28 Sep 2010

Lu Fikir Sendiri La: Koh Tsu Koon Dah Ketinggalan Keretapi

Pakatan Rakyat tidak akan mampu tawan Putrajaya, kata Presiden Gerakan

KUALA LUMPUR: Barisan Nasional (BN) tidak akan hilang sokongan undi Melayu jika Umno menolak Perkasa sekaligus mampu menghalang usaha Pakatan Rakyat menawan Putrajaya pada pilihanraya umum akan datang, kata Presiden Gerakan Tan Sri Koh Tsu Koon.

Demikian menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika diminta mengulas amaran mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohammad bahawa Umno akan hilang undi Melayu jika Perkasa disisihkan.

"Itu hanya pandangan peribadi beliau," kata Koh kepada pemberita selepas merasmikan forum perpaduan kebangsaan anjuran NGO.

"Pakatan tidak akan menang kerana perbezaan ideologi DAP dan PAS. DAP tidak akan pernah bersetuju dengan cita-cita PAS membentuk negara Islam," katanya.

Beberapa pemimpin Umno sebelum ini mengingatkan kepimpinan tertinggi supaya menjauhi Perkasa yang dilihat mereka sebagai halangan usaha BN untuk meraih sokongan kaun bukan Bumiputera.

Namun Dr Mahathir yang mempertahankan bahawa Perkasa ditubuhkan akibat kegagalan Umno mempertahankan kedaulatan Melayu berpendapat desakan itu sebagai cubaan bunuh diri.

Sementara itu, Koh berpendapat pertubuhan seperti Perkasa akan hilang peranannya apabila masyarakat mula berfikiran terbuka dan lebih berpelajaran.

"Cara penyelesainnya adalah menentang golongan berfikiran ekstrkimis ini dan tekankan masalah ekonomi rakyat," katanya.

Katanya, apa yang lebih penting sekarang bagi komponen BN adalah fokus kepada kekuatan perpaduannya dan lebih memahami antara satu sama lain.

Beliau juga mengkritik proses pemilihan jawatankuasa PKR pusat yang melihatkan beberapa pemimpin itu bertelagah sesama sendiri.

"PKR sebelum ini mengkritik parti lain. Sekarang mereka perlu cermin muka sendiri," katanya. -FMT

Ulasan GB

Koh Tsu Koon, yang tewas di kerusi Parlimen Batu Kawan kepada calon DAP, Prof Dr P Ramasamy dengan majoriti 9,485 undi, dijadikan menteri di JPM di atas tiket Senator. Jenis muka tak tahu malu, lagi mau bising.

Kedua, Koh Tsu Koon patut menyedari tentang kenyataan bekas Presiden Gerakan, Lim Keng Yaik yang dilaporkan oleh The Edge:

Lim Keng Yaik, who headed Gerakan for 27 years, believes that Gerakan has lost Penang for good.

“Should it (regain Penang)? No! We missed our chance. In cricket, they say you had a good innings and 39 years is a long and good one. What more do we want?” said Lim in his office in Bandar Utama in Petaling Jaya recently.


Ketiga, Koh Tsu Koon di dalam isu hukumum hudud yang kononnya PAS dan DAP ak mungkin bersepakat mengenainya, Koh Tsu Koon ketinggalan keretapi.

Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giaw berkata, orang Islam boleh menggunakan dan melaksanakan hukuman ini, manakala orang bukan Islam mempraktikkan hukuman yang ditetapkan kepada mereka mengikut undang-undang yang dipersetujui bersama.

“Orang bukan Islam tidak perlu bimbang kerana hukuman berkenaan hanya dijatuhkan kepada pesalah yang beragama Islam setelah melakukan penyiasatan dengan teliti.

Baca sini.

So, Koh Tsu Koon, do your homework before jumping to the conclusion you so easily arrived at.

Tiada ulasan: