13 Jun 2011

[Bergambar] Ribuan Warga Syria Melarikan Diri Ke Turki

Sekurang-kurangnya 4.300 orang kini sudah melarikan diri dari tindakan kekerasan di Syria dan mencari perlindungan di Turki, kata seorang pegawai kanan Turki.

Jumlah yang sebenarnya orang-orang yang meninggalkan Syria kemungkian jauh lebih besar. Sebab, ramai mereka yang yang menyeberangi perbatasan tidak dapt dikesan oleh tentera Turki.

Pegawai kanan Kementerian Luar Negeri Turki, Halit Cevik, mengatakan Turki akan menangani kriris pelarian ini dengan sebaik mungkin.

Warga Syria itu kebanyakan lari dari kota Jisr al-Shughour yang menjadi sasaran penumpasan oleh tentera pemerintah.

Seorang saksi menceritakan serangan tank terhadap satu desa pada hari Jumaat pagi telah mengorbankan ramai rakyat Syria serta merosakkan tanaman utama.

Pemerintah Syria memberi alasan pasukannya memasuki kota berkenaan untuk memulihkan keamanan setelah 120 kakitangan keselamatan terbunuh.

Pemberontakan di segenap pelosok negara itu hari Jumaat telah mengorbankan sekurang-kurangnya 32 orang.

Ratusan orang terbunuh dalam pertempuran dalam minggu-minggu kebelakangan ini oleh penguasa terhadap aksi protes anti-pemerintah yang bermula bulan Mac lalu.

Sementara itu, Rumah Putih di Washington mengecam keras "penggunaan kekerasan yang berlebihan" oleh Syria terhadap penunjuk perasaan dan meminta agar tindakan kekerasan "dihentikan segera". -BBC









2 ulasan:

Mohamadazhan.com berkata...

makin kritikal masalah di sana...

Tanpa Nama berkata...

kita lihat adakah KERAjaan UMCO jgk akan melakukan bgini kpd rakyatnya nnti?