26 Jun 2009

PRESIDEN ABIM NYATAKAN HASRAT LETAK JAWATAN

Bernama melaporkan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Yusri Mohamad berkata beliau akan melepaskan jawatan itu pada muktamar Abim ke-38 di Shah Alam pada 1 Ogos ini.

Beliau telah memegang jawatan tersebut selama dua penggal.

Walaupun umurnya belum menjangkau 40 tahun, tetapi Yusri berkata beliau mahu memberi peluang kepada barisan baru untuk memimpin Abim.

"Saya akan memberi sokongan kepada sesiapa sahaja yang memimpin Abim," katanya selepas menutup kursus haji bersiri di Masjid Al Hana' di Langkawi hari ini.

Banyak pihak melihat keputusan Yusri itu adalah ekoran dari kritikan hebat yang diterimanya dari ahli-ahli ABIM yang tidak berpuashati dengan pendiriannya menyokong gagasan Kerajaan Perpaduan sebelum ini.

Menurut satu surat yang ditujukan kepada Presiden ABIM berkenaan yang tersiar di sebuah blog, telah membidas tindakan Yusri tersebut yang nyata menempelak beliau menggunakan kedudukannya sebagai Presiden ABIM untuk mengambil pendirian yang berpihak dan akan menyebabkan salah satu pihak berasa hati, kecewa, dan mengeruhkan lagi keadaan.


Assalamualaikum Saudara,

Ini surat kepada Presiden ABIM tentang kenyataan yang dikeluarkan berkenaan Cadangan Kerajaan Perpaduan PAS.

Semua pihak yang menyokong atau menolak cadangan ini perlu segera berhenti mengulas cadangan ini.

Ulasan yang menyebelahi mana-mana pihak akan menyebabkan salah satu pihak berasa hati, kecewa, dan mengeruhkan lagi keadaan.

Dalam masa ini, tidak perlu menyatakan sokongan pada mana-mana pihak. Tindakan yang sepatutnya tunggu keputusan Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Pusat PAS bersama Mursyidul Am PAS.

Kenyataan terbaru, Presiden ABIM yang menyatakan "Kerajaan Perpaduan Tidak Mustahil" dilihat bukan sahaja tidak membantu memulihkan keadaan tetapi mengeruhkan lagi suasana ini. Awak nak apa? Seolah-olah mengampu Presiden PAS. Konon boleh dapat kepercayaan Haji Hadi? Dapat sokongan orang PAS? Awak cuba bermain politik? Mencuba nasib dalam politik? Persediaan untuk jawatan bila awak masuk PAS nanti? Awak gunalah ruang awak sebagai Presiden ABIM, satu NGO yang hebat satu masa dulu, untuk bangunkan Islam dari sudut masyarakat. Kalau betul awak sokong gerakan Islam, awak sepatutnya jangan keruhkan keadaan. Awak mungkin ahli PAS tapi jangan buat kenyataan atas kapasiti Presiden ABIM, gunakan suara anda selaku ahli PAS. Saya baca penjelasan saudara, tapi pendirian saudara itu tak sesuai masanya diluahkan. Dalam pada semua pemimpin PAS yang menyokong atau tidak, semuanya menyatakan untuk merujuk kepada keputusan Mesyuarat.

Jika kita betul-betul ikhlas, semua NGO berunsur Islam, semua pihak yang menyokong perjuangan Islam PAS, mesti tunggu keputusan Mesyuarat.

Betul PAS sudah kuat, tapi kita jangan lupa, jasa kawan-kawan dari parti lain yang membantu PAS dari dulu. Jangan kita lemahkan PAS pulak. Jangan keruhkan lagi. Tindakan yang tak berakal begini dari NGO-NGO dan pihak-pihak yang jahat memang akan menghancurkan lagi perpaduan pemimpin PAS dan ahlinya.

Saya sokong Taski ABIM, badan-badan kebajikan anjuran ABIM tapi saya sangat harap ABIM tidak mengeruhkan lagi keadaan yang mana akan diputarbelit oleh media.

Jika mahu melihat Tuan Guru Mursyidul Am meletakkan jawatan maka sila hebahkan lagi isu ini, nyatakanlah sokongan anda mengikut pahaman masing-masing.

Saya yakin niat saudara baik, cuma tidak sesuai masanya.


Salam Ikhlas,
YASIR TAMIZI



3 ulasan:

samdol berkata...

elok....elok...Lepas berenti ni suruh dia isi borang UMNO dan bertanding atas tiket BN....

Tanpa Nama berkata...

Berangan !!!!
Ana kasi nasihat sama semua itu pecacai pas, totok pas yg otak dh kena karan tu..baca artikel aku313.blogspot.com/..minta korang sedar sikit dan berpijak dibumi nyata..

remy berkata...

Anonymous said...
Berangan !!!!
Ana kasi nasihat sama semua itu pecacai pas, totok pas yg otak dh kena karan tu..baca artikel aku313.blogspot.com/..minta korang sedar sikit dan berpijak dibumi nyata..

hoho pencacai umno kini menyamar menjadi pencacai UG