11 Mei 2009

Sepatutnya Ulamak PAS Berbangga

Amat tertarik dengan ”kebangkitan” suara ulamak PAS yang sebelum ini banyak membisu dan kurang bersuara dalam sebarang isu mahupun PAS ditenang hebat oleh UMNO dan media yang menjadi alat propaganda UMNO. Ulamak PAS bangkit mempertahan kan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS esti dari ulamak sehingga ada yang menetapkan kriteria bahawa ulamak itu sekurang-kurang ada STU. Lebih sinis lagi ada ”ulamak muda” PAS yang menyindir supaya Haji Husam bertanding lawan Presiden. Sebenarnya apa ”akhlak Politik” yang ingin ditonjolkan?

Lihatlah bagaimana Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang menggunakan pendekatan dakwah dan tarbiyah secara ”mikro” dan inilah sebenarnya ”Pakar Ulamak” hasilnya TGNA dapat menguasai semua golongan samada ulamak, profesional, bukan Islam, artis, tua, muda dan sebaginya. Bagaimana dari segi pendidikan sekolah agama di Kelantan, TGNA adalah orang pertama menyuarakan supaya sekolah agama (orang Kelantan panggil sekolah Arab) yang dulunya hanya belajar pelajaran berkaitan dengan agama Islam sahaja kemudiannya diperkenalkan aliran sains sebab TGNA hendak melihat ramainya golongan profesional bertaraf ulamak. Yang terbaru, wujudnya Maahad Tahfiz Sains (MTS) yang begitu mendapat sambutan di Kelantan dan warga luar Kelantan dan hasilnya sekarang Pelajar Sekolah Agama 3 tahun berturut-turut menjadi pelajar terbaik SPM peringkat kebangsaan dan semuanya menjurus kepada menjadi doktor dan pakar fizik.

Dari segi dakwah lagi, TGNA berjaya menarik ramai bukan melayu lebih mengenali keadilan dan kesederhanaan Islam. Siapa pernah terfikir bahawa selama ini Dato Siti Norhaliza bagitu bercita-cita nak bersua muka dengan TGNA dan akhirnya melahirkan kegembiraan dapat berjumpa TGNA. Bagaimana ADUN Bukit Lanjan yang juga Exco Kerajaan Negeri Selangor yang langsung tiada kaitan dengan TGNA juga berjumpa TGNA mohon mendapat nasihat dan semangat TGNA. Amy Search berulangkali menyatakan bahawa beliau begitu minat dengan TGNA dan sebagai balasnya TGNA ketika menontong konsert Amy Search menyatakan hatinya beitu tersentuh dan mengalirkan airmata bila mendengar Amy menyanyi dan menasihatkan penyanyi supaya menjaga anugerah Allah itu supaya membawa peminat kepada kebenaran. Nah, bagaimana dengan ulamak lain dalam PAS?

Dari segi Tarbiyah, walaupun tanpa modul khas tetapi TGNA dapat melahirkan ramai pemimpin pelapis muda di Kelantan. TGNA begitu bersungguh mengkehendakkan ulamak yang profesional dan profesional yang memenuhi ciri-ciri ulamak. TGNA tidak pernah meletakkan ciri-ciri ulamak itu perlu ada STU dan mereka (kumpulan profesional) tidak juga mengejar gelaran Ulamak.

Sebab itulah apabila ada pencalunan dalam jawatan Timbalan Presiden di kalangan profesional, TGNA merasa lega dan bangga bahawa tarbiyah yang dilaksanakan oleh ulamak PAS telah mendapat pengiktirafan ahli bawahan. Ini sebagai ”endosment” bahawa sudah ada kumpulan profesional yang boleh bercakap Islam dan boleh diangkat memimpin sebuah gerakan Islam. Di Malaysia juga ada Mahmoud Ahmadinejad yang lahir dari kepimpinan Ulamak di Iran yang menggerunkan Amerika. TGNA sudah tentu bangga sebab TGNA melihatnya secara mikro bukan hanya melihat sehala sahaja. Ulamak PAS yang lain sekali lagi perlu belajar dengan TGNA dan bukanlah bila kita ulamak kita tahu segalanya. Satu perkara lagi, TGNA adalah seorang yang tegas dan pintar membaca keadaan dan bukan mudah untuk dipengaruhi mana-mana pihak seperti yang hangat diperkatakan. Siapa pembantu yang banyak mempengaruhi TGNA? Tidakkah tuduhan itu merendahkan daya keintelektualan TGNA, inilah ahli bawahan cukup marah orang mereka sanjung tetapi diperlekehkan. Kalau TGNA mudah dipengaruhi mengapa pihak lain tidak pula cuba mempengaruhi TGNA khusus dalam isu muzakarah dengan UMNO dulu?

