24 Feb 2009

2 Pegawai Kanan PNSB Diarah Bercuti

Ketua Eksekutif Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), Datin Hajah Khairiyah Abu Hassan dan Pengurus Kewangan, Puan Nora Azmin Radzuan diberi cuti bergaji selama 30 hari supaya kajian selidik dan kemaskini rekod perakaunan PNSB dapat dilakukan.

Tindakan ini diambil oleh Lembaga Pengarah PNSB selepas mengenal pasti beberapa kelemahan dan kesalahan dalam penyimpanan rekod perakaunan syarikat milik Perbadanan Menteri Besar itu.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar Selangor itu berkata, antara rekod-rekod yang disyaki terlibat termasuk penyerahan dokumen kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan urusniaga pembelian serta penjualan hartanah di Mekah di antara tahun 2006-2007, ketika Khir menjadi Menteri Besar Selangor dan Pengerusi PNSB..

Siasatan itu dikatakan berkait dengan tindakan Khir Toyo cuba mengelak cukai Lembaga Hasil Dalam Negeri, menukar sistem perakaunan PNSB dan membeli apatmen RM9 juta di Makkah “untuk tujuan meragukan”. Penyelewengan itu dilakukan antara tahun 2006-2007, ketika Khir menjadi Menteri Besar Selangor dan Pengerusi PNSB.

Dua pegawai kanan PNSB itu diarah bercuti oleh Lembaga Pengarah badan berkenaan setelah kerajaan negeri mengesan beberapa kesalahan dalam penyimpanan rekod perakaunan PNSB.

Menurut rekod kerajaan Selangor, semasa menjadi Menteri Besar, Khir Toyo mempengerusikan tiga syarikat negeri dan mendapat imbuhan tiga buah kereta tetapi ini tidak diisytiharkan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri.

Khir Toyo, yang akan bertanding merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO pada pemilihan parti itu bulan depan, juga menerima hadiah jam tangan bernilai RM 150,000 daripada PNSB.

Apabila menyedari menerima habuan itu adalah satu kesalahan, Khir cuba membayar balik secara memasukkan wang tunai RM150,000 ke dalam akaun PNSB.

Beliau juga membuat pembelian apatmen di Makkah untuk “kegunaan beberapa anak Selangor yang terpilih sahaja” dengan perbelanjaan lebih RM 9 juta.

Menurut kenyataan itu, kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor sangat mementingkan ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam menjalankan pentadbiran Kerajaan serta pengendalian anak-anak syarikat Kerajaan Negeri.

Baru-baru ini, katanya, Dato’ Menteri Besar Selangor selaku Pengerusi Perbadanan Menteri Besar Selangor telah mengenal pasti beberapa kelemahan dan kesalahan dalam penyimpanan rekod perakaunan syarikat PNSB.

Keputusan ini untuk menunjukkan kesungguhan Kerajaan Negeri dalam dalam soal memantau selia, kebertanggungjawaban dan ketelusan dalam segala urusan pentadbiran Kerajaan Negeri dan semua agensi, badan berkanun, pihak-pihak berkuasa dan pertubuhan yang berkaitan dengan atau di bawah pentadbiranKerajaan negeri Selangor selaras dengan dasar “Merakyatkan Ekonomi Selangor”, kata kenyataan media itu.

Tiada ulasan: