14 Ogo 2014

Sokong Shaari Sungip & Hasnol: Ramai Anak Muda Mahu Tinggalkan PAS


Adun PAS sokong Wan Azizah jadi MB Selangor sedia dipecat

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Hulu Klang Saari Sungib bersedia dipecat PAS kerana menyokong Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan tetapi menegaskan prospek menjadi Adun bebas tidak akan mengubah keputusannya.

Adun dua penggal itu mengatakan beliau membuat keputusan menyokong Dr Wan Azizah untuk memastikan Selangor kekal di tangan Pakatan Rakyat (PR).

"Saya percaya pendirian saya tidak bercanggah dengan polisi PAS kerana parti saya sudah menyatakan untuk bersama Pakatan," katanya kepada pemberita selepas 30 Adun menyatakan hilang keyakinan terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar di Hotel Empire di Subang Jaya hari ini.

Saari dan rakannya Adun Morib Hasnul Baharuddin merupakan dua Adun daripada PAS yang menyatakan sokongan secara terbuka kepada Dr Wan Azizah walaupun jawatankuasa pusat parti Islam tersebut hanya akan bermesyuarat untuk menyelesaikan krisis di Selangor pada Ahad ini.

Menurut Saari, beliau akan kekal dengan keputusannya walaupun PAS mendesaknya berubah fikiran.

"Keutamaan saya sekarang adalah untuk menyelamatkan kerajaan Pakatan di Selangor dan pendirian saya tidak bercanggah dengan pendirian parti," katanya.

Dalam menjelaskan keputusannya, Saari mengatakan mesyuarat PAS masih terlalu lama untuk berlangsung sedangkan Khalid melakukan pelbagai tindakan.

Sementara Hasnul bersetuju dengan alasan Saari untuk menyokong Dr Wan Azizah dan mengatakan Khalid perlu berundur. Beliau yakin penyokong akar umbi PAS bersetuju dengan tindakannya.

"Saya rasa pimpinan PAS harus memikirkan semula ini. Saya masih setia kepada PAS,"
katanya. -TMI


ADUN keluar parti jika PAS terus sokong MB

ADUN PAS dari Hulu Kelang, Saari Sungib bersedia untuk keluar parti jika PAS kekal menyokong Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim selepas mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat pada 17 Ogos ini.

Beliau berkata demikian sewaktu menjawab soalan wartawan selepas sidang media tengah hari tadi.

"Kalau itu antara pilihan di antara parti dan saya, saya bersedia," katanya.

Beliau ditanya jika beliau sanggup berbuat demikian jika PAS kekal dengan pendirian mereka sekarang dalam krisis menteri besar Selangor.

Saari dan ADUN Morib Hasnul Baharuddin hari ini menyatakan sokogan terhadap Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor bagi menggantikan Khalid.

Saari berkata, mereka berbuat demikian kerana "dasar PAS yang bersama-sama Pakatan Rakyat".

"Saya bergerak dari satu asas iaitu polisi dan dasar PAS untuk bersama-sama Pakatandan polisi ini saya sokong untuk membolehkan Pakatan terus memerintah dan mentadbir Selangor,"
kata Saari.

Menurutnya, beliau yakin baki 13 orang ADUN PAS lain akan menurut jejak langkah beliau.

"Saya percaya rakan-rakan ADUN dari PAS juga akan mengambil langkah yang sama,"
katanya selepas sidang media Wan Azizah di Subang tengah hari ini.

Saari juga yakin mesyuarat ahli Jawatankuasa Pusat PAS pada 17 Ogos ini akan memutuskan untuk terus berada bersama Pakatan.

"Saya yakin selepas 17 hari bulan, sekiranya benar apa yang saya yakini PAS tidak akan berganjak daripada Pakatan Rakyat.

"Saya anggap memperkukuhkan Pakatan di Selangor tidak bertentangan dengan PAS," katanya.

Hasnul pula berpendapat pentadbiran Khalid sekarang tidak lagi menjunjung semangat Pakatan selepas beliau mengumumkan kerajaan Pakatan tidak wujud lagi di Selangor.

"Saya sebagai YB Morib mengambil langkah yang sama dengan YB Hulu Kelang untuk menyokong kerajaan Pakatan di Selangor.

"Semangat dan roh Pakatan itu tak ada pada menteri besar dan saya bersama Pakatan untuk memerintah negeri Selangor sebenar-benarnya," katanya.

Beliau turut mengkritik Khalid yang menurutnya "merosakkan Selangor jam demi jam".

"Kerosakan yang dilakukan Khalid kepada Selangor bukan setakat minggu ke minggu tetapi on an hourly basis (jam demi jam)," katanya.
-mk




Ahli PAS diminta jangan belakangi parti

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man meminta supaya semua ahli mematuhi arahan dan tidak membuat sebarang keputusan yang membelakangi parti.

Beliau juga meminta supaya semua ahli dapat bersabar menjelang mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS Ahad ini.

"PAS mengingatkan ahli parti mematuhi keputusan parti dan tidak membuat sebarang keputusan yang membelakangi keputusan jemaah.

"Parti akan mengadakan mesyuarat pada 17 haribulan nanti. Harap semua bersabar," kata Tuan Ibrahim (kiri) melalui SMS kepada Malaysiakini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keputusan dua ADUN PAS, Hasnul Baharuddin (Morib) dan Saari Sungib (Hulu Kelang) menyokong Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor hari ini.

Menurut dua ADUN PAS tersebut, mereka memberi sokongan kepada Wan Azizah bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim kerana "dasar PAS yang bersama-sama Pakatan Rakyat".

Sebelum ini, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mempertahankan Khalid untuk kekal sebagai Menteri Besar Selangor berikutan beliau tidak pernah khianat dalam menjalankan amanah kepada rakyat.

Selain Abdul Hadi, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat juga bersetuju seratus peratus supaya Khalid kekal memimpin Selangor.

Malah, Majlis Syura Ulamak PAS juga menetapkan pendirian agar Khalid dikekalkan jawatan itu sekiranya beliau tidak disabitkan dengan sebarang kesalahan berhubung pecah amanah.
-mk


ULASAN GB

Blogger Al-Husseyn menulis:

2 Adun PAS memilih untuk menghormati keputusan muktamar PAS


Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man meminta supaya semua ahli mematuhi arahan dan tidak membuat sebarang keputusan yang membelakangi parti.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas keputusan dua ADUN PAS, Hasnul Baharuddin (Morib) dan Saari Sungib (Hulu Kelang) menyokong Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor hari ini. Beritanya di sini Beliau tidak pula melarang 4 exco PAS dari menyokong Khalid yang telah dipecat oleh PKR kerana tidak mematuhi arahan parti tersebut.

Dua Adun PAS itu tentu pening dan keliru, samada mahu mencontohi perangai Khalid yang engkar arahan partinya, atau nak ikut cakap Tuan Ibrahim? Kah! Kah!

Kalau ikut cakap Tuan Ibrahim, akhirnya mereka kena juga ikut cakap Khalid yang tidak mahu ikut cakap partinya hingga kena pecat!

Akhirnya 2 Adun PAS tersebut mengambil keputusan yang tepat dan bijak. Mereka memilih untuk menghormati keputusan muktamar PAS yang sudah diputuskan melaui tiga muktamar PAS yang berturut-turut agar hubungan dalam Pakatan Rakyat diperkukuhkan.

