13 Sep 2010

Siling Mahkamah Bocor Petanda Sistem Kehakiman Juga Bocor

Lagi Kejadian Kebocoran Di Bilik Mahkamah Dalam Seminggu

KUALA LUMPUR: Hujan lebat pagi ini mengakibatkan satu lagi kejadian kebocoran di siling sebuah bilik mahkamah di tingkat lima Kompleks Mahkamah, Jalan Duta di sini, Isnin.

Kebocoran pertama, berlaku di tempat yang sama yang telah merosakkan perabot dan sofa, berlaku pada 8 September selepas hujan lebat.

Seorang staf mahkamah berkata pekerja penyenggaraan bangunan sedang mengesan tempat punca kebocoran itu.

"Setiap kali berlaku hujan lebat, air akan mengalir keluar dari tiang-tiang utama di tingkat enam, menyebabkan banjir di bilik saksi Mahkamah Tinggi 2," katanya.

Staf itu berkata kebocoran kecil dan rekahan juga dilaporkan di beberapa bahagian kompleks mahkamah tetapi tidak serius seperti di tingkat lima.

Tiga bulan lepas, paip pecah telah menyebabkan banjir di kafeteria kompleks berusia tiga tahun berharga RM270 juta ini, dikatakan merupakan kompleks mahkamah kedua terbesar di dunia.

Kejadian itu menyebabkan bilik stor dan Pejabat Pos mini yang terletak di tingkat bawah bangunan itu mengalami kerosakan. - BERNAMA

Ulasan GB

GB adalah seorang yang yakin kepada perjuangan kebenaran dan keadilan. GB juga orang suka membaca dan merenung ayat-ayat Allah yang diaparkan terbentang luas di mayapada ini, ayat manzurah namanya selain dari kitab Al-Quran yang berupa ayat maqru'ah. Ramai hakim beragama Islam yang bebal dalam bab ini.

Kebocoran mahkamah petanda ada kebocoran nanti di dalam sistem kehakiman negara.

Ada hakim jahat yang masih berkeliaran di Palace of Justice, GB kata dulu. Membaca skrip yang telah disiapkan di dalam menghakimi kes-kes dengan membelakangkan prinsip kebenaran dan keadilan.

Kini, ia didedahkan sendiri oleh Sang Pencipta. Hakim yang mana lagi mau tunjuk ego dengan Tuhan? Silakan. Bukan saja bumbung mahkamah yang bocor, seluruh bangunan mahkamah boleh runtuh. Hakim yang menjadi lembu UMNO masih ada, Pak Turut kepada Peguam Negara pun ramai, takut kehilangan jawatan daripada takut Tuhan paling ramai, ingat kes "correct, correct, correct"?

GB pernah mengulas sistem kehakiman negara yang bobrok di SINI

Tiada ulasan: