20 Mei 2010

Sistem Kehakiman Negara Yang Bobrok Runtuhkan Istana Keadilan

Mahkamah Menyebelahi SPRM Boleh Siasat Selepas Waktu Pejabat

PUTRAJAYA 20 Mei - Mahkamah Persekutuan sebulat suara memutuskan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia boleh menyoalsiasat saksi selepas waktu pejabat.

Dengan itu keputusan yang diambil tiga hakim yang bersidang sekaligus mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang sebelum ini menolak keputusan Mahkamah Tinggi.

Sehubungan itu mahkamah juga mengarahkan kos kepada SPRM dalam saman yang difailkan oleh ahli majlis perbandaran Kajang, Tan Boon Wah.


SPRM boleh soal siasat luar waktu pejabat

Mahkamah Persekutuan hari ini mengisytiharkan bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) boleh menyoal-siasat saksi melebihi waktu pejabat.

Dalam keputusan sebulat suara oleh tiga hakim yang bersidang, mereka mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan yang sebelum ini menolak keputusan Mahkamah Tinggi.

Mahkamah Persekutuan juga mengarahkan kos RM20,000 dibayar kepada SPRM dalam saman yang difailkan oleh ahli majlis perbandaran Kajang, Tan Boon Wah (atas, kiri).

Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Wira Mohd Ghazali Mohd Yusof, yang bersidang bersama-sama Hakim Datuk Abdull Hamid Embung dan Hakim Datuk Heliliah Mohd Yusof, berkata penghakiman secara bertulis akan dikeluarkan dalam tempoh terdekat.

Ia mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan pada 17 Disember, 2009, mengenai tafsiran Seksyen 30(3)(a) dan 30(1)(a) Akta SPRM 2009 bahawa pemeriksaan ke atas saksi tidak boleh dihadkan kepada waktu bekerja sahaja dan penyiasatan boleh dilakukan pada bila-bila masa yang diperlukan.

Pada 12 Januari, Tan memperoleh kebenaran untuk mencabar keputusan yang membatalkan keputusan Makkamah Tinggi pada 19 November, 2009, bahawa SPRM hanya boleh menyoal siasat saksi antara 8.30 pagi dan 5.30 petang.

Tan, 40, telah menyaman Ketua Pesuruhjaya SPRM ketika itu, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, penolong superintenden SPRM, Mohammad Hassan Zulkifli, dan SPRM mendakwa penahanannya dan disoal siasat selama 16 jam semalaman pada 15 Julai tahun lalu oleh SPRM adalah menyalahi undang-undang -MK


Ulasan GB

Mahkamah Persekutuan? Oh, masyarakat berpersepsi bahawa ia adalah badan pegesah kepada kehendak dan keputusan Peguam Negara yang membuat keputusan demi kepentingan kerajaan UMNO dan BN. Bukan untuk kebenaran dan keadilan.

Ada beberapa kes terpilih yang mana Pakatan Rakyat atau mana-mana individu yang melawan institusi kerajaan akan PASTI ditewaskan apabila ianya sampai ke penal Mahkamah Persekutuan. Diantaranya kes Perak, kes liwat DSAI, kes melibatkan SPRM, kes melibatkan SPR, kes melibatkan PDRM.

Buka semula penghakiman kes-kes berkenaan Mahkamah Persekutuan, jika anda rasa GB tidak berkata benar.

Dan ingat juga kes correct, correct, correct. Si hakim bedebah yang membaca kertas penghakiman yang disediakan oleh peguam yang terlibat di dalam kes yang dibicarakan masih lepas bebas dan tidak diambil sebarang tindakan.

Jadi, keseluruhan sistem kehakiman negara sebenarnya bobrok. Rakyat tidak dapat mengharapkan kebenaran dan keadilan dari Istana Keadilan (Palace of Justice) lagi. Istana Keadilan bakal runtuh akibat hakim-hakim durjana ini.

TUKAR KERAJAAN SEGERA UNTUK MEMBEBASKAN INSTITUSI KEHAKIMAN NEGARA.

1 ulasan:

STANZA ALAM berkata...

Di dunia mereka boleh bertindak sesuka hati... nanti di hadapan Rabbul Jalil mereka pula akan diadili...