10 Mei 2011

Isu Kristian Agama Rasmi: Helah Untuk Gunakan ISA?

Agama Rasmi : Jangan Provokasi, Kemudian ISA

KUALA TERENGGANU 10 MEI : Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memberi peringatan kepada pihak tertentu agar tidak melakukan provokasi hingga mencetuskan ketegangan kaum di negara ini berhubung isu ‘Kristian agama rasmi’.

Menurutnya, tindakan seumpama itu tidak demokratik yang sengaja cuba dicetuskan pihak tertentu setiap kali menjelang pilihan raya, lapor Harakahdaily.

“Saya melihat isu sehari dua ini lebih bersifat kepada satu permainan politik pilihan raya.

“Saya harap jangan provokasikan di saat hampir pilihan raya macam masa-masa lalu. Kemudian ambil tindakan ISA di kalangan orang tertentu. Ini suatu tindakan yang tidak demokratik dan tidak betul,” tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas perasmian Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Yang Keempat, Dewan Undangan Negeri Terengganu Ke-12, di sini semalam.

Katanya, dalam Konvensyen Pakatan Rakyat semua parti menerima apa yang sudah diasaskan dalam Perlembagaan.

Menurutnya, Islam agama Persekutuan dan institusi Raja-Raja yang termaktub dalam Perlembagaan diterima sebulat suara oleh Pakatan Rakyat.

Menurutnya lagi, sebarang isu yang berkaitan dengan polisi dan dasar akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat.

“Dengan sebab itu, saya tidak risau dengan isu ini. Sebab, saya melihat isu ini lebih ke arah isu mainan politik pilihan raya. Ini satu benda yang tidak betul di kalangan pihak tertentu,” ujarnya.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mahu semua pihak supaya menjaga keharmonian kaum di negara ini.

Beliau juga menyarankan agar diadakan siri perbincangan dan dialog dari semasa ke semasa mengenai perkara itu sebagaimana isu kalimah Allah sebelum ini.

“Dan kerajaan pernah menganjur melalui IKIM, dalam isu kalimah Allah dulu, saya hadir sendiri dan melibatkan kalangan akademik, kita bincang. Itu lebih baik. Cara berilmu dan bukan lepas tangan begitu sahaja,” ujarnya.

Perasmian Sidang Dun Terengganu telah disempurnakan oleh Ahli Majlis Perwakilan Pemangku Raja Terengganu, Tengku Sri Bendahara Raja.



Ulasan GB

Di dalam senario politik Malaysia, yang sering berlaku ialah orang lain makan nangka orang lain kena getah.

Jika masih ingat kes Rahim Tambi Chik dahulu, Lim Guan Eng yang dipenjarakan.

Kemudian di dalam kes ADUN Sri Muda, UMNO yang menghina Raja, YB Shuhaimi yang dibicarakan.


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dah agak dah itu, ISA nak digunakan, kami yang dipinggiran nie pun dah boleh agak. Entahlah apa nak jadi dengan Malaysia ku nie.... Semuanya BERPAKSIKAN DUIT ...

Tanpa Nama berkata...

Jangan perintah berkurung sudah le.