3 Mac 2010

Ribut Semakin Reda, Ikrar Taat Setia 12 MP PKR Tamatkan Spekulasi Mereka Tinggalkan Parti

Dua belas Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat tampil menyatakan komitmen untuk terus mendokong PKR.

Mereka menegaskan tindakan beberapa rakan mereka keluar parti bukan mencerminkan kelemahan pucuk pimpinan PKR tetapi mendedahkan agenda sempit Umno untuk mengalihkan tumpuan rakyat daripada masalah seperti kegawatan ekonomi dan isu lain akibat dasar-dasar parti itu.

Dua belas ahli parlimen menzahirkan komitment mereka dalam satu kenyataan yang ditandatangani dan diedarkan kepada media.

Mereka berbuat demikian sebagai reaksi spontan berikutan penyebaran fitnah kononnya lebih ramai wakil rakyat PKR akan meninggalkan parti itu.

"Kami mengambil ketetapan sekeras- kerasnya menolak dakwaan kami akan meninggalkan parti seperti mana yang dispekulasikan pihak- pihak tidak bertanggungjawab untuk menggugat kesatuan dan perpaduan dalam Keadilan," kata Ahli Parlimen Teluk Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Kamarul mendedahkan bahawa tindakan Tee Beng, Zahrin dan Mohsin lebih didorong oleh usaha Umno memesongkan perhatian rakyat daripada masalah-masalah besar negara.

"Hakikat sebenarnya adalah Umno-BN yang berasa gusar melihat gelombang kedua sokongan rakyat kepada pimpinan Pakatan, Terutamanya berkaitan kes fitnah kedua yang melibatkan Datuk Seri Anwar ibrahim. Umno-BN cuba mengalihkan tumpuan daripada kemerosotan ekonomi negara dan isu-isu nasional yang semakin parah dan tidak menunjukkan tanda-tanda penyelesaian,"katanya.

Selain Datuk Kamarul sembilan lagi yang hadir pada sidang akhbar ini adalah Ahmad Kassim (Kuala Kedah), Azan Ismail (Indera Mahkota), Abdullah Sani Abdul Hamid (Kuala Langat), Ab. Aziz Ab. Kadir (Ketereh), Yusmadi Yussof (Balik Pulau), S. Manikavasagam (Kapar), Datuk Rashid Din (Merbok), Amran Ab Ghani (Tanah Merah) dan Hee Loy Sian (Petaling Jaya Selatan).

Dua lagi Ahli Parlimen, yang turut menandatangai kenyataan untuk terus bersama PKR adalah N. Gobalakrishnan (Padang Serai) dan Gwo-Burne Loh (Kelana Jaya). Mereka tidak dapat hadir kerana menghadir mesyuarat daerah atau berada di luar negara.

"Kami juga ingin menegaskan bahawa sokongan kami tidak berbelah bagi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum Keadilan dan juga pemimpin Pakatan," katanya.

Kamarul tidak menolak berlakunya cubaan gigih oleh pihak tertentu untuk membeli beberapa Ahli Parlimen.

"Mungkin ada tawar menawar, mungkin ada masalah peribadi yang tidak diluahkan kepada kami dan saya percaya parti tidak dimaklumkan perkara-perkara yang mengakibatkan mereka mengambil keputusan tersebut.

"Bagi kami, apa juga yang berlaku kami masih di sini, ada tawaran atau tidak kita tetap bersama di sini menyokong sepenuhnya parti," katanya.

Dalam pada itu, Yusmadi menolak dakwaan bekas Ahli Parlimen yang membelot parti kononnya mereka bertindakan demikian kerana diabaikan oleh pucuk pimpinan tertinggi.

"Tiada apa yang tidak kena dengan pimpinan, mereka telah membuat keputusan yang baik tetapi dengan menjadi Ahli Parlimen yang masih baru, ada banyak perkara yang perlu dipelajari. Kami perlu memperbaiki prestasi, parti telah buat keputusan bijak. Apa yang berlaku kini seperti salah-menyalahkan, pada saya sebagai MP baru, tiada pengalaman.. lebih 100,000 pengundi di Balik Pulau beri saya amanah ini dan saya perlu belajar, tiada apa yang tidak kena dengan kepimpinan dan mereka juga menjaga kebajikan kami.. jadi bagi saya ia sebagai cabaran untuk melakukan yang lebih baik,"katanya. -TVS


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ALAHAI Abang ooii...
Dulu PKR majoriti...
Lepas Ni DAP majoriti

Pi Mana Lagi 20 orang.
Baru 12 orang saja...

Kesian pada hamba..
Sifir mathematics hamba 12 < 20.

Maknanya akan HANCUS untuk menjadi PM.