11 Mac 2009

PAS Johor Desak Laporan SPRM Terhadap Syed Hamid

PAS Johor hari ini telah mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memberikan perkembangan semasa terhadap aduan berhubung dua laporan yang telah diserahkan kepada BPR sebelum ini.

Yang Pertama ialah dakwaan untuk merasuah calon PAS di dalam pilihanraya umum2004 dan yang kedua berhubung dakwaan Syed Hamid yang dituduh membeli undi ahli UMNO bagi mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian yang disandangnya.

Ketua Penerangan PAS Johor, Mazlan Aliman, juga meminta SPRM mengambil tindakan keatas mereka yang terlibat jika terbukti hal tersebut dilakukan.

"SPRM mestilah efektif dan bukan hanya bercakap sahaja," katanya kepada wartawan di dalam satu sidang media di luar pejabat SPRM Johot, dan berkata tidak sepatutnya wujud pendakwaan terpilih.

Mazlan, yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata PAS kecewa setelah laporan dibuat kepada BPR, tiada sebarang tindakan menyusul selepasnya.

Beliau merujuk kepada penahanan dua orang oleh BPR pada 16 Mac 2004 di Felda Sungau Sayong kerana cuba merasuah Sanip Ithnin, calon PAS untuk kerusi dewan undangan negeri Pasir Raja, supaya menarik diri dari pencalonan di dalam pilihanraya umum ke 11 lalu.

Pada 6 Nov 2008, Yang Dipertua PAS Kota Tinggi Kamaldin Tahir telah membuat laporan kepada BPR Johor tentang dokumen yang mendakwa berlaku gejala politik wang termasuk oleh Syed Hamid yang juga Ketua Umno Bahagian Kota Tinggi. Dokumen tersebut telah diberikan kepadanya oleh tujuh orang ahli UMNO dari Bahagian Kota Tinggi yang menyatakan mereka telah menerima seumlah wang bagi menyokong Syed Hamid mempertahan kerusi Ketua bahagian UMNO Kota Tinggi.

Syed Hamid telah menerima tentangan sengit dari pencabarnya bekas Naib Ketua Bahagian tersebut Daing A. Malik bin Daing A. Rahman. Beberapa insiden pergaduhan berlaku dan lima laporan polis telah dibuat mengenai peristiwa pergaduhan di mesyuarat beberapa cawangan Umno dalam Bahagian Kota Tinggi.


Tiada ulasan: