Mahathir. Jika b3liau memilih Najib, malapetaka yang mahu dielak yang menyebabkan dia terpaksa meletak jawatan akan t3tap be4laku. Ini kerana rakyat m3lihat Najib adalah bayangan Mahathir. K3b3ncian rakyat kepada Mahathir amat kuat dikalangan rakyat selepas PRU 1999.

Dengan memilih Paklah yang dilihat lebih Islamik dan bersih, Mahathir berjaya meredakan kemarahan rakyat terhadapnya. Rakyat melihat dan menaruh harapan yang tinggi bahawa Paklah akan dapat memperbetulkan segala kemusnahan kepada negara yang dilakukan oleh Mahathir s3lama 22 tahun.

Kerana imej Paklah sebagai penyelamat yang dinanti-nanti oleh rakyat selama 22 tahun adalah sebab m3ngapa Paklah menang besar dan pembangkang mengalami kekalahan teruk. Tetapi apabila rakyat melihat Paklah gagal, maka rakyat t3lah menghukum Paklah dalam PRU 2008.

Meh kita lihat 2 kerajaan PAS menjelang PRU 2004 iaitu kerajaan TGNA di Kelantan dan kerajaan TGHH di Terengganu. Dalam PRU 2004, kerajaan TGNA s3lamat dengan majoriti 2 kerusi. Manakala kerajaan PAS Ter3ngganu bungkus terus sampai hari ini.

Kelantan dan Terengganu mempunyai lata4belakang sosio-ekonomi-politik yang hampir sama. Yang berbeza adalah hasil pendapatan negeri. Kelantan mempunyai masaalah untuk mana-mana kerajaan negeri mentadbir kerana pendapatan hasil kerajaan negeri terlalu kecil. Selama 14 tahun ( semasa PRU 2004) kerajaan TGNA menghadapi masaalah ini terutama s3panjang 14 tahun kerajaan Pusat cuba sabotaj kerajaan TGNA dengan melewatkan penghataran geran perkapita kepada Kelantan. Selama ini belanjawan kerajaan kelantan termasuk geran perkapita ini.

Geran perkapita ini adalah geran yang menjadi hak rakyat kelantan apabila kelantan menyerahkan s3mua hasil kerajaan negeri dari pelbagai cukai yang diperolehi sebelum penubuhan pers3kutuan Tanah Melayu tahun 1948 kepada kerajaan pusat. ( Semasa p3nubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948, kerajaan pusat xde duit, takde hasil pendapatan. Semua hasil pendapatan kerajaan pusat diperolehi dari cukai-cukai yang dikutip oleh setiap negeri-negeri melayu yang menyertai persekutuan tahun 1948. Bila 9 negeri-negeri melayu ini serah segala hak m3ngutip cukai mereka kepada kerajaan pers3kutuan, baru kerajaan pusat ada duit sampai hari ini. Sebagai balasannya kerajaan pusat kena bagi balik sebahagian dari cukai-cukai ini sebagai GERAN PER KAPITA).

Keadaan Terengganu semasa PAS mengambilalih kerajaan negeri dari UMNO jauh lebih baik kerana kewangan negeri Terengganu jauh lebih baik dari Kelantan. Lagipun l3bihan dari royalti-royalti minyak tahun-tahun sebelum 1999 masih ada berbaki.

Dengan s3nario politik negara yang b3gitu memihak kepada Paklah, p3ncapaian antara kerajaan TGNA dan TGHH berbeza. Mengapa kerajaan TGNA yang m3nghadapi tekanan yang jauh l3bih terok masih su4vive dengan majoriti yang tipis. Sedangkan kerajaan TGHH yang jauh l3bih baik kedudukan kewangannya bungkus l3pas sepenggal?

Jangan kata kerana p3ngundi hantu. Kelantan juga m3nghadapi masalah yang sama. Setiap tekanan yang dihadapi oleh kerajaan TGHH juga dialami oleh kerajaan TGNA.

Jadi mengapa kerajaan TGNA masih boleh t3gak berdiri, manakala kerajaan TGHH bungkus terus lepas sepenggal?

Tanpa Nama berkata...

Politik kelantan berbeza dengan politik terengganu...ini diakui oleh pakar2 sosio budaya dan politik...rakyat kelantan makin ditekan makin melawan...rakyat yg cerdik berpolitik...boleh kekalkan kerajaan pas dalam masa yg sama hantar wakil dari bn ke parlimen ada kerusi parlimen yg dimenangi oleh bn tp dun dun dalam parlimen itu dimenangi oleh pas...itulah unik nya politik kelantan...menteri2 persekutuan dari kelantan pandai bawa balik projek ke kelantan lihat ada fly over sekarang dikelantan...berbeza dengan rakyat terengganu yg masih banyak bergantung kepada subsidi dan umno bn...tidak adil untuk kita bandingkan dua masyarakat yg berbeza walaupun masih lagi melayu tp pemikiran org kelantan adalah unik sebenarnya boleh dikata org kelantan ini kaum yg paling cerdik politik dimalaysia setaraf dengan masyarakat dinegara maju dan tidak keterlaluan jika sy kata rakyat kelantan adalah pelopor kepada tsunami sebenarnya dengan hanya sebuah negeri yg diperintah hampir 20tahun pada 2008 dan rombongan masyarakat cina yg selalu melawat bagi melihat negeri yg diperintah oleh pembangkang yg masih ada pembangunan rakyatnya tidak kebulur dan bnyak rumah2 besar terbina menonjolkan taraf ekonomi rakyatnya yg tidak serupa dimomokkan oleh bn dan ini pasti menjadi buah mulut masyarakat cina yg mungkin selama ini takut untuk mengundi pembangkang...

Terengganu dan kelantan pada saya tidak boleh dibanding dalam pru 2004...faktor pak lah yg saudara akui lebih memberatkan kesan berangkai...abdul hadi awang mungkin lemah tp kita lihat idea beliau iaitu pembaharuan dan reformasi tanah dalam memberi aset kepada rakyat agak membanggakan...tetapi bagi saya faktor pak lah dan curahan wang ehsan(subsidi) sangat memberi kesan kepada pengundi diterengganu pada waktu itu...

Tetapi dalam pru13 kita lihat pencapaian pr iaitu pas dan pkr agak membanggakan dengan menyaingi umno dengan mengurangkan jurang hanya kepada 2 kerusi...kita lihat undi dikawasan bandar hampir semua dimenangi pr dan bn hanya bertahan dikawasan tradisional pertanian iaitu dibesut,setiu dan hulu trg kerana majoriti rakyat dikawasan pedalaman ini masih terlalu bergantung kepada subsidi/bantuan kerajaan bn...

Kesimpulan saya terengganu tidak sama dengan kelantan..tetapi dalam maklumat dan cakap2 umno terengganu amat bimbang untuk menghadapi pru14 jika situasi umno terengganu masih sama seperti sekarang kerana veteran umno diterengganu tidak yakin kerajaan mereka dapat dipertahankan walaupun pr sedang bergolak tetapi itu isu nasional dan ia berbeza dengan situasi terengganu...umno terengganu teruk berpecah setelah mb ditukar dan akar umbi mereka yang menyokong mb lama seolah tiada mood untuk menghadapi pru14..sama2 kita liha jikalau panjang umur...

Tanpa Nama berkata...

Satu lagi faktornya terengganu negeri yg mesti dirampas pada waktu itu kerana ianya negeri kedua terkaya selepas selangor...jadi tumpuan agak lebih kepada terengganu...by hook or by crook they must get it...

Tanpa Nama berkata...

Hebat nik buduh ini.... kasyaf.

Tanpa Nama berkata...

Anon 8:39

Saya Sdra betul mengenai sikap orang Terengganu. Sdra mungkin orang Terengganu.

pemahaman saya dari penerangan sdra yang panjang lebar, boleh kita faham bahawa orang Terengganu bukanlah orang yang mampu mengalas tanggungjawab besar. Mereka mudah diperdaya dengan helah-helah mudah yang nampak menarik walaupun akhirnya mereka sedar mereka ditipu.Kalau nak kira susah, orang Kelantan lagi susah. Kerajaan Terengganu sudah menerima royalti minyak sejak pertengahan tahun 70an lagi. Tahun 2004 l3bih kurang 20 tahun l3bih Terengganu menerima royalti minyak.

Orang Terengganu dok rok cetong - agaknya ada kebenaran dari kata-kata itu.

Kalau dok rok cetong adalah sifat orang Ganu, kita fahamlah m3ngapa kerajaang PAS dibawah TGHH hanya mampu bertahan hanya sepenggal. Kerajaan PAS Ganu jugo j3nis dok rok cetong jugok .

Alasan bahawa BN memberi tumpuan khusus kepada Terengganu adalah alasan yang masih didebatkan. Sebenarnya, BN juga m3ngambil perubahan mood yang positif rakyat kepada Paklah, mereka juga target untuk merampas Kelantan. Jika Paklah bol3h mengambil Kelantan dalam tahun 2004, ia akan menjadi satu kekuatan kepada Paklah dalam menghadapi Mahathir dan warlords UMNO. Ia akan m3ngangkat Paklah ke satu kedudukan yang paling kukuh jika boleh menawan Kelantan dimana Mahathir sendiri gagal untuk menawan Kelantan sejak PRU 1990.

Jadi alasan tumpuan khusus di beri oleh BN hanya untuk menawan Terengganu agak lemah kerana BN dibawah Paklah juga target untuk menawan Kelantan.

Jadi pokok ceritanya mengapa Kerajaan PAS Terengganu dibawah TGHH hanya mampu bertahan sepenggal bol3h di kata s3bab - dok rok cetong. Sedang barisan pimpinan kerajaan PAS Terengganu masa itu adalah merupakan tokoh-tokoh PAS di peringkat nasional.

Allahyarham Dato Haron Taib, Exco kanan (macam TMB) adalah tokoh idealog PAS yang utama. Seorang ulamak yang hebat yang juga memil3ki Phd.

Dato Mustafa Ali. Bukan tokoh l3k3h. Beliau bekas Setiausaha Parlimen di dalam kabinet Tun Razak/Tun Hussein Onn. Beliau pakar strat3gi utama PAS untuk sekian lama. K3mudian kalau tak silap saya, Wan Mutalib, seorang p3guam veteran yang terk3nal di Terengganu.

Kerajaan PAS Terengganu m3mileki kepimpinan yang h3bat dan diatas kertas, memil3ki keupayaan yang tinggi untuk menghadapi apa jua serangan BN dalam 2004. Satu sebab yang sering dijadikan alasan untuk menutup kelemahan kepimpinan PAS Terengganu ialah kebanjiran p3ngundi-p3ngundi hantu yang berlebihan. Ancaman pengundi-p3ngundi hantu ini adalah masaalah yang dihadapi disemua negeri. Dengan tokoh2 yang hebat yang m3mimpin PAS Terengganu takkanlah tidak dapat sekurang-kurangnya m3nghadapi masaalah ini dengan l3bih ef3ktif.aTapi kalau dah jenih dok rok cetung, s3mua benda menjadi masaaalah. Yang tak pernah menjadi masaalah ialah apabila ada p3ntas ceramah, ada mikroron, sampai subuh pun ceramah.

Itu cerita PRU 2004. Selepas PRU 2004 kerajaan UMNO Terengganu menghadapi krisis perpecahan dalam yang agak serius. Tetapi pasal jenis dok 4ok cetonglah, PAS Terengganu tidak mampu mengalahkan UMNO. Walaupun dalam keadaan UMNO Ganu paling lemah menghadapi PRU 13 lalu, PAS Terengganu masih gagal. Walaupun PAS Terengganu memenangi 15 kerusi DUN, UMNO memenangi 17 kerusi, hakikatnya PAS Terengganu t3tap gagal mengalahkan UMNO Ganu yang dalam keadaan parah.



Tanpa Nama berkata...

Saudara yg komen diatas...

Saya cuma memberi pandangan dan tidak merendahkan peribadi seseorang...komen berasaskan maklumat dan pemerhatian saya yg terhad ilmunya dan bukan tahu segala-gala dibelakang tabir politik malaysia hari ini yg begitu kompleks...jangan kita mudah melabel orang lain dok rok cetong wal hal kita tidak tahu pemimpin yg kita angkat paling bergeliga belum tentu dia benar2 rok...saya tidak cuba untuk merendahkan pemimpin pakatan yg lain dalam komen saya sebelum ini...kita hanya berbincang dan jgn terlalu emosi...kalau kita terlalu suka menyerang peribadi pemimpin yang kita tidak suka maka penyokong pemimpin yg kita hentam itu juga boleh melakukan hal yg sama...ini merugikan pakatan rakyat sebenarnya dan menimbulkan bibit2 kebencian sesama sendiri dikalangan penyokong akhirnya...

Idea yg rok diatas kertas belum tentu rok dalam real politik...

Contoh terbaru ialah pelantikkan mb selangor jiks benar2 pemimpin pr yakin idea mereka rok maka pertahankanlah idea mereka itu sampai akhir...tak perlu ikut cara pemimpin pas yg dikatakan selalu u turn itu?

Harap maaf jika terkasar bahasa...

Tanpa Nama berkata...

Semasa huru hara isu MB Sgor TGNA berkempen di Pengkalan Kubur juga kelihatan TGNA diiringi TGHH Sy agak keciwa kerana melihat TGNA masih berpolitik tp mediamkan diri dgn perangai dan tingkah laku ahli di muktamar Cuma masa berkempen TGNA ada berkata jgn jatuh lubang yg sama dan berpengang pd keputusan muktamar

Sy ternanti nanti TGNA bertindak spt Mahathir yg keluar dr UMNO sbg tanda protes malangnya yg keluar ialah Tamrin Kita tidak akan dpt parti Islam spt perjuangan PAS yg asal sbb itu lah kita kena jaga dan bijak dgn permianan UG Bezakan lah cara mereka dgn cara pemimpin yg terdahulu

dan terima kasih kpd saudara saudara semua memberi info ttg UG

In respond to
Kerana saya terkejut dengan perubahan kepada TGNA selepas bersara MB. Berubah 180 darjah. Saya agak puak UG saja bela Nik Abduh dengan jawatan ajk PAS Pusat dan MP Pasir Mas supaya dia ( Nik Abduh) kawal TGNA.

Sekadar lintas difikiran. Tidak mustahil puak UG bertindak begini. Yang lagi besar pun depa sanggup buat


OCTOBER 7, 2014 AT 3:19 PM