Untuk terus bersama dengan Pakatan Rakyat bukannya diputuskan oleh beberapa individu sahaja. Ia diputuskan oleh keputusan kolektif pimpinan PAS dan diperkuatkan melalui Muktamar Tahunan PAS yang berlangsung selepas pilihanraya umum 2008.

Dan dipersilakan baca ini:-

Saari Sungib yang kukenali..." - Adun PAS Meru

"Yb Shaari bukan sebarang pejuang. Pengalaman dlm bersidang, traveling dan diam sebilik dgn beliau didalam dan diluar negara...beliau tidak berhenti2 membaca Al Quran, berzikir dan bersalawat.

Jam 3 pagi dah bangun solat mlm walau dimana berada.

Pelbagai usul yg dibawa dlm Sidang DUN sejak menjadi ADUN Pas menaikkan imej Pas dimata rakyat.

Pernah ditahan ISA dan diseksa. Banyak buku2 yg telah ditulis. Kesihatannya juga terganggu semenjak akhir2 ini.

Saya menangis bila membaca pelbagai bad remarks yg dicampakkan keatas dirinya.

Saya yakin pengorbanannya besar kpd jamaah.

Sanggup korbankan diri utk jamaah. Biarlah Jawatankuasa Disilplin berperanan ......"

-YB Dr Abdul Rani Osman-
ADUN Meru
Dan GB juga tertarik dengan komen seorang ahli dewan ulamak PAS dari utara sekalipun beberapa kali pernah berdebat dengan GB di dalam isu lain:

Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi:

"RATIB SEMUA PEMIMPIN PAS ialah, PAS bersama PR, pertahan PR dan tiada hasrat tinggalkan PR.

Apabila dua ADUN PAS Selangor (ada yang kata empat) menyatakan sokongan kpd PKR dan DAP supaya Khalid melepaskan jawatan MB dan jawatan itu diserah kpd PKR;

Naib Presiden PAS kata mereka membelakangi parti.

Ahli biasa PAS macam aku pening."

Dan dari pagi tadi sejak blog GB menyiarkan artikel mengnai YB Shaari Sungip, maka ramai pembaca blog ni menyatakan mereka bersetuju dengan tindakan tegas YB berkenaan.

Malah ramai juga yang sanggup keluar parti
Anonymous said...
So apa lagi Saari Sungip, tubuhkan parti Islam baru yang terdiri dari gabungan ulama muda dan golongan profesional dari kalangan orang muda macam dulu parti semangat 46.

We all tak nak parti Islam yang satu ini yang masih nak penggunakan pendekatan zaman batu.

August 14, 2014 at 10:03 AM
**********************
Anonymous said...
YB yang berpandangan jauh dan tahu menjaga amanah rakyat yg telah mengamanahkan PR, bukan TSKI.

August 14, 2014 at 10:07 AM
**********************
Anonymous said...
MB Selangor bebas kata Selangor bukan k'jaan pakataan nak tunggu apa lagi pas.

August 14, 2014 at 10:10 AM
**********************
Anonymous said...
Tahniah YB Saari. Kita kena ingat anggota Majlis Syura tu pun manusia biasa yg. tidak terlepas dari membuat kesilapan. Tak kan keputusan Majlis Syura tak boleh disanggah. Berapa kerat org dlm Majlis Syura tu yang pernah masuk ISA dan pernah mengalami peristiwa Mageran di Kelantan. Dia orang tak tahu susah payah perjuangan. Tahniah YB.

August 14, 2014 at 10:26 AM
**********************
Anonymous said...

sabar.PAS memang tidak join umno seperti keputusan muktamar.pakatan rakyat diperkukuhkan.keputusan rasmi selepas mesyuarat 17.8.2014 barulah boleh dbuat. tidak boleh pandangan peribadi presiden sahaja.exco terus pun utk selamat keadaan.Percayalah kepada kepimpinan ulama.lebih kepada selesainya proses dan segala pembuktian supaya tidak menzalimi mana-mana pihak.itulah bezanya PAS dibawah ulama' sentiasa bertenang.ahli ikut sahaja keputusan jemaah bukan keputusan individu.Allah bukan melihat kejayaan kita tetapi usaha kita untuk selesaikan sesuatu ujian yang Allah berikan mengikut sunnah atau tidak.Disamping menapis orang yang membuat agenda sendiri tanpa mengikut keputusan jemaah.

August 14, 2014 at 10:28 AM
**********************
Anonymous said...
Tapi PAS dah beri peluang pd UMNO menyusup ka dlm pemerintahan PR......TSKI wajib di tukar sablum terlambat

August 14, 2014 at 11:00 AM
**********************
Blogger aku said...
aku rasa ramai pengundi PR lepas ni akan mengundi BN..org PAS jgn rasa confiden sgt..kat selangor ni tak semua rakyat marhaen selalu browse internet/blog/forum nak baca kehebatan anda..yg dia org tahu selangor jadi carca marba di bawah PR...so kurangkan rasa syok sendiri..."amanat rakyat la konon..buka mata, muhasabah diri apa yg pemimpin PR dah buat kat selangor ni..tq

August 14, 2014 at 11:28 AM
**********************
Anonymous said...
Sekiranya Pas terima Khalid Ibrahim sebagai ahli, ternyata Pas tidak islamik lagi. Sanggup mengkhianati kawan, dan perjuangan pun sudah tersasar jauh. Pas patut dibubarkan.

August 14, 2014 at 11:36 AM
**********************
Anonymous said...
Bodoh la ko...x fhm pelembagaan. Kan muktamar dan putuskan sokong pakatan. Patutnya geng ug yg keluar pas buat parti baru..ngok on Tahniah YB Saari Sungip Kerana Tegas Bersama Pakatan Rakyat

August 14, 2014 at 11:39 AM
**********************
Anonymous said...
Masalahnya sape yg buat agenda sendiri. Ug dulu sape buat? Ade minta maaf...akai o August 14, 2014 at 11:41 AM
**********************
Anonymous said...
Apa masalahnya Wan Azizah sebagai MB? majoriti DAP dan PKR tak bantah, malah sokong sebab Wan Azizah presiden PKR. Tetiba UMNO dan UMNOriyun dalam PAS yang membantah,...

August 14, 2014 at 11:42 AM
**********************
Anonymous said...
melihat pd keadaan hari ini pd sy Pas tak akan kemana pun, tapi sy juga berharap Pas akan memulakan langkah baru. Kalau selama ini rakyat tiada pilihan selain mengundi umno, diharapkan Pas akan menyediakan ruang pilihan bila tiap kali PRU/PRN. Orang melayu islam khasnya akan ada kerajaan baru majority kuasa. Buatkan umno bangun dari tido dan hapuskan Dap dari bumi Malaysia itu matlamat kita seharusnya.

August 14, 2014 at 11:49 AM
**********************
Blogger aku Zul said...
patutnye pemimpin2 PR sibuk memakmurkan negeri dan rakyat tetapi sebaliknya..siapakah yang memulakan semua ni?? apa motif pemimpin sebegini..bila kerajaan selangor dah ada 3 bilion, semua sibuk nak kuasa. Kalau semua pemimpin begini, bila negara kita nak maju?..Tolong la..jadilah pemimpin yang profesional dan beriman..Kalau tak, korang sama je taraf dengan pemimpin BN

August 14, 2014 at 12:03 PM
**********************
Anonymous said...
Tak kisahlah bini dia ke, janda dia ke...asalkan adil jlnkan tugas dan menguntungkan rakyat apa salahnya...belum lg kak wan jd mb korang dah kata mcm2...hebatlah korang ni buleh tau menda yg akan dtg...aku yakin dgn peribadi kak wan jd mb, rakyat selangor lg untung...org yg baik pasti laksanakan kehendak rakyat...

August 14, 2014 at 12:12 PM
**********************
Anonymous said...
Apa sebab PAS tidak boleh menerima Wan Azizah sebagai MB Selangor?

August 14, 2014 at 12:19 PM
**********************
Blogger sb dehlawi said...
bersedia utk keluar pas beramai-ramai

August 14, 2014 at 12:20 PM
**********************
Anonymous said...
Pas akan menjadi parti org Melayu yg dinamik dan dihormati oleh org Islam dan bukan Islam kerana adanya sosok2 berjiwa besar spt Saari, Mat Sabu, Dr Hatta, Salahuddin, Khalid Samad dan ramai lagi. Mereka inilah golongan yg tahu erti perjuangan dan bermuafakat dlm gerak kerja berkumpulan.

August 14, 2014 at 12:28 PM
**********************
Anonymous said...
Kalau ramai golongan ustaz muda dan professional keluar bergabung membentuk parti baru nnt maka PAS akan tinggal menjadi Parti Lebai Malang.

August 14, 2014 at 12:36 PM
**********************
Anonymous said...
kenapa tak tulis nyahkan mca n mic n gerakan dan parti2 bukan islam yg lain? ingat malaysia ni hak mung ker? ini bumi Allah lah. org cina, india juga makhluk Allah. Allah suruh kite kenal mengenal antara satu sama lain. org bukan islam kena dakwah ajak kepada islam. tunjuk akhlak yg baik...

respon utk >>> melihat pd keadaan hari ini pd sy Pas tak akan kemana pun, tapi sy juga berharap Pas akan memulakan langkah baru. Kalau selama ini rakyat tiada pilihan selain mengundi umno, diharapkan Pas akan menyediakan ruang pilihan bila tiap kali PRU/PRN. Orang melayu islam khasnya akan ada kerajaan baru majority kuasa. Buatkan umno bangun dari tido dan hapuskan Dap dari bumi Malaysia itu matlamat kita seharusnya.

August 14, 2014 at 12:38 PM

**********************








IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





Dapatkan produk kesihatan untuk menambahkan kekuatan lelaki
dengan produk kami. Sila klik SINI



82 ulasan:

abd wahab berkata...

Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni....

Tanpa Nama berkata...

count me too
I will definitely leave PAS if PAS sacked these 2 YBs

Tanpa Nama berkata...

Kalau nak tinggal PAS silakan kalau keputusan jemaah sudah menjadi secondary.

Lepas tu boleh joint jemaah PKR atau tubuh parti baru. Dua tahun lagi Najib akan akan umum PRU14. Kemana selepas itu PAS,PKR, DAP. PAS akan kalah tapi tidak mati. PKR juga akan kalah...adakah wujud lagi selepas itu. Bacalah sejarah politik Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Salam GB,

Saya anak muda yg berumur 27 tahun. Dan saya telah berjuang didalam Pas sejak didalam zaman secondry school himggalah sekrg. Inilah topik yg sy bebincang dgn kwn sy malam semalam ; ' kami akan tinggalkan Pas jika pemimpin Pas 'makan racun' umno kuasai pas.' Perbincangan kami sgt kritikal hingga salah seorang kwn kami mncadangkan presiden parti ditukarkan. Ibu bapa sy juga sgt kecewa dgn sikap ahli parlimen termeloh yg seperti "bijak" tetapi seperti tin kosong di parlimen. Menyesal sy kehulu kehilir dahulu utk mnyokong beliau.

Ada yg mmberi pndgan bahawa geng "din ayam" sekarang meracuni pemikiran top leaders. Mereka lebih memusuhi tubuh badan anwar dari segala kezaliman kemungkaran UMNO.

@dan3939 twitter.

pesara tentera berkata...

Aku ttp bersama parti islam selagi pemimpin nya berani amanah dan selalu bersujud pada ALLAH... beri sedikit ruang. Buat pemimpin kita utk bg keputusan... bersabarlah rakan2 ukhwah pas... jgn dgn bloger upahan yg nak menjahanamkan kita

Tanpa Nama berkata...

Khabar malam ni satu drp. agenda mesy. Biro Politik Pas nak bincang pasal kemampuan DSWA. Kalau macam tu gak Kemampuan Presiden juga amat teruk kerana Terengganu hanya 1 penggal saja.

Tanpa Nama berkata...

Bagi mereka yang menghina dan mencaci YB Saari, baca sekali lagi yang ini:

Saari Sungib yang kukenali..." - Adun PAS Meru

Yb Shaari bukan sebarang pejuang. Pengalaman dlm bersidang, traveling dan diam sebilik dgn beliau didalam dan diluar negara...beliau tidak berhenti2 membaca Al Quran, berzikir dan bersalawat.

Jam 3 pagi dah bangun solat mlm walau dimana berada.

Pelbagai usul yg dibawa dlm Sidang DUN sejak menjadi ADUN Pas menaikkan imej Pas dimata rakyat.

Pernah ditahan ISA dan diseksa. Banyak buku2 yg telah ditulis. Kesihatannya juga terganggu semenjak akhir2 ini.

Saya menangis bila membaca pelbagai bad remarks yg dicampakkan keatas dirinya.

Saya yakin pengorbanannya besar kpd jamaah.

Sanggup korbankan diri utk jamaah. Biarlah Jawatankuasa Disilplin berperanan ......"

-YB Dr Abdul Rani Osman-
ADUN Meru

Tanpa Nama berkata...

kami akan beruzlah jika ambikl tindakan terhadap kedua2 YB ini. full stop

Amuraria berkata...

jangan tunggu bubur jadi basi ! omputih kata 'strike when the iron is hot' ! parti islam jangan selam dengan mainan licik gerombolan pengkhianat karat biru ,ABU !

Tanpa Nama berkata...

Tuan mesti ulama pas yang pandai. Maka tuan dah tahu Khalid menang dengan ticket "bebas". Syabas kepada ulama pas yang mulia

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Tanpa Nama berkata...

Tuan mesti ulama pas yang pandai. Maka tuan dah tahu Khalid menang dengan ticket "bebas". Syabas kepada ulama pas yang mulia

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Tanpa Nama berkata...

Ketika semua rakyat jelata macam saya sibuk mencari rezeki, pening mencari jalan utk jimatkan belanja, letih memikirkan nasib diri 10 tahun lagi...ulama dalam Pas dok buat semak dalam politik. Macam ni ke kualiti bakal Perdana Menteri? Sebagai pemimpin... keputusan kena cepat, tepat, tegas dan peka kepada masalah yang akan datang.
Kalau macam ni cara pengurusan krisis Pas... memang kebulur la rakyat kalau Pas memerintah.
Saya dilahirkan dalam keluarga Pas, dikawasan yang dianggap kubu kuat Pas di Dun Bukit Pinang. Masa saya budak2 cuma org kampung ja yg sokong Pas. Pas memang kelihatan hebat pada masa tu. Sekarang bila dah ramai penyokong dari cerdik pandai kenapa Pas semakin mundur dan tiada integriti? Kenapa sampai sanggup khoanat kepada rakan sekutu?
Pecahkan tugas dalam Pas.. biar Profesional berpolitik dah Ulama berdakwah. Ulamak menegur bila profesional silap langkah dalam politik.

Tanpa Nama berkata...

Salam Tuan GB, buat mereka yang bersikap negatif dan menghina YB Saari dan YB Hasnol, ini peringatan saya pada anda. Mereka berpegang teguh pada doa iftitah mereka setiap kali sembahyang bukan pada Pas. Mereka bersama Pas kerana selama ini Pas kuat menentang kezaliman. Jika Pas sudah cenderung pada kezaliman maka apakah lagi yang diharapkan pada parti ini. Sedih memang sedih. Kami sayang Pas tapi kami lebih cinta akhirat. Hasbunallah wa nikmal wakil!!!! Kami takkan bersama Pas jika Pas bersama Umno. Ini bukan bermaksud kami akan menyertai pkr atau dap. HASBUNALLAH WA NIKMALWAKILL!!!!

Tanpa Nama berkata...

Ada juga pengikut Pas kalau ulama terjun lubang biawak dia nak terjun sama, patutlah ulama UMNO ada pengikut

Tanpa Nama berkata...

Jika 2 adun ini dipecat, kita keluar parti...
Jika pas keluar pr, kita cuba buat gabungan baru utk gantian...
pemimpin atas sesekali kena hormat juga suara penyokong...ini asyik kita jea yg disuruh hormat...tanpa kami siapa kamu...

Tanpa Nama berkata...

Jangan jadi kaldai penanggung kitab, nak jalan susah, ada ilmu tak beramal, TGNA contoh terbaik untuk ulama Pas ikuti istiqamah dalam perjuangan, bila berjanji ditepati, merendah diri dan zuhud tiadaVellfire

Tanpa Nama berkata...

Sbg pengundi parlimen Temerloh kami amat kecewa menyokong mp pas yg nak populariti dlm parti saja.tp tak de sumbangan dlm pembangunan dan perkhidmatan di tloh.malu kami kpd rakan2 cina dan india yg merungut.Hoi yb!asyik dok di kuantan je dan kami dah ada ramai ustaz2 yg mampu bg tazkhirah yg baik dr anda.buktikan janji anda semasa pru13 dulu.Jgn hrpla kami nak sokong kalau mp mcm ni.mujur ada adun Semantan pas yg berkaliber!!

Tanpa Nama berkata...

apa wala kalau seuka memfitna macamni:

KLIK

Tanpa Nama berkata...

kenapa salahkan PAS...kenapa xsalahkan PKR yang mulakan isu??

Tanpa Nama berkata...

Apa plak salah PKR? Hak PKRlah nak tentukan siapa MB...

Yang Presiden PAS tetiba sokong Khalid apa pasal?

in response to Anonymous
kenapa salahkan PAS...kenapa xsalahkan PKR yang mulakan isu?? by Anonymous

Tanpa Nama berkata...

Tahniah team greenboc. Banyak info yg bermanfaat. Sy sokong 2 Adun Pas yg berani dan bijak dlm membuat keputusan. Kpd pemimpin Pas mohon belajar berfikir dgn pantas dan tepat agar sesuatu masalah dpt diselesaikan dgn segera. Elakan budaya bertangguh.

MoSE berkata...

bagus2 pembersihan, mudah2an PAS akan selamat dan menjadi wadah bg mereka yg benar.

Tanpa Nama berkata...

jom anak muda bergerak aturkan langkah....

kita tinggal parti yg syok sendiri..

kuasa rakyat kuasa keramat...

bukan utntuk diselewengkan amanah yg di beri..

parti pas sudah tidak releven lagi...

banyak cacar marba jauh sudah terpengsong...

sudah munafik kpd pengundi

Tanpa Nama berkata...

Pas bagi UMNO macam lampin pakai buang, berguna untuk itu sahaja kemudian dibuang, tak percaya tanya TGNA

Tanpa Nama berkata...

Sapa kata golongan muda akan tgglkn pas? Yg nk tggl pas tue bkn org pas pn...Kami org muda sntiasa bersama pas..kurg2 pas ada prinsip..yg syok sndiri tue pkr bkn pas....yb 2 org nie nk melompat ke ape ke...ada aku Kesah....!! Politik bodoh pkr..

JoeM berkata...

Tindakkan kena pantas, tak boleh terhegeh hegeh .Shaari dan Hasnol lulus ujian... Yang lembab tewas dimedan...

Tanpa Nama berkata...

Pas bagi tempoh 24 jam 2 adun pas.nampak nya pas dah mula nak berpecah .masing 2 hendak jadi hero akhir nya . pengundi dah tak yakin pada pas kalau begini akhirnya maaf.27tahun aku ahli pas keciwa benar.

Tanpa Nama berkata...

Salahkan pas sebab pemimpin mcm hj hadi lembab.bodo sokong kerjasama dgn khalid yg tak berparti.saya pun ingat nak berhenti dari jadi ahli pas kalau pemimpin yg mcm lalang.

Tanpa Nama berkata...

kalau nak tinggal Pas krn 2 orang tu, silakan, ramai tidak semestinya kuat, sedikit tidak semestinya lemah.
(kajilah sejarah 'Lawrence of Arabia', perwatakannya melebihi alim ulamak, tapi apa dah jadi kpd umat islam di Arab.)

Tanpa Nama berkata...

Tahniah 2 adun berani, menyanggah ulamak dalam perkara ini tidak membatalkan syahadah...wallahhualam

Tanpa Nama berkata...

Copy sebahagian kenyataan di atas...
Pelbagai usul yg dibawa dlm Sidang DUN sejak menjadi ADUN Pas menaikkan imej Pas dimata rakyat. Pernah ditahan ISA dan diseksa. Banyak buku2 yg telah ditulis. 

Itulah antara sebab geng UG marah dan cemburu, sebab mereka bukannya ada idea. Pergi ke dewan persidangan sekadar syarat nak claim je.

Tanpa Nama berkata...

Saya juga akan keluar dari PAS sekiranya YB Ulu Klang dan YB Morib dikenakan tindakan. Tahniah YB YB sekalian. Saya merasakan dewan ulamak dan ustad seperti YB Temerloh terdiri dari mereka yang bodoh dan sombong serta menutup telinga mereka dengan serban yang ketat. PAS silakan, boleh jalan...

Tanpa Nama berkata...

Dua orang tu telah lulus ujian. Mereka menyelamatkan parti, itu yang utama. Yang terhegeh hegeh tu elok pencen je lah.. Dah nak lingkup Khalid buat masih tak mampu nak buat keputusan.. Nak tunggu Khalid buang semua dulu ke? Lembab betul..Buat malu lah politik 30 tahun kebelakang punya style..

Tanpa Nama berkata...

Allah maha mengetahui, adil lagi bijaksana doa K.O pas terhadap UBN telah dihumban keatas diri pas dan pkr laknatullah. Mashaallah.

Tanpa Nama berkata...

Pecat dulu Nasarudin Mat Isa, dok simpan lama-lama buat apa pensabotaj tu.... dia simpan rahsia "seluar dalam lambang UG pemimpin PAS ke"?

