16 Jan 2012

Ong Tee Keat Menjadi Ong "Tiket " Kerana Khuatir Nama Tercicir Daripada Senarai Calon

Ong Tee Keat akan dapat 'tiket' Oleh Tan Soo Aun

Saya suka menarik perhatian laporan berita Malaysiakini bertajuk “Ong Tee Keat nafi akan sertai Pakatan Rakyat” dan menjangkakan penafian ini tidak akan berkekal lama. Lambat laun berita Ong Tee Keat melompat parti akan menjadi kenyataan.

Atas sebutan namanya “Ong Tee Keat” berbunyi seakan-akan “Ong Tiket”, bermaksud beliau sentiasa mempunyai ticket untuk bertanding dalam pilihanraya walaupun hampir-hampir digugurkan setiap kali menjelang pilihan raya umum sejak tahun 1995 lagi.

Ong Tiket tetap ada tiket dan oleh itu lagenda kebolehan beliau memenangi pencalonan dan seterusnya kerusi parlimen tersebar luas di kalangan politik MCA.

Kali ini, nampak jelas anggota parlimen Pandan hampir pasti akan kehilangan “ticket” buat selama-lamanya. Oleh itu, beliau kini muncul aktif memperjuangkan “ticket” pertandingan dari pucuk pimpinan MCA dan BN.

Tetapi senario politik MCA sudah banyak berubah, perjuangan menghidup “ticket” pertandingan perlu dibawa dan diterjemahkan menerusi parti-parti Pakatan Rakyat.

Ong tidak akan melompat ke Pakatan Rakyat kalau tidak ditawarkan tiket pertandingan di kawasan Pandan atau tempat lain.

Desas-desus dan spekulasi mengenai kemungkinan beliau melompatkan parti direkacipta untuk mendesak pucuk pimpinan MCA dan BN dan seterusnya menawarkan ticket pertandingan untuk beliau meneruskan kerjaya politik. Apabila BN menolak pencalonan beliau secara muktamad maka hari itu juga Ong akan keluar dari parti MCA.

Ong perlu mendapatkan tiket pertandingan samada menerusi BN ataupun Pakatan Rakyat. Tetapi, bagi orang-orang yang akrab dengan selok-belok parti, tindak-tanduk Ong tidak melambangkan tingkahlaku yang baik.

Apa lagi yang hendak diperjuangkan jika beliau sudah diberi peluang menyandang jawatan Presiden MCA dan menteri kabinet. Apakah bukan lebih enak dan elok bagi beliau mengundurkan diri secara terhormat setelah disingkirkan oleh perwakilan parti pada 28 Mac 2010.

Dewasa ini terdapat ramai tokoh-tokoh veteran dalam Barisan Nasional yang tidak rela berundur walaupun sudah berkhidmat begitu lama dalam politik. Bagi mereka persaraan tidak adalah sesuatu yang tidak ujud dalam kamus peribadi.

Keadaan ini dimudaratkan pula dengan senario politik tempatan yang semakin kompetitif dan dengan itu memberikan ruang untuk tokoh-tokoh veteran melanjutkan usia politik masing-masing. Kalau bukan di pihak pemerintah, mereka akan cuba dapat ticket pertandingan dari kem Pakatan Rakyat.

Dari segi undang-undang dan perlembagaan, persaraan politik memang tidak ujud dan boleh dilanjutkan sehingga hembus nafas terakhir.

Walau bagaimanapun, tokoh-tokoh veteran dari parti pemerintah sepatutnya menginsafi tindak-tanduk mereka boleh melemahkan parti sendiri. Adakah mereka cintakan parti hanya dengan syarat diri mereka diberikan peluang untuk bertanding?

Apabila mereka sendiri tidak berpeluang turun bertanding, mereka akan bertindak mencetus kecelaruan di mana-mana sehingga tuntutan mereka dilayan? Berapa ramaikah orang yang bernasib baik seperti Ong, sudah diberikan peluang memegang jawatan menteri kabinet dan President MCA?

Jikalau rekod kejayaan seperti ini masih tidak dapat memuaskan hati dan nafsu tokoh-tokoh veteran, maka masalah yang utama bukan lagi berpunca dari parti. Tepuk dada dan tanya selera, apakah agenda politik yang masih belum selesai lagi?

Ong Tee Keat nafi akan sertai Pakatan Rakyat

Bekas presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini menyangkal khabar angin beliau berhasrat menyertai sebuah parti yang menganggotai Pakatan Rakyat.

Walaupun Ong tidak menolak khabar angin bahawa beliau telah mengadakan perjumpaan dengan para pemimpin pembangkang, tetapi ahli parlimen Pandan ini menafikan perjumpaan itu bertujuan membincangkan penyertaannya dalam mana-mana parti pembangkang.

"Sebelum ini, mereka (khabar angin) kata saya akan menganggotai PKR. Selepas perkara ini terbukti tidak benar, mereka kata pula saya akan menganggotai DAP pada 20 Jan. Apa pula selepas ni? PAS?" katanya.

Bagaimanapun, bekas Menteri Pengangkutan ini enggan berterus terang tentang langkah politik beliau seterusnya dan berkata beliau akan membuat pengumuman mengenai perkara itu pada waktu yang sesuai.

"Saya akan jelaskan perkara itu apabila sampai masanya. Untuk sementara waktu ni, saya memberi tumpuan terhadap tugas saya sebagai ahli parlimen, membantu orang di kawasan berkenaan," katanya.

Ini bukan kali pertama tersebar khabar angin bahawa Ong merancang untuk menyertai parti lain.

Oktober lalu, sebuah portal berita mendakwa Ong mengadakan perjumpaan secara berasingan dengan Pemimpin Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan ketua DAP Selangor Teresa Kok serta kemungkinan beliau berbincang dengan mereka mengenai penyertaannya dalam pakatan pembangkang. Bagaimanapun, Ong menafikan laporan itu.

Dalam temubual yang disiarkan sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris minggu lalu, Ong berkata beliau akan mempertahankan kerusi Pandan yang disandangnya, walaupun beliau disingkirkan oleh MCA.

Sejak beberapa hari lalu, timbul pula spekulasi bahawa beliau akan meninggalkan MCA untuk menganggotai sebuah parti pembangkang pada 20 Jan.

Spekulasi ini dibuat berikutan peletakan jawatan secara serentak dua pemimpin peringkat akar umbi MCA yang mempunyai hubungan rapat dengan beliau -- Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang Eng Hiap Boon dan timbalan pengerusi MCA Cawangan Rumah Pangsa Taman Desa Skudai James Wu Chee Heng -- hujung tahun lalu. - Bernama



Tiada ulasan: