2 Apr 2009

BATANG AI: Tanah Adat dan hasil bumi Sarawak dimanipulasikan BN

Tanah Adat dan hasil bumi Sarawak menjadi isu yang dimipulasikan oleh kerajaan Barisan Nasional sehingga mengenepikan hak rakyat dan membandingkan pencapaian ekonomi negeri Selangor yang kini diterajui oleh Pakatan Rakyat.

Demikian penerangan Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim ketika berucap di Rumah Panjang Nanga Kesit sempena lawatan beliau di kawasan N29 Batang Ai semalam.

“Saya menerangkan perihal tanah adat dan hasil bumi Sarawak yang dimanipulasi oleh BN yang sengaja mengelirukan rakyat di kawasan itu walaupun projek Hidro-letrik yang berada di kawasan Batang Ai namun rakyatnya masih tidak dapa merasakan kemudahan bekalan air bersih dan letrik yang sempurna,” kata beliau

Kunjungan Anwar di sambut oleh Tuai Rumah Jampang dan seluruh penghuni rumah panjang berkenaan dengan acara meriah seperti persembahan tarian pahlawan Iban.

Kemudian beliau berjemaah Maghrib di Masjid Kampung Melayu, Lubok Antu dan dijamu dengan hidangan istimewa talapia Iban di Bedok Cafe.

Turut serta bersama rombongan Anwar ialah pimpinan Pakatan Rakyat negeri Sarawak antaranya Gabriel Adit, Dominique Ng, Chiu Chee Seng dan juga calun kerusi Dun Batang Ai Jawah Gerang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

biase ya kaban..benak pkr sampey ke batang ai...terimak kasih pada DSAI yg datang berkempen ke batang ai (bukan batang buruk !). Kepada kaban kita di batang ai...ubah agik pelan lamak ya.Sekali tuk kita rami-rami pangkah pkr...lupak dolok dengan dacin sebab dacin nya enda sama timbang agik wai.bn nya reti iya bula nuan...nang amat. akik tuai taib mahmud nya nang sigik bula enggau nipu kaban kita ba menua pesisir tuk.baka pantun tuk meh... kutai disebut batang buruk, dia tuk dikumbai batang ai,anang kitak bangat tunduk,dacin bn dah luluh nyadi tai