Pecat Nasarudin Mat Isa, Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,Pecat Nasarudin Mat Isa,

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,

Mcm ada tak kena bila ramai penyokong PAS menghentam ketua sendiri. Cuba fikir saudara2 sekelian, apa sebenarnya terjadi ini berpunca dari PAS atau tindakan PKR sendiri? Memecat tanpa memberi peluang walaupun TSKI meminta tempoh sehingga 15/8/2014? Ulangan kezaliman manusia 1998 semula. Adakah menuduh org bersalah kemudian meminta org tersebut buktikan dirinya tidak bersalah? Buku bicara mana anda pakai ini wahai pemimpin PKR? Langsung tidak respect seorang pemimpin masyarakat bergelar MB. Nabi dulu boleh beri tanda hormat kpd pemimpin suatu kabilah, anda lebih hebat dari Baginda nampaknya. Amat memalukan umat Islam. Selalu tergesa2 tindakan, menuduh rakan sendiri pengkhianat, tiada hormat akan seseorang yg mentadbir. Prinsip apa anda pakai ni? Org yg byk berbakti pada rakyat & parti anda sendiri dipancung sesuka hati, mana maruah anda? Hingga rakyat yg menyokong terpinga2, tak percaya apakah ini pemimpin yg nak perintah negara? Kesabaran ada dalam ajaran agama, tapi tiada pada manusia yg tidak peduli ajaran baginda Nabi. Sungguh memalukan... Fikirkan & muhasabah diri.

Tanpa Nama berkata...

Semua komen menyokong pimpinan PAS adalah karut, ADUN pas ini tak boleh dipersalahkan kerana telah diajar oleh pemimpin mereka supaya tidak taat pada pucuk pemimpin. Apa kah TS Khalid perlu dipertahankan kerana enggan meletak jawatan atas arahan parti. Parti islam apa lah ini, double standard, cakap berbelit belit. PAS sepatutnya tidak terlibat soal dalaman parti PKR. Teranganu, Malaca dan johor pun tukar mentri besar, tak salah parti yang terlibat lakukannya. Cuba cubalah fikirkan andai perkara ini berlaku teratas PAS dan rakan gabungan yang sibuk sibuk nak buat ketentuan. Pergi berambus, apa kena mengenanya nak buruk buruk DSAI, dah cukup hidupnya ditokmah dan hina oleh mereka mereka yang nak hidup tumpang sekaki walau pun tahu perbuatan itu dosa. PAS mesti ingat UMNO itu banyak tipu muslihatnya bila tak berguna habis disampahkan. Sejarah pertukaran mentri besar selangor dilakukan oleh UMNO perlu sebagai contoh......

Tanpa Nama berkata...

1. Ulama PAS support Khalid that go against his party (PKR).

2. But ULAMA PAS go againts their member (YB Morib and YB Ulu Kelang) that not support khalid.

ULAMA PAS are hypocrite people in hypocrite party.

Tanpa Nama berkata...

Perjuangan Pas bukan untuk cari kuasa tetapi hanya untuk berdakwah. Sebab itu Pas hanya hebat di pentas ceramah.

Tanpa Nama berkata...

copied from Msiakini, edited siki

Musuh ULAXA PAX sekarang ialah RAKYAT MALAYSIA!!!


ULAXA PAX khianat kepada RAKYAT MALAYSIA!!!

Tapi biasalar, mereka akan cuba hilangkan tumpuan dengan tunduhan seperti "cina/dap/anwar hina PAX" lar dan sebagainya.

Dah tipu undi cina, lepas tu putar balik?! Cxlxkx parti.

Tanpa Nama berkata...

Masa dulu kedah lantik ustaz azizan jadi mb kedah ada ke adun pkr atau dap memekak? Takde pon.. then bila timbul usul nak pecat mb kedah, adun pkr dan dap tiada masalah atas dasar muafakat..so skang di selangor klu pkr nak pecat tski atas dasar apa pun waimah takde sebab sekalipun sepatutnya pas ikut muafakat bantu rakan dalam pakatan rakyat mcm dap buat. Ini dok delay masa nak meeting tentu kedudukan bagai tp pandai plak nak buat keputusan drastik pasal 2 adun yg sokong Wan azizah... apa dlm pikiran mu wahai pimpinan tertinggi PAS? Jgn jadi org munafik laaa..

Tanpa Nama berkata...

Perjuangan Pas bukan untuk cari kuasa tetapi hanya untuk berdakwah. Sebab itu Pas hanya hebat di pentas ceramah.

Tanpa Nama berkata...

Hahhaha. Abistu kenapa pas sanggup pompuan jadi exco?? Puui

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Tanpa Nama berkata...

SETUJU...ABU JGN LUPA...INI SEMUA PERANCANGAN GEROMBOLAN YG TAK KIRA HALAL HARAM UTK MENJATUHKAN DAN MEMECAHKAN KERAJAAN RAKYAT SELANGOR SEJAK 2008 LAGI...MALANG RAMAI YG TERPEDAYA DAN TAK TAHAN UJIAN...BELAJAR SEJARAH POLITIK TANAHAIR.

in response to jangan tunggu bubur jadi basi ! omputih kata 'strike when the iron is hot' ! parti islam jangan selam dengan mainan licik gerombolan pengkhianat karat biru ,ABU !, by Amuraria.

Tanpa Nama berkata...

Pecat Naxarudin Mat Ixa! Setuju Sangat!

Dia dah banyak kali cuba salahkan dap/cina dengan benda yang bodoh.

Kalau selalu cakap cina/dap hina pax, kenapa SUKA sangat PRU2013 dapat banyak UNDI drpd cina?

HUH?

Tanpa Nama berkata...

In response to the above mangkok hayun,are you willing to work with umno haram jadah yg terang2 tski disokong oleh umno.nak tggu apa lagi.Dlm beberapa jam saja mcm2 keputusan dia buat ikut selera sendiri utk pecat exco2 dan kontrak2 dah menanti utk melepaskan tengkok dia.Perkara mudah mcm ni pun nak tggu majlis ulama yg lmbt mesyuarat.mcn ni gua pun mau keluar dari pas juga.

in response to Tuan mesti ulama pas yang pandai. Maka tuan dah tahu Khalid menang dengan ticket "bebas". Syabas kepada ulama pas yang mulia in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab., by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

So, nak buat meeting bila bincang sama ada "alasan" tu boleh dedahkan? Apa kata buat meeting pada 31 Sept 2014? Atau 29 Feb 2015?

Everybody know you guys hiding something fishing, this is why keep delaying on very urgent matter. If you want to go to UMNO, then please say so and GO.

You guys won seat big car (?!) big allowance lepas tu salahkan orang cina hina ini lar hina tu. Masa cina bagi undi banyak kenapa tak cakap cina hina?


Setiausaha Agung PAS Datuk
Mustafa Ali berkata, pihaknya telah menyatakan sebab kepada PKR mengapa parti itu menolak Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.

Bagaimanapun, Mustafa berkata, sebab mengapa Wan Azizah ditolak tidak boleh didedahkan kepada umum buat masa ini.

BaDiN berkata...

Kena Walla'(taat) kpd Pimpinan tapi bagaimana kalau gerombolan yg Taat kpd MB yg tak taat Kpd Pimpinan sendiri.Bila mau selesai daaa..Dimanakah kesetiaan kpd Persefahaman yg terhasil daripada sebuah Persahabatan.Buang sahabat bermakna ada yg tak kena ke atas Persefahaman yg di Sepakati bersama.PR Tanpa PAS nak panggil apa pulak.Persahabatan dalam Perjuangan Utk menumbangkan Umno/Bn nampaknya semakin mencabar.Talian Hayat Umno/Bn bergantung kpd keputusan PAS pada 17hb ini.Andainya TSKI kekal maka PR akan musnah.Andainya ada nama lain selain dari W.Azizah diangkat jadi MB maka hayat PR masih panjang.Tapi calun alternatif MB masih misteri andainya PAS tolak TSKI dan W.Azizah jadi MB.Rakyat Selangor sdh tentu mahu anak jati Negerinya jadi MB. MPN PKR/DAP perlu mendahului rakyat Selangor utk dilantik sebagai MB.Umno/Bn tidak mustahil akan menggunakan isu MB dari luar Selangor sebagai Peluru utk disasarkan kpd PAS,PKR,DAP jika disahkan W.Azizah jadi MB.

Tanpa Nama berkata...

Saya sokong keputusan yb berdua.saya kenal yb shaari semasa sama jadi reformis.yb telah harungi pahit getir untuk sampai ketahap ini.mb khalid bukan pejuang sebenarnya menang sekali terus jd mb.manusia cepat lupa diri bila dah dikuasai hawa nafsu tamak n ego.apa pun yb shaari dan isteri dua insan yg amat prihatin dan baik jujur ikhlas.mereka pernah datang ke rumah saya walaupun saya tinggal dikawsan lain bukan dibawah dun dia apabila mendapat kabar saya ditimpa musibah .padahal mereka tidak mengenali saya.yb datang dengan membawa nasi beriani untuk makan bersama sama dirumah saya.terharu saya dan kagum saya dengan sikap beliau.ini lah ciri ciri kepimpinan yg kita cari.terima kasih yb n pn aliza yg menjadi sumber inspirasi saya untuk terus tabah dlm mrnghadapi kehidupan.semuga Allah swt merahmati anda berdua.semuga satu hari nanti Allah memberi kemenangan pd kita melawan kezaliman dan apa jua bentuk krkufuran.insyaAllah

Tanpa Nama berkata...

Berita terbaru dua Adun ini diberi tempuh 24 jam utk tarik balik kenyataan mereka kononnya terlampau taksub kpd DSWA@ DSAI lah tu. Yang dia tu terlampau taksub kpd Presiden dan MSU tu apa cerita. Presiden belum apa-apa dah keluar kenyataan tu tak nak ambil tindakan kah. Yg PAS tak nak sgt kat DSWA tu kenapa? Sebab nak suruh PKR berpecah kerana adanya geng yg dipilih jadi MB, dan geng lain tak dipilih. Dgn ini akan ada puak dlm PKR. Kalau DSWA jadi semua gang kena senyap. Tinggal lagi wakil PR sama-sama memantau perjalanan DSWA. PAS kena ingat semua negeri yang ditadbirnya haanya sepenggal sahaja kecuali Kelantan. Kelantan dlm PRU 14 kalau macam ni pun good bye. Terengganu yg Presiden sendiri jadi MB pun bungkus.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut strategi ulamak2 Pas nih alamat lingkup negara bila memerintah. Musuh dah serang bertubi2 masih nak tunggu wahyu dari Tuan Presiden. Patutlah tak pernah kekal lama bila memerintah negeri.

Khalid tak wala pd ketuanya tapi ulama Pas sokong. Dari sibuk jaga negeri org lebih baik Pas tumpukan pd Kelantan. Dah nampak jelas bakal tumbang PRU14 nnt. Jaga jer lah Kelantan aset terakhir yg Pas ada.

Pemimpin2 Pas jgn angkuh sgt kerana lama di pentas politik. Hasil yg dibina berpuluh tahun boleh musnah dlm sekelip mata bila kepercayaan ahli dan rakyat terhakis.

YB Saari dan Hasnol akan diingati sbg penyelamat PR atas nama setiakawan serta mematuhi keputusan muktamar PAS.

Tanpa Nama berkata...

PAX: We reject Azizah, but not due to gender, because we PAX also want to have the MB Job. You know, is kind of suck that lost Kedah and tgannu MB post just for one term. So we need the Selangor one to fulfill our hunger.

naxaludin: Ini salah DAP LGE, kerana dia sombong tak nak bagi pejabat KM kepada PAX.

Tanpa Nama berkata...

Ahli PAS tak perlu wala kepada Presiden, TGNA, MSU...tp perlu wala' kpd PR... dlm PR ada PKR & DAP yg mungkin pd pandang ramai lebih dekat dgn Tuhan kot...berbding ulama PAS.. mgkin ilmu mereka lebih tinggi, amalan mereka lebih tinggi, solat malam lebih kuat, pengharapan mereka kpd Tuhan lebih suci kot berbanding TGNA, TGHH, MSU.. sbb tu ramai yg trpikat nk bg lebih wala kpd PR (PKR & DAP) berbanding pimpinan sendiri..

Tanpa Nama berkata...

Macam ni lah pemimpin pakatan, yang flip flop tu cara bukan pakatan.. Yang bukan pakatan tu pi main jauh jauh

Tanpa Nama berkata...

Pas perlu terus terang kpd PKR kalau tak mau DSWA jadi Mb bukan main tarik tali mcm skrg ni.
Kalau tak berkenan dgn tindakan Anwar bagi tau secara tegas. Berani kerana benar. Jadikan kehilangan Terengganu & Kedah sbg pengajaran. Kelantan pun silap2 akan terlepas dlm PRU14. Hargai & sayangilah penyokong & pengundi yg telah bersungguh2 menaikkan kepimpinan ulama tapi akhirnya mrk kecewa dgn kelemahan pemimpin berstatus ulamak. Imej Islam juga yg tercalar.

Tanpa Nama berkata...

Terbaik

in response to Masa dulu kedah lantik ustaz azizan jadi mb kedah ada ke adun pkr atau dap memekak? Takde pon.. then bila timbul usul nak pecat mb kedah, adun pkr dan dap tiada masalah atas dasar muafakat..so skang di selangor klu pkr nak pecat tski atas dasar apa pun waimah takde sebab sekalipun sepatutnya pas ikut muafakat bantu rakan dalam pakatan rakyat mcm dap buat. Ini dok delay masa nak meeting tentu kedudukan bagai tp pandai plak nak buat keputusan drastik pasal 2 adun yg sokong Wan azizah... apa dlm pikiran mu wahai pimpinan tertinggi PAS? Jgn jadi org munafik laaa.. , by Anonymous.

Pak Maun berkata...

Terbaik

in response to Semua komen menyokong pimpinan PAS adalah karut, ADUN pas ini tak boleh dipersalahkan kerana telah diajar oleh pemimpin mereka supaya tidak taat pada pucuk pemimpin. Apa kah TS Khalid perlu dipertahankan kerana enggan meletak jawatan atas arahan parti. Parti islam apa lah ini, double standard, cakap berbelit belit. PAS sepatutnya tidak terlibat soal dalaman parti PKR. Teranganu, Malaca dan johor pun tukar mentri besar, tak salah parti yang terlibat lakukannya. Cuba cubalah fikirkan andai perkara ini berlaku teratas PAS dan rakan gabungan yang sibuk sibuk nak buat ketentuan. Pergi berambus, apa kena mengenanya nak buruk buruk DSAI, dah cukup hidupnya ditokmah dan hina oleh mereka mereka yang nak hidup tumpang sekaki walau pun tahu perbuatan itu dosa. PAS mesti ingat UMNO itu banyak tipu muslihatnya bila tak berguna habis disampahkan. Sejarah pertukaran mentri besar selangor dilakukan oleh UMNO perlu sebagai contoh...... , by Anonymous.

Pak Maun berkata...

Ni tau ke tidak rentetan peristiwa pemecatan? Khalid telah diarah letak jawatan tp dia x nak. Apabila x nak baru la segala tuduhan itu keluar. Soal minta masa apanya kalau mesyuarat parti pun dia ponteng.

in response to Assalamualaikum, Mcm ada tak kena bila ramai penyokong PAS menghentam ketua sendiri. Cuba fikir saudara2 sekelian, apa sebenarnya terjadi ini berpunca dari PAS atau tindakan PKR sendiri? Memecat tanpa memberi peluang walaupun TSKI meminta tempoh sehingga 15/8/2014? Ulangan kezaliman manusia 1998 semula. Adakah menuduh org bersalah kemudian meminta org tersebut buktikan dirinya tidak bersalah? Buku bicara mana anda pakai ini wahai pemimpin PKR? Langsung tidak respect seorang pemimpin masyarakat bergelar MB. Nabi dulu boleh beri tanda hormat kpd pemimpin suatu kabilah, anda lebih hebat dari Baginda nampaknya. Amat memalukan umat Islam. Selalu tergesa2 tindakan, menuduh rakan sendiri pengkhianat, tiada hormat akan seseorang yg mentadbir. Prinsip apa anda pakai ni? Org yg byk berbakti pada rakyat & parti anda sendiri dipancung sesuka hati, mana maruah anda? Hingga rakyat yg menyokong terpinga2, tak percaya apakah ini pemimpin yg nak perintah negara? Kesabaran ada dalam ajaran agama, tapi, by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Khalid. Jangan buat malu orang Melayu dalam politik lah..Dah tak da majoriti tu turun lah...buat malu melayu je.. Sultan pun ko sanggup cita tak betul on Sokong Shaari Sungip & Hasnol: Ramai Anak Muda Mahu Tinggalkan PAS

Tanpa Nama berkata...

Presiden PAS macam ni layak ker nak dapat wala' dari ahli?

TENGOK NI

in response to Anonymous Anonymous said...
Ahli PAS tak perlu wala kepada Presiden, TGNA, MSU...tp perlu wala' kpd PR... dlm PR ada PKR & DAP yg mungkin pd pandang ramai lebih dekat dgn Tuhan kot...berbding ulama PAS.. mgkin ilmu mereka lebih tinggi, amalan mereka lebih tinggi, solat malam lebih kuat, pengharapan mereka kpd Tuhan lebih suci kot berbanding TGNA, TGHH, MSU.. sbb tu ramai yg trpikat nk bg lebih wala kpd PR (PKR & DAP) berbanding pimpinan sendiri

Tanpa Nama berkata...

Yang ini pun bagus jugak

KLIK SINI

Tanpa Nama berkata...

Harap semua bersabar...kita tengok apa games yg pas cuba mainkan. Mungkin pemimpin pas ingat kita diluar ni bodoh. Mari kita tengok keikhlasan apa yang yg xia nak tunjukan kpd kita. Ulamak atau ular dlm semak. Kekecewaan ini kita terjemahkan dlm pilihan raya akan datang...

Anti Fitnah berkata...

Cara PAS menangai isu MB Selangor sebiji macam Tok Jib dalam penyelesaian kehilangan MH370. Hingga hari ini, di mana MH370? mana? mana? Duit dah habis berjuta-juta. Buat kerja tak tahu tujuannya.
Ini seolah-olah menangani adaka dara bunting. Dok biar, dok biar, ... last-last dah beranak pun, masalah masih tak selesai. Maka jadilah ANAK HARAM.

Tanpa Nama berkata...

Berjemaah dibawah kepimpinan ulamak, tetapi tidak mengikut keputusan yang telah dikeluarkan oleh ulamak. tidak beri wala' kepada kepimpinan ulamak.
Seseungguhnya Gelora Selangor ini merupakan satu ujian tapisan dalam PAS, yang membezakan antara pejuang kebenaran dan pejuang kebendaan. Ketenangan tidak semestinya menyimpan kebaikan dan Gelora tidak semestinya menyembunyi keburukan

Home Planner berkata...

Silakan buat gabungan baru. Next pru14 aku naj tengok berapa kerusi pas menang di selangor. Jgn ingat pas sudah terlalu kuat. Tanpa dokongan komponen pr pas tak kemana. Harap kelantan saja lah.

in response to Jika 2 adun ini dipecat, kita keluar parti... Jika pas keluar pr, kita cuba buat gabungan baru utk gantian... pemimpin atas sesekali kena hormat juga suara penyokong...ini asyik kita jea yg disuruh hormat...tanpa kami siapa kamu..., by Anonymous.

Home Planner berkata...

Pas cuma nak tinggalkan pr sevab pas sudah sangat kuat. Huhuhu. on Sokong Shaari Sungip & Hasnol: Ramai Anak Muda Mahu Tinggalkan PAS

Yg nk tggl pas tue bkn org pas pn...Kami org muda sntiasa bersama pas..kurg2 pas ada prinsip..yg syok sndiri tue pkr bkn pas....yb 2 org nie nk melompat ke ape ke...ada aku Kesah....!! Politik bodoh pkr.., by Anonymous.

Home Planner berkata...

Pas Walak kepada pemimpin yang tak walak (khalid) kepada pimpinan.

in response to Ahli PAS tak perlu wala kepada Presiden, TGNA, MSU...tp perlu wala' kpd PR... dlm PR ada PKR & DAP yg mungkin pd pandang ramai lebih dekat dgn Tuhan kot...berbding ulama PAS.. mgkin ilmu mereka lebih tinggi, amalan mereka lebih tinggi, solat malam lebih kuat, pengharapan mereka kpd Tuhan lebih suci kot berbanding TGNA, TGHH, MSU.. sbb tu ramai yg trpikat nk bg lebih wala kpd PR (PKR & DAP) berbanding pimpinan sendiri.., by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Ulama Pas bagi UMNO macam jenama pada lampin, sebaik manapun jenama selepas diguna dibuang kedalam tong sampah?

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH kepada YB PAS berdua ini. Lebih baik daripada 4 exco yang tersengih bersama KI.

i. Apa sebenarnya yang PAS mahukan? Kekal bersama PR tetapi membelakangkan malah menidakkan kesepakatan rakan lain apabila awal-awal lagi mahu KI dikekalkan.

ii. Jika PAS minta calon MB lain kenapa pertahankan KI melalui kenyataan Presiden TGHA.

iii. Kenapa PAS Selangor beria2 mahukan KI.

iv. Kenapa PAS Selangor beria2 mahukan tindakan disiplin terhadap 2 YB ini? Sedangkan Presiden PAS membuat kenyataan mebelakngkan JK Pusat dlm soal mempertahankan KI.

v. Jika PAS tolak WA atas kapasiti wanita...kenapa Dr. Halimah dipilih pula menjadi exco?

vi. PAS terlalu lembap menangani isu ini...sekarang baru mula mahu memberi justifikasi atas kelewatan memberikan kata putus. Ya pilih MB bukan macam pilih JKKK...tapi bila KI yang sudah dilucut keanggotaan PKR sedang berleluasa merosakkan PR...PAS masih mahu nganga dan minta 4 exco sokong tindakan KI...

vii. PAS gagal jadi contoh dalam PR. Banyak isu sudah menjadi bukti ketidakbolehercayaan kepada PAS.

viii. Apa yang berlaku seakan-akan mengiyakan persepsi UMNO/BN bahawa PAS hanyalah kuda tunggangan dalam PR. Memang nampak PAS lembap.

viiii. Kecerdikan politik perlu. Pemimpin PAS yang baik perlu bersuara. Jangan sampai nanti kreadibiliti dipersoal...Majlis Syura dan Dewan Ulama biarlah terdiri daripada mereka yang benar2 mempunyai pengalaman dan kreadibiliti keilmuan dan berpandangan jauh.

