5 Feb 2011

Iran Sifatkan Mubarak "Hamba" Israel Dan Amerika

Pemimpin Agung Iran selar Hosni

TEHERAN - Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, menyelar Presiden Mesir, Hosni Mubarak yang dilabelkannya sebagai orang gaji pemimpin Israel dan Amerika Syarikat.

Beliau yang berkata demikian dalam khutbah Jumaat di sini semalam menegaskan selama 30 tahun Mesir berada di tangan seorang pemimpin yang tidak bercita-cita untuk mendapatkan kebebasan.

Menurutnya, Hosni adalah musuh kepada mereka yang sedang mencari kebebasan.

"Beliau bukan sahaja tidak anti-Zionis tetapi merupakan teman, rakan, tempat mengadu dan hamba Zionis. Buktinya kehambaan Hosni terhadap Amerika tidak mampu membawa Mesir satu langkah ke arah kemakmuran," katanya.

Khamenei yang juga merupakan pemimpin agama Iran berkata, Israel adalah negara yang paling prihatin tentang pemberontakan di Arab.

"Hari ini apa yang lebih penting daripada para pegawai Tunisia dan Mesir yang melarikan diri, Israel dan Zionis yang paling bimbang tentang peristiwa ini kerana jika Mesir berhenti menjadi sekutu mereka dan meletakkannya di tempat yang betul, ia akan menjadi peristiwa besar di kawasan itu," katanya. - AFP

Tiada ulasan: