8 Nov 2010

Mus Digesa Undur, Di Sandakan & Libaran Jelas Ada Manipulasi

Manipulasi undi di Libaran dan Sandakan, gesa Sdr. Mustaffa tarik diri

Oleh Abdul Aziz Anon

Sebagai sahabat seperjuangan Sdr. Mustaffa Kamil Ayub yang mengenali beliau secara dekat ketika bersama dalam gerakan belia, saya menggesa Sdr. Mustaffa Kamil untuk menjaga integriti peribadi beliau dengan menarik diri dari proses pemilihan PKR yang nyatanya berat sebelah dan dipenuhi manipulasi oleh pihak lain yang bertanding.

Tindakan Dato’ Zaid Ibrahim yang menarik diri adalah sesuatu yang tidak mengejutkan berikutan rentetan dakwaan beliau bahawa terdapat manipulasi undi yang memenangkan YB Azmin Ali. Kelemahan dan permasalahan berbangkit tentang pengurusan pemilihan PKR oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) dan Sekretariat Ibu Pejabat PKR adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Pemilihan PKR sememangnya sungguh meragukan.

Apa yang berlaku di cabang Libaran dan Sandakan adalah bukti jelas proses pengundian yang tercemar di mana berlakunya manipulasi undi. Di cabang Libaran dengan seramai 1,501 ahli, sebanyak 898 ahli keluar mengundi dengan peratusan keluar mengundi 59.83%. Keputusannya, Azmin dapat 881 undi, Zaid 8 undi dan Sdr. Mus 6 undi. Sedangkan semasa pemilihan Jawatankuasa Cabang PKR Libaran hanya 99 ahli (6.60%) sahaja yang datang. Mana mungkin dalam tempoh kurang sebulan peningkatan keluar mengundi begitu mendadak.

Isu yang kedua, JPP hanya mencetak 50% kertas undi dari jumlah semua ahli dalam sesuatu cabang. Tetapi bagaimana pula di cabang Libaran, kertas undi dan jumlah yang keluar mengundi lebih besar dari jumlah kertas undi yang disediakan.

Perkara yang sama juga berlaku di cabang Sandakan dengan anggota parti seramai 1,047 orang. Sejumlah 456 orang keluar mengundi (43.55%), sedangkan pemilihan peringkat cabang yang sepatutnya lebih ramai dan lebih panas hanya 81 orang yang hadir. Mana mungkin peningkatan begitu mendadak dan menyaksikan Azmin mendapat 417 undi, Zaid 25 undi dan Sdr Mus 13 undi.

Dalam masa sama, 16 cabang di Sabah yang turut sama mengadakan pemilihan hanya mencatatkan peratusan keluar mengundi secara purata 8.09%. Hanya Libaran dan Sandakan yang begitu ketara perbezaannya.

Saya menggesa Sdr Mustaffa Kamil Ayub untuk turut menarik diri dari pertandingan Timbalan Presiden demi menjaga integriti peribadi beliau, serta untuk menghantar mesej yang jelas kepada JPP dan Sekretariat Ibu Pejabat. Kedua-dua badan tersebut mesti digantung dari menguruskan pemilihan ini, yang kini jelas diragui dan tidak telus. Puncuk pimpinan, khususnya Ketua Umum sewajarnya membuat tindakan bagi mengelak perpecahan yang lebih parah jika pemilihan PKR diteruskan. -kerajaanrakyat


Mustaffa ikut jejak langkah Zaid?

PETALING JAYA: Seorang lagi calon timbalan presiden PKR Mustaffa Kamil Ayub tidak menolak kemungkinan akan mengikut jejak langkah Dato’ Zaid Ibrahim menarik diri dari perlumbaan merebut jawatan itu.

Ketika dihubungi oleh FMT hari ini, beliau berkata, "saya belum tarik diri…..belum!"

"Saya akan menyerahkan memorandum kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) esok termasuk perincian tentang kelemahan dalam proses pemilihan dan meminta pemilihan parti ditangguhkan semata-mata atas sebab ini.

"Saya akan memberi JPP masa untuk memikirkannya dan jika tidak menerima maklum balas yang bersesuaian dan memuaskan hati dari JPP maka saya mungkin menarik diri," ujar beliau.

Apabila disoal sama ada beliau menetapkan tarikh akhir sebelum menarik diri, beliau berkata, "ya, tapi saya hanya akan membuat keputusan pada malam ini selepas berbincang dengan pasukan saya."

Zaid, yang baru-baru ini dilantik sebagai Ketua PKR Wilayah Persekutuan mengumumkan bahawa perletakan jawatan melalui blog pada 3.00 pagi ini.

Beliau menyatakan keputusannya untuk meletak jawatan ekoran kegagalan pucuk pimpinan parti menangani tuduhan-tuduhan terhadap kelemahan dalam pemilihan bagi merebut jawatan nombor dua itu walaupun beberapa aduan telah dibuat. Beliau juga meletak semua jawatannya dalam parti.

Zaid masih dalam perlumbaan

Bagaimanapun, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution menjelaskan pagi ini bahawa Zaid masih dalam perlumbaan itu kerana parti belum menerima secara rasmi penarikan diri secara rasmi daripada beliau.

Minggu sudah, Mustaffa menyertai Zaid meminta pemilihan itu ditangguhkan sehingga segala aduan diatasi. Hari ini beliau berkata penarikan diri oleh Zaid memberi petanda jelas ketidakyakinan beliau tentang proses pemilihan sehingga menjejaskan kredibiliti JPP.

Mustaffa berkata, "dalam sesuatu perlumbaan, pasti ada yang kalah dan menang. Setiap peserta harus menerima hakikat bahawa dia akan berada dalam salah satu keadaan itu," katanya.

JPP dipertikaikan

"Tapi semua peserta mengharapkan pertandingan itu berjalan dengan adil, telus dan atas peluang yang sama rata. Masa ini, kedua-dua peluang sama rata dan JPP dipertikaikan," tambahnya.

Ujar beliau, "situasi ini sangat serius. Suara rakyat terbanyak harus didengari dan isu-isu yang mereka hadapi harus ditangani sebaik mungkin oleh JPP. Kalau tidak, akan berlaku ketegangan di peringkat akar umbi."

Mustaffa bagaimanapun terperanjat apabila diberitahu bahawa Zaid meletak semua jawatan dalam parti.

"Sudah pasti ini adalah keputusannya sendiri tapi ini menunjukkan betapa kecewanya beliau terhadap parti," katanya, menambah,

"meletak jawatan dalam parti merupakan satu isyarat protes yang kuat." Mustaffa juga mendesak supaya Pengerusi JPP Dr Molly Cheah diberi bidang kuasa dan mandat yang penuh untuk mengendalikan pemilihan.

Dr Cheah baru-baru ini memberi isyarat bahawa beliau tidak lagin terlibat dalam pengurusan proses pemilihan. Sumber dalaman parti mendakwa proses pemilihan dikendalikan sepenuhnya oleh ahli-ahli parti.

"Saya mengulangi seruan supaya kakitangan utama dalam JPP dirombak semula," kata Mustaffa. "Mereka merupakan staf kepada beberapa pemimpin dan tidak dapat berlaku neutral, satu elemen penting dalam pemilihan."

Sehingga semalam, keputusan tidak rasmi dari sejumlah 75 cabang yang telah selesai mengadakan pemilihan menunjukkan Mustaffa memperolehi 1,187 undi, jauh di belakang Azmin Ali (4,146) dan Zaid (3,402). -FMT


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

apa yg nak hairan nya....semasa pemilihan cabang, kemungkinan ahli tidak berminat...

tp ni soal pemimpin peringkat pusat...

Azmin is still the best bet..

Zaid sepatutnye concentrate sbg coordinator Pakatan Rakyat...tu lebih mustahak....Keadilan still need Zaid...

Tanpa Nama berkata...

konspirasi gila.
anwar azmin saifuddin bikin pkr rosak

memang tak masuk akal undi di sandakan dan libaran.