Andai PAS memecat pemimpin yang tidak sealiran dalam isu ini, saya percaya PAS akan hilang kepercyaan daripada pengundi muda dan bukan melayu.

Mudahan Allah memberikan kebijakan kepada pemimpin PAS.

Tanpa Nama berkata...

Sy setuju kata2 anda..dulu sy penyokong kuat umno..sy pernah brkata kpd kwn sy org pas bahawa ulama politik tdak blh memerintah negara..slps tragedi 98 sy mula beralih menyokong pas apabila sy nmpak rmainya golongan professional dan berpengetahuan agama menyertai pas..sy benar2 brharap pas akan berubah..tp sygnya kini apa yg sy fikirkan 20 thn lalu adlh benar..ulama politik tdk blh memerintah negara..lihat apa yg trjadi pd tganu n kedah..hanya kelantan yg masih brtahan krn nik aziz seorg yg tdk sombong dan ego.tp kepimpinan kelantan kini tlh memperlihatkan keangkuhannya dan sy yakin pru 14 kelantan akn jatuh.

in response to Ketika semua rakyat jelata macam saya sibuk mencari rezeki, pening mencari jalan utk jimatkan belanja, letih memikirkan nasib diri 10 tahun lagi...ulama dalam Pas dok buat semak dalam politik. Macam ni ke kualiti bakal Perdana Menteri? Sebagai pemimpin... keputusan kena cepat, tepat, tegas dan peka kepada masalah yang akan datang. Kalau macam ni cara pengurusan krisis Pas... memang kebulur la rakyat kalau Pas memerintah. Saya dilahirkan dalam keluarga Pas, dikawasan yang dianggap kubu kuat Pas di Dun Bukit Pinang. Masa saya budak2 cuma org kampung ja yg sokong Pas. Pas memang kelihatan hebat pada masa tu. Sekarang bila dah ramai penyokong dari cerdik pandai kenapa Pas semakin mundur dan tiada integriti? Kenapa sampai sanggup khoanat kepada rakan sekutu? Pecahkan tugas dalam Pas.. biar Profesional berpolitik dah Ulama berdakwah. Ulamak menegur bila profesional silap langkah dalam politik., by Anonymous.

Tanpa Nama berkata...

Khalid naik atas tiket pkr.jadi khalid pun pengkhianat

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Tanpa Nama berkata...

Khalid naik atas tiket pkr.jadi khalid pun pengkhianat

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Abd Hakim berkata...

Setiausaha Agong PAS malam tadi menjelaskan PAS tolak Wan Azizah bukan kerana beliau seorang wanita.

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Abd Hakim berkata...

Setiausaha Agong PAS malam tadi menjelaskan PAS tolak Wan Azizah bukan kerana beliau seorang wanita.

in response to Karut lah GB oii.... Shaari Sogep pengkhianat. Dia naik atas tiket PAS. Dia melawan kutua dia seorang ulamak besar. Dalam kitab nidzomul Hukmi Fil Islam oleh Syiekh Farouk ada sebuah hadith sahih.. Lany yufliha qaumun asnadu amrohun ila amroatin. Tidak akan mencapai kejayan (sekarang dan selama2nya) sesuatu kaun yang menyandarkan urusan (pentadbiran) mereka kepada wanita. Parti PAS parti Islam Shaari oiii. Awak nak berpatah arang berkerat rotan ke dengan jamaah Islam ni.... , by abd wahab.

Tanpa Nama berkata...

Tubuhkan shj satu parti islam yg baru yg terdiri dari golongan ulama muda dan golongan profesional muda untuk menghadapi PRU akn datang. PAS sekang masih guna method 80an sedangkan sekarang zaman moden.

Rasullulah pernah pesan didiklah anak mengikut peredaran semasa kerana apa yg anak kita hadapi adalah berbeza dengan apa yg kita hadapi sekarang. So apa PAS sekarang buat adalah betul - betul tidak sesuai dgn zaman sekarang apatah lagi PAS langsung tidak hormat golongan profesional dari semua segi.

So saari sungip, tubuhkan shj parti islam baru mcm parti semangat46 untuk beri harapan kpd golongan mcm kami ni yakni orang muda.

Tanpa Nama berkata...

Yang aku tak faham, mengapa PAS bersungguh-sungguh menolak Wan Azizah sebagai MB sedangkan mereka boleh pula menerima Wan Azizah sebagai Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia sebelum ini?
Jika disebabkan integriti, Anwar dah sebut dah yang dia akan letak jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor sekiranya Wan Azizah jadi MB Selangor. Jika sebab dia perempuan, PAS sendiri dah katakan ia bukan isunya.
Jikalah disebabkan Anwar dibelakang Azizah (Mengawal Azizah dalam membuat keputusan), di Parlimen dulupun Anwar mengawal Azizah semasa menjadi Ketua Pembangkang. Masalahnya, salahkah berbincang mengenai masalah negara/negeri diantara suami isteri yang kedua-duanya ada jawatan dalam PKR? Lagipun setiap sesuatu keputusan yang dibuat setelah berbincang dengan kepimpinan parti yang lain.
Dan setahu saya, tidak ada ahli keluarga Anwar yang menjawat jawatan penting seperti CEO dalam apa-apa syarikat berkaitan kerajaan negeri Selangor.

Jadi disini, PAS sebenarnya nak apa? Yang saya nampak PAS seperti beria-ia sangat mahu ber Unity Government (UG) dengan UMNO walaupun bersungguh-sungguh menafikannya.

Tanpa Nama berkata...

Dulu diPerak dikatakan bodohnya bebas yang sokong BN, sekarang nak kata apa pula Presiden PAS sokong bebas jadi MB?

Tanpa Nama berkata...

Jgn marah pemimpin pas sebab pas tak nak perintah malaysia.. nak ceramah je

Tanpa Nama berkata...

Kalau family anwar comfirm takde dlm syarikat berkaitan selangor tapi kalau menantu Hadi Awang comfirm ada..namanya Din Ayam.. termasuk rakan baiknya iaitu abg kepada Raja Petra blogger tu iaitu Raja Idris yg menjawat pengerusi Kumpulan Perangsang. So faham tak PERMAINAN apakah ini?

Tanpa Nama berkata...

Adakah Majlis Syura dapat wahyu hingga tidak boleh disanggah? Pendapat rasullallah saw pernah disanggah dalam perang khandaq oleh Salmam al Farisi....

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin utama Pas kecuali TGNA dan ... Nak menjahanamkan Pas, biar padan muka yang undi Pas?