29 Okt 2010

Pemilihan PKR Pincang. JPP Diselar Kerana Lewat Hantar Kertas Undi

Kertas undi tiba lewat di Kelantan

PETALING JAYA: Proses pengundian pimpinan PKR pusat yang sepatutnya bermula jam 10.00 pagi tadi terbantut buat seketika sebelum diteruskan akibat kelewatan kertas undi membabitkan jawatan Timbalan dan Naib Ketua Wanita di Cabang Kota Bharu.

Menurut ahli PKR Kota Bharu Adnan Ibrahim yang dihubungi oleh FMT hari ini, setakat jam 10.00 pagi, kertas undi belum diperolehi.


Bagaimanapun katanya, wakil Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) yang dikenali sebagai "Jo" dan seorang wakil JPP Rantau Panjang membuat keputusan untuk meneruskan proses pengundian.

Namun, katanya proses pengundian untuk jawatan-jawatan lain terus berjalan, kecuali untuk dua jawatan itu.

Namun di Tumpat, kertas undi hanya tiba jam 12.00 tengahari tadi.

Perkara ini disahkan oleh Ketua Wanita Kota Bharu, Wan Norjam Wan Sulaiman ketika dihubungi FMT.

Kelewatan kertas undi ini menyebabkan proses pengundian lewat dan tergendala memandangkan umat Islam mendirikan solat Jumaat seperti kebiasaan.

Dalam pada itu, Adnan turut mendakwa pengawas yang dihantar di Kota Bharu dan Tumpat terdiri dalam kalangan ‘orang kuat” Azmin Ali.

Sekaligus mencetuskan persoalan membabitkan aspek ‘ketelusan’ bagi memastikan proses pemilihan ini berjalan dengan lancar.

Menurut Adnan, kedua-dua cabang itu dikenali sebagai ‘kubu kuat’ Datuk Zaid Ibrahim yang bertanding jawatan timbalan presiden.

Zaid bakal ditentang dua calon lain membabitkan Naib Presiden Azmin Ali dan Mustaffa Kamil Ayub.

"Kami harap ketelusan dalam pengundian kali ini dan mahu JPP segera mengatasi masalah ini agar tidak berulang lagi," katanya. -FMT


Kem Zaid desak pemilihan PKR dihentikan

Agen calon jawatan timbalan presiden PKR, Datuk Zaid Ibrahim hari ini mendesak supaya dihentikan pemilihan parti itu kerana mendakwa berlakunya penyelewengan yang serius di empat cabang yang mengadakan pengundian memilih pucuk pimpinan parti itu hari ini.

Bagaimanapun, setiausaha jawatankuasa pemilihan, Radin Shamsulkamar Radin Shamsudin (kiri), pula berkata dakwaan itu tidak benar sama sekali.

"Saya mengawasi seluruh operasi dan saya tidak mempertahankan orang-orang saya tanpa sebab," katanya.

Menurut agen pemilihan Zaid - Rashid Azad Khan dan pembantunya Muhammad Firdaus Christopher - penyelewengan itu berlaku di empat cabang yang tiga daripadanya mencalonkan Zaid untuk jawatan nombor dua itu.

Dalam satu kenyataan, mereka mendakwa kertas undi di Tumpat dan Alor Setar belum tiba sehingga 12 tengahari - dua jam selepas pengundian sepatutnya bermula (10 pagi).

"Ramai ahli yang telah beredar untuk solat Jumaat tanpa mengundi," kata mereka. -MK


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Usaha JPP untuk mensabotaj calon Timbalan presiden Zaid Ibrahim.