Soalnya sekarang mengapa Ulamak PAS ternganga dan celaru dengan apa yang berlaku sepatutnya mereka berbangga sebab inilah yang ulamak inginkan bagi membuktikan bahawa dari segi tarbiyahnya ulamak PAS berjaya menjadikan profesional sebagai ulamak. Takkan kita nak pertikai pencalunan dari kawasan-kawasan yang kebanyakanya berketuakan ulamak. Apakah ada keperluan dalam rentetan ini kita lebih menyinga lagi dengan mencabar supaya mereka yang berminat bertanding Timbalan Presiden supaya bertanding Presiden? Mana kematangan kita dengan menggunakan pula media pro-BN yang menjadi agenda perpecahan dalam PAS sebagai satu bonus seperti kata Luthfi ribut dalam cawan. Nik Amar dan Takhiudin khususnya tidak sepatutnya menyerang rakan sejawat dalam kerajaan negeri yang sama dengan menggunakan media, kematangan apakah ini sebagai pemimpin bertaraf nasional? Mengapa Husam tidak jawab atas cabaran dan desakan itu dalam media? Inilah menunjukkan kematangan Husam sebab kalau dijawab, siapa yang terpalit dan apa untungnya PAS? Ahli bawahan makin keliru dan bagaimana pula ahli kelab penyokong PAS? Apakah Husam perlu hebohkan pula ada seorang pesuruhjaya PAS negeri mengarahkan kawasan supaya tidak mencalunkan beliau tetapi ada jugak kawasan dalam negeri tersebut tetap mencalunkan Husam. Apakah dosa Husam apabila dia dicalunkan sebagai Timbalan Presiden dan sehingga sekarang pun dia tidak menetapkan untuk bertanding atau tidak.

Saya tidaklah begitu rapat dengan Husam tetapi saya kenali beliau semasa saya di kampus lagi apabila setiap cuti semester (80-an), kami selalu berkampung di pejabat PAS Kelantan dan anak muda yang sentiasa berkhidmat di pejabat PAS Kelantan masa tu ialah Haji Husam dan tokoh PAS yang kami selalu jumpa ialah TGNA dan Allayarham Ustaz Buniyamin Yaakub. Haji Husam graduan Universiti Malaya menghambakan diri untuk PAS Kelantan dan siapa kenal Husam masa tu. Tetapi sebagai seorang yang istiqamah dan banyak membaca, kepimpinanya terus menyerlah bermula menjadi SU Akhbar MB dan bakatnya dapat dikesan oleh TGNA terus dididik untuk menjadi pemimpin pelapis. Hari ini ada yang tuduh Husam sebagai JIM dalam PAS, Ketua Kumpulan Erdogan dan sebagainya hanya bila melihat beliau lebih kehadapan dan menggerakkan pakatan rakyat. Ada yang menuduh Husam lebih walaq kepada Anwar Ibrahim dari pemimpin PAS sendiri. Puncanya adalah kerana Husam lebih menonjol dalam Pakatan Rakyat berbanding dengan pemimpin lain PAS dan kalau lihat mengapa ini berlaku adalah sesuai dengan apa yang Haji Husam kata gagalnya PAS menetapkan hala tuju yang sebenar seperti yang diputuskan oleh Muktamar. Tuan Guru Haji Hadi mungkin agak terbatas untuk bergerak kehadapan dalam Pakatan Rakyat, sepatutnya dibantu oleh Timbalan Presiden tetapi Timbalan Presiden lebih menampakkan komitmen untuk muzakarah dengan UMNO dan menyebabkan segala perbincangan dan perundingan dalam Pakatan Rakyat seolah-olah PAS terkebelakang. Antara 3 Naib Presiden, Haji Mohamad Sabu tidak begitu menonjol dalam perundingan dengan Pakatan Rakyat dan Ustaz Ahmad Awang perlu memberi komitmen di Perak yang bermenteri besarkan PAS yang minoriti, jadi Haji Husam perlu kehadapan. Timbul pula sindiran yang Haji Husam nak jadi TPM dan sebagainya tetapi TGNA tetap memberi kepercayaan kepada anak didiknya itu terus berganding dengan DS Anwar Ibrahim dalam memantapkan Pakatan Rakyat sehingga TGNA terpaksa menegur isu perjumpaan sulit dengan pemimpin UMNO.

Kesimpulanya, kalau kita yakin dengan ilmu dan keimanan ahli PAS keseluruhanya, kita serahkan sahaja kepada perwakilan untuk menentukan siapa yang boleh memimpin mereka dan semua jangan dok kalut keluarkan apa-apa kenyataan. Dalam perkembangan politik hari ini, kita perlu lebih melihat politik itu secara lebih halus atau mikro dan bentuk kepimpinan yang macamana yang boleh menarik ramai menyokong perjuangan PAS. TGNA telah meneladani bagaimana cara untuk melihat politik secara mikro atau kita undur kembali kebelakang setelah rakyat keseluruhanya melihat bahawa PAS baik untuk semua. Ahli PAS cukup bijak menilai pemimpin mana yang boleh membawa PAS untuk terus diterima semua rakyat Malaysia. Ulamak PAS telah meletakkan asas kukuh dan tidak mudah dirombak oleh siapa jua yang memimpin PAS dimasa hadapan. Berfikirlah secara terbaik untuk masa depan perjuangan PAS. -Politik Kopijanda

Tiada ulasan: