31 Mei 2011

Harga Barang Naik Ekoran Kenaikan Tarif Elektrik: Rakyat Akan Sumpah BN Sampai Tumbang

FMM: Pengguna tidak harus tanggung kenaikan

Persekutuan Pengilang-pengilang Malaysia (FMM) berkata kenaikan tarif elektrik di negara ini sebagai tidak adil kerana pengguna dipaksa menanggung bebanan akibat kegagalan pengeluar tenaga membekalkan tenaga yang murah.

Dalam satu kenyataan akhbar, presiden FMM Mustafa Mansur berkata walaupun dengan pengurangan subsidi gas sebanyak RM3 bagi setiap mmBtu, harga gas di Malaysia masih jauh lebih rendah berbanding negara lain di rantau ini. Justeru, katanya, ini menjadikan kenaikan harga itu tidak dapat diterima.

Berkuatkuasa esok, harga gas adalah RM13.70 mmBtu, dan ini jauh lebih rendah berbanding Thailand (RM18.23 per mmBtu), Singapura (RM43.32 per mmBtu) dan Indonesia (RM21.04 per mmBtu).

"Di sebalik kelebihan harga gas asli, kos elektrik di Malaysia selepas kenaikan itu adalah hampir sama dengan Thailand dan 62.2 peratus tinggi daripada kadar Singapura serta 131.3 peratus daripada kadar Indonesia.

"Jika dibandingkan kadar Thailand bagi voltage rendah, sederhana dan tinggi, tarif elektrik Malaysia bagi semua kategori itu adalah lebih tinggi!” kata Mustafa.

Menurut beliau, FMM juga meragui langkah meningkatkan tarif tenaga elektrik dan merasakan ketidakcekapan dan kekangan harga dalam rantaian bekalan tenaga masih belum ditangani.

"FMM tetap berpendapat bahawa tidak sepatutnya harga minyak disalurkan secara automatik kepada pengguna dan Tenaga Nasional Bhd sepatutnya terbuka untuk ditanda aras bersama-sama penjana lain untuk memastikan kecekapan operasi," katanya.

Ia menambah, kos elektrik patut ditetapkan pada margin tertentu di bawah tarif serantau untuk mengekalkan daya saing industri Malaysia. -mk


Eletrik Naik : Daya Saing Negara Turun

Tindakan kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) menaikan tarif elektrik sebanyak tujuh peratus akan memberi kesan negatif kepada sektor perindustrian sekali gus menjejaskan daya saing negara.

Exco Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan Selangor Teresa Kok Suh Sim berkata kenaikan itu akan memberi kesan kepada industri pembuatan di negeri ini yang bergantung kepada penjanaan tenaga letrik yang tinggi untuk menghasilkan produk masing-masing.

Beliau berkata kenaikan mendadak tujuh peratus bil elektrik bermakna kos menghasilkan barangan seperti peralatan elektrik akan meningkat di Malaysia berbanding negara lain.

"Ia (Kenaikan tariff elektrik akan menjadikan industri pembuatan yang banyak menggunakan tenaga elektrik ini menjadi kurang kompetitif atau hilang daya saing berbanding negara lain. Produk yang dikeluarkan industri tempatan akan mengalami kenaikkan harga barangan terbabit.

Teresa berkata kerajaan persekutuan harus memikirkan pendekatan yang sesuai untuk meringankan beban rakyat ekoran kenaikan tariff elektrik.

Usaha juga harus dibuat oleh memastikan orang ramai tidak membazir menggunakan bahan tenaga itu.

" Saya ingin menyeru kerajaan melancarkan satu kempen untuk menjimatkan penggunaan elektrik dan memberi lebih banyak insentif untuk menggunakan peralatan elektrik,” kata beliau.

“Saya rasa kerajaan juga perlu menambah lagi insentif bagi orang ramai yang menggunakan alat elektrik supaya menggunakan alat yang menjimat tenaga seperti plug penjimat tenaga dan kuasa solar di mana boleh,” tambah beliau.

Kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) mengumumkan kenaikan tarif elektrik sebanyak tujuh peratus itu sebagai langkah mengurangkan subsidi yang dikatakan semakin menghauskan perbendaharaan negara.

Selain itu harga gas asli juga dinaikan kepada RM3 mmBtu setiap enam bulan sehingga mencapai paras pasaran menjelang 2016 setelah diapung sepenuhnya.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mustapha Mohamad mendakwa kenaikan itu hanya akan memberi kesan minima kepada kadar inflasi negara yang kian tertekan ekoran kenaikan harga minyak dan barangan seperti gula baru-baru ini.

Menteri Tenaga Teknoloji Hijau dan Air Datuk Peter Chin pula mendakwa kenaikan kadar elektrik itu hanya memberi kesan kepada 25 peratus daripada pengguna yang menggunakan lebih daripada 300KW tenaga setiap bulan.

Sebelum ini Perdana Menteri Najib Razak menyatakan subsidi yang diumpamakan seperti 'candu' harus dikurangkan bagi membantu mengurangkan perbelanjaan kerajaan.

Rakyat Malaysia terpaksa menanggung kos sara hidup yang semakin tinggi selepas kerajaan pimpinan Najib Razak memotong subsidi yang mengakibatkan harga barangan keperluan seperti gula dan petrol meningkat secara mendadak.

Kerajaan sebelum ini menarik subsidi gula bernilai RM116 juta, tetapi mengekalkan peruntukan RM19 bilion setahun kepada syarikat IPP seperti YTL Corporation Berhad, Malakoff Corporation Berhad dan Genting Sanyen.

Keluhan rakyat mengenai kenaikan harga barangan berpaksi kepada dasar-dasar tidak seimbang kerajaan khususnya yang membabitkan pemberian subsidi kepada syarikat-syarikat besar.

Harga barangan meningkat turut disebabkan tata urus kewangan negara, khususnya keghairahan mengadakan projek-projek mega yang akhirnya menyebabkan defisit negara antara yang tertinggi di rantau ini. -tvsnews





Ulasan GB

Rakyat marhaen yang tertekan hidupnya kerana sikap kerajaan yang mementingkan golongan tertetu disamping gagal membendung korupsi dan ketirisan sehingga menyebabkan subsidi dipotong akan hanya mengundang bencana kepada kerajaan BN sendiri.

Tidak dapat tidak, kenaikan tarif elektrik AKAN TETAP menyebabkan kenaikan harga barang sekalipun cuba dinafikan oleh PM, TPM dan sekalian sekalian para menteri BN.

Ini akan menyebabkan hati-hati sekalian rakyat terbanyak akan menyumpah kerajaan BN sebagai pendusta apabila melaungkan "rakyat didahulukan" sedangkan pada hakikatnya rakyat begitu menderita di bawah regim UMNO BN sekarang ini.

Lama kelamaan, suka atau tidak kerajaan UMNO BN akan tetap tersungkur menyembah bumi!

10 ulasan:

KetuananCukong berkata...

ambo baru balik dari kedai runcit tadi,nak beli roti sandwish gadernia,kata peruncit tu mulai esok harga roti naik 10sen-30sen,pegilang da kuar surat,aisey,,memanglah kecik tapi kalo tiap2 hari beli memang botak jugak,,,bukan tu ja,,makanan lain jugak naik,,takan nak makan roti ja..aiseyyy..PM dan TPM tido..menyedapkan hati rakyat ckp tak bebankan rakyat,,pak menteri apa peduli semua makan minum dia free tak payah bayar minyak pun..
ckp tahapa2,,,belum turun padang da ckp ta beban rakyat,,,tak sabar2 nak humban diorng ni ke tong najis

Tanpa Nama berkata...

wow...menarik sekali bila dapat tahu tarif elektrik 62.2% lebih tinggi berbanding singapura. Itu banding secara bodoh...kalau banding dgn mengambilkira kadar pendapatan rakyat memang teramat jauh lebih menarik

Tanpa Nama berkata...

Ramai rakyat yg masih tak sedo2 ... barang naik, barang naik, barang naik.. tapi masih minum kat luar lagi (yg berduit ok le juga) & yg paling aku menyampah ....masih berkepul2 asap rokok.. rasa nak tenyeh2 rokok2 tu kat muka perokok2 tu.. menyusahkan org lain. nak sedut udara bersih kat publik pun tak boleh..

By the way, tak bermakna ana sokong tindakan kera jaan naikkan tarif letrik ni.

Tanpa Nama berkata...

yg minum dan makan di luar tu kadangkadang terpaksa..contohnya orang bujang atau tempat kerja jauh dari rumah...nak balik makan lagi tak ekonomik.lepas ini, disyorkan bawa bekal dari rumah..

Tanpa Nama berkata...

Anon 9.53 tu lepaskan geram pada penghisap rokok. Ade ke patut barang2 naik ni selamba aje x nak BERUSAHA utk berhenti rokok, pulak tu menyusahkan org lain dgn asap rokoknya tu.

Yg tak mcm yg dinyatakan di atas tu, tak perlu marah. Sepatutnya menyokong. Klu terasa, berubahlah ---> jihad. Menjaga anggota2 yg diamanahkan Allah dgn tak amik bahan2 mudarat, & gembirakan perasaan keluarga adalah sangat2 disukai Allah. Rezeki berkat, jiwa tenang wlu sikit.

Ttg bawa bekal tu cuba le sesekali. Tapi kebnyakan malu, sbb tak biasa. Mcm anak2 Melayu malu bawa bekal air kosong ke sekolah, sedangkan budak2 Cina bole dikatakan 99% bawa bekal air kosong.

Tak cuba, tak tau --> bukan dosa pun.

Tanpa Nama berkata...

takrif lekrik naik kurangkan pasang lampu jangan membazir barang naik harga kurangkan makan makanan yang boleh memudharatkan kesihatan,kurangkan makan gula boleh mengelak dari kencing manis,kurangkan makan ayam boleh mengelakan dari kolestrol tinggi,kurangkan makan sayuran kerana dalam sayuran mempunyai racun mahluk perosak yang tinggi, kurangksn makan garam boleh mengelak dari darah tinggi maknanya kerajaan menaikan semua harga barangan adalah atas paktor kesihatan kerana kerajaan prihatin dengan kesihatan rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Ish... kalau ikutkan hati nak ja berperang tembak kepala bapa2 menteri sekor2... hidup pun menyusahkan orng itu naik ini naik, asyik naik ja barang... letak jawatan la woi sedar diri sikit kalau tak mampu nak tadbir negara... UMNO BN pendusta 1 Malaysia rakyat ditipu matlamat diri diutamakan... Gila kuasa gila harta, golongan munafik go to the hell... 53 thn 1 malaysia kena tipu.

Tanpa Nama berkata...

berbagai2 cara yg dilakukan oleh bee end ni.. gara2 nak kutip duit utk pilihanraya 13... duit dah habis... apa lagi..kutip duit rakyat nak bagi balik ke rakyat... apakah.. akan masih ada lagi insan2 yg tak faham2 tentang kezaliman najib ni... rosmah x berhenti dari pegi melancung... semua dari titik peluh rakyat... tapi tak apa... sbb Allah belum lagi nak bagi ujian kat dia... sekali dapat nanti tau lah kau wahai manusia2 yg zalim....

Tanpa Nama berkata...

Ada hikmah spr kata Anon12.20.
Termasuk menolak BN dlm PRU 13 nanti spr kata Anon3.46.

Tanpa Nama berkata...

baru je terbaca entry ni mase search bende lain...sbenanye harga naik tu, sbb pengilang2 pnye kos tu naik..tarif yg ada skang ni, klu tgk btul2 lebih merugikan pengilang2...so, utk save kan margin untung dieorg, dieorg naikkan harga...so, skang ni, sapa yang pass kos tu???hehehe....tarif yang ada tu, still untungkan pengguna...suh berjimat guna elektrik....gune la bawah xxxkWh (berape ntah aku tak ingt),tak la terkena kenaikan tarif tu.......