10 Mei 2011

Rahsia SPRM Pecah Lagi: Ketua Pendakwa Ajar Saksi Jawab Soalan

RCI: Ketua pendakwa bimbing saksi jawab soalan?

Ketua pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Abdul Razak Musa (gambar) hari ini dituduh membimbing para saksi bagaimana hendak menjawab soalan dari suruhanjaya siasatan diraja (RCI) yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock.

Pegawai kanan penguatkuasa Azian Umar, yang dipanggil semula oleh Majlis Peguam untuk memberi keterangan dalam siasatan hari ini berkata, Abdul Razak telah mengarahkannya untuk hanya menjawab bila ditanyakan dan jangan jawab jika tidak ditanya".

Perkara itu dibangkit ketika peguam Majlis Peguam, Cheow Wee (kiri) menyoal Azian mengenai SMS antara beliau dengan pegawai atasannya, Hairul Ilham Hamzah.

Kandungan SMS itu menjadi perhatian.

Azian pada 17 Julai 2009 - sehari selepas kematian Teoh - nampaknya merayu kepada Hairul supaya tidak mengarahkan para pegawai bawahannya "membuat kenyataan palsu".

Cheow bertanya kepada Azian - yang sebelum ini telah memberi keterangan kepada RCI pada 28 Februari - mengapa dia tidak memaklumkan maklumat mengenai SMS tersebut.

Selepas berhenti seketika, dia berkata: "Ia bukan satu isu (dan) saya tidak mahu menjadikannya satu isu."

Jawapannya berhubung peranan Abdul Razak'menyebabkan pengerusi RCI, Datuk James Foong bertanya kepada peguam SPRM Muhammad Shafee Abdullah sama ada beliau sedar tentang arahan tersebut.

Ulasan GB

Hal ini serius. Bagaimana kebenaran dan keadilan boleh ditegakkan jika saksi-saksi tidak bebas untuk menjawab jika mereka sebenarnya telah diajar untuk menjawab oleh Pendakwa?

GB dari awal meragui prosiding Suruhanjaya dan amat mengesyaki bahawa saksi-saksi ini telah dibimbing untuk menjawab. Maka lantaran itu di satu ketika pak guard SPRM membawa skrip ketika menjawab prosiding, tetapi tiada tindakan diambil. Seolah-olah ada konspirasi untuk menyembunyikan sesuatu "rahsia besar" di kalangan pegawai SPRM.

Satu siasatan dalam siasatan perlu dilakukan supaya Suruhanjaya tidak dikatonkan oleh pendakwa yang bedebah itu. Integriti Suruhanjaya dipersoalkan jika berdiam diri terhadap salah-laku pendakwa yang begitu ketara.

Ulasan GB sebelum ini di SINI. Petikan:


Pak guard SPRM rupa-rupanya telah diajar bagaimana untuk menjawab di depan Suruhanjaya Siasatan Teoh.

Dan GB yakin skrip-skrip ini juga disediakan untuk semua mereka yang dipanggil untuk siasatan.

Sudah ada komplot peringkat tertinggi bagi "menipu" Suruhanjaya Siasatan, dan kita YAKIN, penipuan ini berlaku semenjak sebelum inkues diadakan.


Pakatan Rakyat perlu membela keluarga Teoh dengan membuat laporan polis terhadap Ketua Pendakwa SPRM ini supaya semua rahsia ini dibongkar habis dan Ketua Pendakwa itu ditangkap dan disiasat.

PR perlu ada jawatankuasa khusus untuk isu-isu semasa sebegini. Janganlah tidur dan janganlah asyik berceramah. Ceramah pun kadangkala tak fokus. Buran semacam jer. Nak menang ke nak kalah?

4 ulasan:

mahaza berkata...

Jika RCI Teoh berakhir dgn tidak dibunuh atau bunuh diri juga maka kematian Allahyarham Sabrani juga TIDAK akan terbela.

Tanpa Nama berkata...

mereka kan barua najib, kalau tidak nak mampus

Tanpa Nama berkata...

selalu pun peguam akan coached anak guam dan saksi pembela macam mana nak jawab soalan, dan apa yang perlu disebut, apa yang tak perlu disebut kalau tak ditanya, dan apa yang perlu dijawab kalau ditanya sekian-sekian soalan.

Tanpa Nama berkata...

dan selalunya SPRM ni nak menaikkan namanye atau nak menaikkan pangkat staff dorg dengan memerangkap para pegawai kerajaan....lagi2 yg da tua..bodoh x...ini terjadi di sekeliling ak..pakcik ak..kawan bapak ak...yelah kerajaan xnk byr pencen la tu...pastu tutup mata rakyat dengan pelbagai bantuan...huh...yg pegawai2 sprm bertepuk tgn bile kes2 rasuah ni dorg menang....yg teranaiya org yg xbersalah...n slalunya kalu kes rasuah ni dorg banyak yg bg skrip kt saksi..bodoh sangat...xpelah tu cara dorg cari rezeki..tpi cara mcm tu xditerima allah...Allah saja yg dapat membalas segala perbuatan mereka...n bukan pegawai SPRM semua baik2...