2 Apr 2009

BUKIT GANTANG BUKIT SELAMBAU BATANG AI - MB SELANGOR YAKIN PR MENANG 3-0

Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) meletakkan harapan besar mencipta kemenangan dengan agregat 3-0 pada tiga pilihan kecil raya kecil yang bakal diadakan serentak minggu depan, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Kata beliau, PR kini berusaha keras untuk memastikan harapan menang bersih di dua Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Batang Ai di Sarawak dan Bukit Selambau (Kedah) dan satu kerusi Parlimen Bukit Gantang, Perak menjadi kenyataan.

Keyakinan itu, katanya, ada kaitan dengan sokongan luar biasa pengundi di ketiga-tiga kawasan tersebut terhadap PR di ketiga-tiga kawasan semasa proses penamaan calon 29 Mac lalu.

“Pengalaman saya sewaktu penamaan calon di Batang Ai, saya dapati kumpulan daripada PR begitu ramai datang menyokong dan ini pertama kali dalam sejarah Negeri Sarawak, yang mana kumpulan penyokong bukan Barisan Nasional (BN) lebih ramai daripada BN.

“Kali pertama juga dalam sejarah di Batang Ai, seramai 3,000 penduduk di kawasan ini berjalan mengelilingi bandar Batang Ai (tidak terlalu besar), ia menunjukkan demokrasi kita lebih liberal,” katanya pada sidang media selepas Majlis Penutupan Bulan Dakwah Negeri Selangor 2009.

Menurut beliau, harapan untuk menang di Bukit Gantang cerah apabila Datuk Seri Mohamamad Nizar Jamaluddin diletakkan sebagai calon PR.

“Saya yakin pengundi akan memberi mandat kepada Nizar. Apabila beliau menang kelak, bermakna rakyat memberi mandat kepada beliau untuk meminta perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bagi mengadakan pilihan raya semula di negeri itu,” katanya.

Menurut beliau, mungkin istana tidak mahu mengadakan pilihan raya semula kerana bimbang berlaku rusuhan ataupun perbalahan di antara pengundi namun sekiranya berjaya di Bukit Gantang, tidak ada sebab istana untuk berbuat demikian.

“Situasi ini penting sebagai batu loncatan kepada Perak, tapi kalau PR menang 3-0, ia petanda baik untuk kami berhadapan dengan isu ini” katanya.

Mengenai peluang di Bukit Selambau, Abdul Khalid berkata, calon yang bertanding juga akan mencuri undi penyokong-penyokong BN dan penyokong-penyokong PR.

“Dalam tempoh berkempen, kita berharap mereka mengenali calon kita (S Manikumar) dan seterusnya akan memilih beliau.” kata beliau lagi.

1 ulasan:

Bangsa Cina Malaysia berkata...

manikumar a graduate from UUM.

this is the kind of educated and model state assemblyman we want to represent us.

and also PR represent everyone regardless of race.

no more indian represent indian, chinese represent chinese, malay represent malay.

say no to race based party.

say no to MIC-MCA-UMNO.