24 Feb 2009

Memo Sokong Elizabeth Wong Kepada MB

Satu memorandum yang ditandatangani oleh 10,000 penduduk yang menyokong Elizabeth Wong telah diserahkan kepada MB Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini bagi merayu ADUN Bukit Lanjan Elizabeth Wong tidak meletakkkan jawatannya.

Memorandum tersebut diserahkan oleh Pengerusi Gabungan Persatuan Penduduk Bukit Lanjan kepada Bobby Gan kepada Setiausaha Politik MB Selangor, Nik Nazmi Nik Ahmad.

Gan dalam sidang medianya selepas itu berkata, kempen menyokong Elizabeth melalui petisyen itu dimulakan Rabu lalu di beberapa kawasan dalam parlimen Subang - antaranya Bukit Gasing dan Kota Damansara - serta di Bukit Antarabangsa.

Ketika ditanya mengapa penduduk Bukit Antarabangsa terlibat sama dalam petisyen tersebut, Gan berkata, penduduk setempat berterima kasih kepada Elizabeth sebagai exco alam sekitar yang memainkan peranan menangani tragedi tanah runtuh di kawasan tersebut Disember lalu.

Petisyen tersebut yang turut menerima tandatangan orang ramai melalui talian itu, dijilid kemas dalam sebuah buku.

Kata Gan lagi, berdasarkan maklum balas sepanjang mengadakan kempen tersebut yang berakhir semalam, beliau mendapati ramai penduduk di kawasan-kawasan terbabit memberi sokongan moral kepada Elizabeth dan menolak tawarannya untuk meletakan jawatan wakil rakyat dan exco negeri.

Elizabeth Wong yang tertekan ekoran isu berita gambar kurang sopannya yang mula disiarkan oleh akhbar yang The Malay Mail yang dengan pengamalan dasar kewartawanan longkangnya sehinggalah ia memaksa ADUN berkenaan menawarkan diri meletakkan jawatannya dan bercuti di luarnegara.

Ini diperburukkan lagi dengan desakan beberapa pemimpin UMNO seperti bekas Menteri Besar Selangor yang mengeksploitasikan isu tersebut untuk mengalihkan pandangan masyarakat terhadap banyak isu penyelewengan dan rasuah yang dihadapinya serta untuk mendapat publisiti murahan menjelang perhimpunan UMNO Mac depan dimana beliau akan bertanding untuk jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO.

Pemerhati politik berpendapat sekalipun jika benar Elizabeth Wong ingin meneruskan hasratnya untuk meletakkan jawatannya, adalah amat mustahil untuk BN merampas kerusi Bukit Lanjan berkenaan dari Pakatan Rakyat ketika ini kerana BN kini sedang menghadapi pergolakan yang sedang membawa kehancurannya. Ini dapat dilihat perkembangan mutakhir dimana pemimpin BN dilihat telah melakukan "jenayah politik" apabila Timbalan Perdana Menteri, Najib Tun Razak melaksanakan "grand design"nya merampas kerajaan Perak serta menubuhkan sebuah kerajaan haram BN dinegeri tesebut.

Tiada ulasan: