25 Jun 2009

Isu Ke Manek Urai : Menangani Sikap Double Standard Speaker Parlimen

Seringkali berlaku keadan di Dewan Rakyat Speaker telah bertindak wewanangan di dalam menjalankan tugasnya serta membuat keputusan secara diskriminasi dan berat sebelah.

Setiap kali yang menjadi mangsa adalah wakul rakyat pembangkang, dan dengan kesalahan yang sama malah lebih teruk, seseorang penyokong kerajaan tidak dikenakan apa-apa tindakan.

Setakat ini, telah banyak kali berlaku insiden wakil rakyat pembangkau diarahkan keluar dewan, malah ada yang digantung tanpa gaji dan elaun, misal yang dikenakan ke atas Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo.

Semalam Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua dibuang dari Dewan Rakyat untuk sehari kerana mengingkari arahan Timbalan Speaker Datuk Seri Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar untuk duduk ketika perbahasan.

Arahan itu dikeluarkan beberapa minit sebelum sidang Dewan Rakyat berhenti untuk rehat pukul 1 tengah hari semalam.

"Saya tidak tahu apa kesalahan saya sehingga saya dibuang dari Dewan... saya hanya berdiri untuk minta laluan bagi mencelah (Ahli Parlimen-BN) Pasir Salak (Datuk Tajuddin Abdul Rahman)," kata Pua ketika ditemui di lobi Parlimen.

"Beliau (Timbalan Speaker) minta saya keluar, saya keluar lah," katanya.

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang berharap Wan Junaidi akan menarik balik keputusan bagi membolehkan Pua mengambil bahagian dalam sesi perbahasan sebelah petang nanti.

Ketika Tajuddin berbahas, Pua bangun dan mengajukan soalan apabila wakil Pasir Salak itu mengatakan kononnya ahli-ahli Parlimen terpaksa membahaskan pelbagai perkara walaupun tidak arif dalam sesetengah isu.

Kejadian berlaku ketika Parlimen membahaskan usul pembahagian semula peruntukan bagi beberapa kementerian ekoran penyusunan Kabinet baru-baru ini.

Usul itu dibahaskan sejak kelmarin.

Kita tidak mempertikaikan kuasa Speaker untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang menyalahi peraturan, namun persoalan kini kenapa DOUBLE STANDARD?

Nampaknya Speaker dan Timbalan Speaker tidak menghormati dan tidak mematuhi etika kerjanya untuk berlaku adil dan saksama sewaktu menjalankan tugasnya dan "tidak menghormati pilihan rakyat". Sekalipun seseorang ahli parlimen itu dari pembangkang tidak ada sebab dan adalah tidak wajar bagi seseorang Speaker atau tumbalannya bertindak dengan cara diskriminasi dan pilihkasih.

Ketidak-mampuan mereka mengawal diri serta menjalankan amanah secara jujur dan saksama telah menyebabkan maruah jawatan Speaker itu menjadi terlalu hanyir.

Mungkin selepas ini pihak wakil rakyat Pakatan Rakyat perlu memikirkan langkah-langkah berpatutan bagi mempastikan kemuliaan dewan dihormati oleh pihak Sepaker dan timbalannya supaya mereka tidak melakukan tindakan secara sewenang-wenang. Tiada cara lain kecuali memberikan undi tidak percaya kepada Speaker sepertimana yang kumpulan mereka (UMNO BN) lakukan di Perak. Mungkin kali pertama gagal tetapi jika berterusan kita lakukan akhirnya akan tercampaklah nanti speaker-speaker itu dari kerusinya.

Jika tidak berjaya juga, maka keputusan di tangan rakyat untuk memindahkan pihak UMNO BN mengambil tempat sebagai pembangkang pula tidak berapa lama lagi.


Tiada ulasan: