3 Mac 2010

Seorang Saja Lagi Keluar PKR, 12 Lain Lafaz Taat Setia

Di saat Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri mengumumkan keluar dari PKR dan menjadi wakil rakyat Bebas, 12 Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat pula tampil menyatakan komitmen mereka untuk terus mendokong perjuangan parti.

Tindakan itu sekaligus menafikan momokan kononnya lebih ramai ahli parlimen PKR akan meninggalkan parti itu.

"Kami mengambil ketetapan sekeras- kerasnya menolak dakwaan kami akan meninggalkan parti seperti mana yang dispekulasikan pihak- pihak tidak bertanggungjawab untuk menggugat kesatuan dan perpaduan dalam Keadilan," kata Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas kepada media di ibu pejabat KEADILAN di Tropicana di sini pagi ini

Selain Kamarul, 11 MP yang lain yang menyatakan taat setia kepada parti ialah:


Ahmad Kassim (Kuala Kedah),
Azan Ismail (Indera Mahkota),
Abdullah Sani (Kuala Langat),
Abdul Aziz Abdul Kadir (Ketereh),
Yusmadi Yusoff (Balik Pulau),
S Manikavasagam (Kapar),
N Gobalakrishnan (Padang Serai),
Rashid Din (Merbok),
Loh Gwo-Burne (Kelana Jaya),
Amran Ab Ghani (Tanah Merah) dan
Hee Loy Sian (Petaling Jaya Selatan).

Mereka turut menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum PKR dan Ketua Pembangkang.

Mohsin yang kononnya hilang keyakinan terhadap perjuangan dan matlamat politik PKR dan gagasan Pakatan Rakyat mengumumkan keputusannya dalam satu sidang akhbar yang ditemani oleh bekas setiausaha agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim di Ampang hari ini.

Mohsin memberitahu sidang media di sini bahawa beliau hilang keyakinan terhadap perjuangan dan matlamat politik PKR dan gagasan Pakatan Rakyat khususnya dalam mengembalikan politik dan kedaulatan Islam.


Mohsin Fadzli Samsuri yang mengikut jejak langkah Datuk Zahrain Mohd Hashim (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan bekas Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin yang turut mengumumkan keluar parti sebelum ini.

Mengenai soal Ketua Pembangkang, DAP dan Pas sebelum ini telah menyatakan akan terus menyokong Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang dan bakal Perdana Menteri setelah Pakatan Rakyat (PR) berjaya memerintah negara.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, DAP sentiasa memberikan sokongan padu kepada Anwar berhubung kepimpinannya dalam PR sebagai Ketua Pembangkang.

Menurutnya, Anwar akan terus menjadi Ketua Pembangkang meskipun Ahli Parlimen PKR kurang daripada 28 ahli jumlah yang kini dimiliki DAP.


“DAP juga mahu Anwar terus kekal sebagai Ketua Pembangkang sehingga menjadi bakal Perdana Menteri apabila mereka menumbangkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum akan datang.

“Apa yang berlaku di PKR adalah proses pembersihan yang dilihat perit tetapi amat diperlukan,” katanya dalam satu kenyataan, kelmarin.

Sementara itu, Pas dalam satu kenyataan media kelmarin menyatakan semua Ahli Parlimennya menyatakan sokongan padu kepada kepimpinan Anwar.

Ahli Parlimen parti itu sepakat untuk terus melaksanakan amanah yang diberikan oleh rakyat pada pilihan raya umum yang lalu.

“Kami kekal yakin dengan perjuangan dan kepimpinan parti-parti Pakatan Rakyat dan akan meningkatkan lagi usaha-usaha kami dikalangan masyarakat dan di Dewan Rakyat yang akan mula bersidang pada 15 Mac ini,” menurut kenyataan itu lagi.



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

parti UMNO perasuah sedang beli MP dan Adun yang rasuah, jatuhkan BN

Tanpa Nama berkata...

ada kaitan juga dengan nak pilihanraya sarawak...

Tanpa Nama berkata...

rakyat boleh lihat betapa rasuahnya UMNO

Tanpa Nama berkata...

sedapnya korang mengata..kalau mp UMNO pulak kuar masuk pr.. korang kata halal pulak? atau korang akan kata.. pr rasuah mp umno masuk pr ?? macam tu?? isk isk isk..