25 Jun 2009

Nizar Zambry : 10 ADUN Serah Memo Kepada SUHAKAM

10 ADUN Perak menyerahkan memorandum berhubung keganasan polis menggunakan kekerasan menangkap 29 peserta mogok lapar anjuran DAP dalam usaha mendesak pembubaran DUN negeri Perak.

Memorandum terbabit diserahkan kepada Timbalan Suhakam, Tan Sri Datuk Seri Panglima Simon Sipaun di pejabat Suhakam di Menara Tun Razak Kuala Lumpur pagi tadi.

ADUN PAS Titi Serong, Khalil Idham Lim berkata penyerahan memorandam tersebut bertujuan melaporkan kepada Suhakam berhubung keganasan polis dan seterusnya menubuhkan suruhanjaya menyiasat insiden itu.

"Kami daripada Adun Perak datang ke Suhakam untuk lapor kekerasan polis kepada apa- apa perhimpunan anjuran DAP Perak. Pakatan telah adakan mogok lapar pada 26 Mei lalu. Kami datang serah memorendum tentang bagaimana rakyat dan kami sebagai pemimpin dinafikan hak untuk berkumpul yang sah dari segi undang- undang." Kata Idham Lim.

Pakatan Rakyat, 26 Mei lalu melancarkan program mogok lapar dan puasa sunat di Wisma DAP, Perak dalam usaha menggesa kerajaan Barisan Nasional membubarkan DUN untuk diadakan pilihanraya negeri.

Bagaimanapun, belum sempat program itu dilaksanakan, polis diketuai Ketua Jabatan Siasatan IPD Ipoh, DSP Glenn Sinnapah tiba dan bertindak merampas sebuah belon besar yang tertera perkataan 'Daulat Tuanku' dan 'Bubarkan DUN' berharga RM2000.

Tindakan tersebut dibuat atas alasan kononnya ianya satu kesalahan di bawah akta hasutan. Sekurang- kurangnya 5 orang pekerja syarikat pengurusan acara ditahan dalam kejadian kira- kira 7.30 pagi itu.

Kumpulan ADUN dan penyokong pakatan kemudian berhasrat untuk hadir ke mahkamah tinggi ipoh dan pada ketika itulah mereka beri tempoh 3 minit untuk bersurai namun dengan hanya kiraan 1,2,3 polis bertindak menangkap mereka.

Majlis berakhir dengan penangkapan 8 orang ADUN antaranya, Ahli Parlimen Ipoh Barat; M. Kulasegaran, ADUN Tronoh; V. Sivakumar, ADUN Malim Nawar; Keshvinder Singh, ADUN Pasir Pinji; Thomas Su, ADUN Mengelembu; Lim Pek Har, ADUN Jalong; Leong Mee Meng, ADUN Teja; Chang Lih Kang dan ADUN Simpang Pulai; Chan Ming Kai.

"Polis bertindak sesuka hati. Orang kata bukan 'polis diraja malaysia' tapi 'polis raja di malaysia'. Pagi itu 5 pekerja syarikat pengurusan acara ditangkap. Bila wartawan tanya kenapa tahan mereka ? Polis menjawab sebab ada perkataan Daulat Tuanku dan ia boleh menghasut. Sejak bila perkataan 'Daulat Tuanku' adalah perkataan menghasut ? " Kata Ngar Kor Ming.

Dalam pada itu, ADUN Tronoh yang juga speaker Perak Pakatan Rakyat, V.Sivakumar melahirkan rasa kecewanya terhadap isntitusi polis yang tidak melangkaui batas politik dalam melaksanakan tugas mereka.

"Pada masa itu semua sedang bersurai. Kami sedang menuju ke kereta masing- masnig. Polis bagi amaran 1,2,3 dan kemudian tangkap kami. Pada pandangan saya tangkapan ini telah dirancang dengan tujuan menakut- nakutkan rakyat. Kami ditangkap sampai petang. Ia sesuatu yang tak patut. Sungguh mengecewakan." Ujar Sivakumar.

Seorang penyokong Pakatan Rakyat, Faisal Umar Ridzuan yang menyertai mogok lapar terbabit menceritakan kekerasan polis terhadapnya walaupun dia langsung tidak melawan arahan mereka.

"Saya ditugaskan jaga speaker. Saya dikasari oleh polis. Digari selama 15 minit. Sebelum digari saya ditangkap oleh 3 anggota polis yang mengeluarkan ayat 'tali barut cina' dan 'anjing DAP'." Tambah Faisal

Dalam pada itu, Timbalan Suhakam, Simon Sipaun memberi jaminan pihaknya akan membawa isu ini dalam mesyuarat bulanan suahakam 1 julai ini.

Berita : TVA Video : TVPAS


Tiada ulasan: