10 Mei 2011

Tiada Sebab Suruhanjaya Siasatan Tidak Boleh Dikritik

Adik Teoh diberi amaran tidak keluar kenyataan salah

KUALA LUMPUR: Pengerusi Suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock hari ini memberi amaran kepada adik perempuan Teoh supaya tidak mengeluarkan kenyataan salah berhubung prosiding siasatan.

Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri James Foong Cheng Yuen, berkata tindakan tegas akan diambil sekiranya Teoh Lee Lan berbuat demikian.

"Kami telah bertugas hingga larut malam dan lebih masa untuk mencari kebenaran. Kami tersinggung dengan tuduhan sedemikian. Malah peguam Majlis Peguam Christopher Leong sendiri telah menyatakan secara terbuka tidak ada yang dapat menyokong perkara (dakwaan) sedemikian. Kami tidak akan biarkan ini mengganggu dan merosakkan prosiding ini," katanya.

Arahan Foong itu timbul setelah sebuah laman web menyiarkan artikel yang memetik kata-kata Lee Lan dalam satu sidang media pada 28 April lalu bertajuk "RCI sekongkol dengan SPRM".

Lee Lan yang disoal Foong berhubung artikel tersebut pada awalnya kelihatan tercengang dan menyatakan tidak tahu apa yang ditulis sehinggalah ditunjukkan artikel itu.

Bagaimanapun beliau tidak memberi jawapan (selepas membaca artikel) sama ada ada menyebutnya (dakwaan tentang prosiding) atau tidak.

Sementara itu, Lee Lan yang memberi keterangan dalam bahasa Kantonis yang diterjemah oleh seorang jurubahasa berkata beliau amat rapat dengan Teoh tetapi tidak dapat mengcam tulisan tangan abangnya bagi memastikan kesahihan nota "selamat tinggal" yang dijumpa dalam beg Teoh.

Katanya, Teoh bukan seorang yang kuat agama dan hanya sekali ke kuil iaitu pada Tahun Baru Cina.

Ketika prosiding, Lee Lan gagal menjawab soalan dengan tepat dan kelihatan sebak apabila menceritakan karektor Teoh.

Selain Lee Lan, abang Teoh iaitu Meng Kee, tunang Teoh Soh Cher Wei dan bapa Teoh, Leong Hwee turut dipanggil memberi keterangan hari ini.

Teoh, 30, setiausaha politik Ean, ditemui mati di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor pada 16 Julai 2009 selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Prosiding disambung esok. - BERNAMA

Ulasan GB

Sebagai Pengerusi Suruhanjaya Siasatan Diraja, Tan Sri James Foong Cheng Yuen tidak sepatutnya MENGUGUT sesiapa pun kerana ia bukan di bidang kuasa sesebuah Suruhanjaya.

Perkataan "memberi amaran kepada adik perempuan Teoh" jelas satu ugutan, sedang apa yang dinyatakan oleh adik perempuan Teoh itu berkemungkinan ada kebenaran dan perlukan satu pembetulan di pihak Suruhanjaya supaya ia bukan sahaja bersikap adil dan saksama tetapi perlu dilihat adil dan saksama.

Apa yang berlaku di sepanjang prosiding, melahirkan persepsi negatif di kalangan rakyat dimana seolah-olah Suruhanjaya tidak berlaku adil.

Ini kerana beberapa pegawai SPRM yang tidak menjawab dan tidak memberi kerjasama sewaktu siasataan dilakukan, tidak diambil apa-apa tindakan
.

Maka tidak salah untuk sesiapa juga untuk berpersepsi bahawa Suruhanjaya bersekongkol dengan SPRM berdasarkan kepada senario yang berlaku di sepanjang prosiding siasatan.

Pengerusi Suruhanjaya juga tidak sepatutnya merungut dan mengeluarkan perkataan "Kami telah bertugas hingga larut malam dan lebih masa untuk mencari kebenaran. Kami tersinggung dengan tuduhan sedemikian."

Itu sudah menjadi tugas dan tanggungjawab anggota Suruhanjaya mencari dan menetapkan kebenaran. Ia adalah satu tugas besar dan perlantikan kamu adalah juga amanah dari rakyat. Walaupun terpaksa berenang di aluatan, atau mendaki gunung berapi, jika kebanaran di sana. Kamu dibayar untuknya, bukan bekerja sukarela. Dan tidak sepatutnya sesiapa pun dari mana-mana anggota Suruhanjaya merungut terpaksa bekerja sampai malam, atau tersinggung dengan mana-mana kenyataan dari rakyat samada berupa kritikan ataupun bidasan.

Kritikan terhadap Suruhanjaya Siasatan sepatutnya diambil perhatian supaya Suruhanjaya sentiasa peka dengan tugas dan tangungjawabnya mencari kebenaran dan menegakkan keadilan.

Jika tidak sanggup dengannya maka, letak jawatan supaya digantikan dengan orang lain. Bukan tugas Suruhanjaya untuk mengugut sesiapa dan merungut apa-apa.

Rakyat berhak mempersembahkan kepada Yang Dipertuan Agong untuk memecat kamu-kamu jika kami melihat kamu-kamu sudah tidak layak dan tidak berlaku adil dan saksama di dalam menjalankan tugas.

Sedangkan kamu-kamu tahu seluruh rakyat negara ini sedang memberikan perhatian paling teliti terhadap perjalanan prosiding yang sedang berjalan sekarang ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Overtine tak cukup boleh kelem, Jabatan Buruh kan ada. Kalau dah dua tahun ditipu, apa salah orang cina dah tak percahaya pada tokoh2 wayang. OKT (orang kena tipu) mintak wakil berwibawa, Dalang mongolia letak semua patung kulit.