22 Jun 2009

PAS UMNO : Usah layan Lagi Karenah Penyokong UG

Penyokong-penyokong tegar UNITY GOVERNMENT hari ini sepatutnya memberhentikan terus penyebaran dan pembelaan mereka terhadap idea Kerajaan Perpaduan selepas ini.

Ia telah pun ditolak secara kolektif oleh pimpinan Pakatan Rakyat yang disertai bersama oleh Presiden PAS TG Haji Abdul Hadi Awang.

Semenjak idea dan gagasan ini menghangatkan senario politik tanahair terutama selepas Muktamar PS kali ke 55 yang lalu, keadaan PAS menjadi haru-biru diakibatkan oleh mereka yang menyokong idea tersebut secara membabi-buta sekalipun telah dijelaskan berkali-kali ianya belum lagi dibincangkan di mana-mana peringkat samada dalam PAS sendiri mahupun Pakatan Rakyat.

Mursyidul Am PAS telah berkali-kali membuat penegasan tentang penolakan idea tersebut diikuti dngan 10 orang YB PAS serta Dewan Muslimat PAS Pusat membuat kenyataan terbuka berdiri teguh di belakang pendirian Mursyidul Am PAS berkenaan.

Malangnya kumpulan yang menyokong UG ini yang merupakan kumpulan suara minoriti dalam PAS masih berdegil malah melemparkan tuduhan kepada 10 orang YB berkenaan, malah ada yang pergi jauh dari itu menempelak Mursyidul Am PAS dengan gelaran-gelaran yang keterlaluan.

Setiap artikel dan tulisan di mana-mana blog yang menentang dan menghalang idea ini diperkembangkan untuk mengelakkan perpecahan parti diberikan ulasan-ulasan dan komen-komen yang menjelekkan dari tangan-tangan penyokong UG ini sehinggakan tampak sifat mereka yang tidak lansung berakhlak sekalipun mereka kononnya pendokong kepimpinan ulamak.

Ini diperburukkan oleh admin dan webmaster seuatu portal hanya menyiar artikel-artikel yang pro kepada UG tetapi membakul-sampahkan yang tidak menyokong idea itu untuk memenuhi cita-cita dan hasrat peribadinya.

Ini tidak termasuk tulisan-tulisan yang mereka paparkan di dalam portal-portal, blog-blog serta lamanweb yang penuh arat dengan hujjah superficial yang tidak bernilai dari sudut menjaga keharmonian dn keutuhan jemaah disamping melakukan serangan-serangan melalui ruangan chatbox para pemilik blog anti UG ini.

Kita berharap isu ini dikuburkan selama-lamanya dan kepada mereka yang masih tidak berpuashati dengan tindakan pimpinan yang telah membuat keputusan muktamad agar menerimanya dengan lapang dada dan rendah hati demi memelihara perpaduan dan keutuhan jemaah PAS serta Pakatan Rakyat yang PAS anggotai.


Pendirian Pakatan Rakyat Berkenaan Isu Kerajaan Perpaduan

Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat telah mengadakan pertemuan di Pejabat Ketua Pembangkang hari ini Isnin 22 Jun dan mengambil keputusan berikut:

1. Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk Kerajaan Persekutuan yang akan datang.

2. Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat menolak idea penubuhan Kerajaan Perpaduan dengan UMNO / Barisan Nasional yang merupakan suatu fitnah dan tohmahan jahat serta tindakan terdesak UMNO untuk menggugat kekuatan Pakatan Rakyat yang semakin mendapat dukungan rakyat.

3. Pada masa yang sama Pakatan Rakyat mengambil sikap terbuka dan bersedia untuk bertemu dengan pimpinan Barisan Nasional bagi membincangkan isu-isu yang melibatkan kepentingan negara dan rakyat seperti usaha pemulihan ekonomi, meningkatkan kualiti pendidikan, mengembalikan semula integriti institusi kehakiman, memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, skandal RM 12.5 bilion projek PKFZ, salahguna kuasa kepimpinan polis sementara kes jenayah semakin meningkat, membanteras rasuah dan menjana urustadbir yang baik, menjalankan pilihanraya yang bebas dan adil, membubarkan DUN Perak serta menjalankan pilihanraya dengan segera bagi menyelesaikan krisis rampasan kuasa negeri Perak.

Kenyataan ditandatangan
DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM,
DATO’ SERI ABDUL HADI AWANG DAN
LIM KIT SIANG.



2 ulasan:

Makkal Sakhti berkata...

Terimakasih kepada semua pemimpin Pakatan Rakyat. Inilah komen paling ringkas dr saya. Moga banyak bertindak dr bercakap! Sekian, wassalam.

sb dehlawi berkata...

Inyaallah kita pakat bersatu dalam pakatan rakyat. dan mengalu2kan penyokong mana-mana parti lawan sertai pakatan rakyat