12 Jan 2011

Gambar-gambar Kapalterbang AirAsia Terbabas

AirAsia Siasat Insiden Pesawat Terbabas

KUALA LUMPUR: Syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia, akan melakukan siasatan penuh dengan Jabatan Penerbangan Awam (DCA)kejadian pesawatnya yang terbabas ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) semasa hujan lebat malam semalam.

Menurut satu kenyataan AirAsia hari ini, laporan awal mendapati darjah penglihatan ketika itu adalah cukup baik untuk melakukan pendaratan.

Juruterbang berjaya mengawal pesawat untuk berhenti dengan selamat dan melaksanakan pemindahan para penumpang selaras dengan prosedur operasi standard syarikat. Kesemua 123 penumpang pesawat penerbangan AK5218 dari Kuala Lumpur dipindahkan dengan selamat.

Empat penumpang mengalami cedera ringan dan dirawat di hospital untuk pemerhatian sebelum dibenarkan keluar kemudian. Penerbangan AirAsia dari Kuching yang terjejas akibat insiden itu adalah

AK6036 (ke Kota Kinabalu - 6.10 pagi),
AK5203 (ke Kuala Lumpur - 6.15 pagi),
AK6562 (ke Bintulu - 6.20 pagi),
AK6526 (ke Bintulu - 8.35 pagi)
AK5201 (ke Kuala Lumpur - 9.35 pagi).

Penerbangan lain yang terjejas adalah

AK6673 (ke Singapura - 9.50 pagi),
AK5843 (ke Johor Baharu - 10.30 pagi),
AK6546 (ke Miri - 11.10 pagi),
AK5205 (ke Kuala Lumpur - 11.55 pagi),
AK6505 (ke Pulau Pinang - 12.20 tengah hari)
AK5207 (ke Kuala Lumpur - 1.55 petang).

Para penumpang AirAsia yang terjejas akibat penutupan lapangan terbang ekoran insiden itu dinasihatkan menghubungi talian +603-2614 2999 dengan kata laluan 1231 10111. Demikian lapor Bernama.

Sementara itu, menurut laporan akhbar TheStar Latangan Terbang ANtarabangsa Kuching telah dibuka semula jam 9 malam tadi.

Kapalterbang pertama mendarat selepas ia dibuka semula ialah penerbangan MASwings Flight 3807 dari Bintulu, yang tiba jam 9.45 malam.

Kapalterbang kedua ialah MASwings Flight 3155 dari Kota Kinabalu/Sibu, jam 10.10pm.

Penerbangan pertama meninggalkan landasan ialah AirAsia AK6540 ke Miri, yang berlepas jam 10pm.

Gambar-gambar ehsan NST:








Tiada ulasan: