11 Mac 2009

GMP Berkempen di Bukit Gantang dan Bukit Selambau

Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) akan mengadakan kempen membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam kempen Pilihan Raya Kecil Parlimen Bukit Gantang dan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau.

Setiausaha GMP, Hasni Abas berkata, Gabungan itu pernah berkempen ketika berlangsung pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu, Januari lalu.

Mereka menabur kira-kira 50,000 risalah yang menyifatkan PPSMI sebagai satu "pengkhianatan" terhadap bangsa dan negara.

Mengulas mengenai perkara tersebut, timbalan setiausaha GMP Suhaizan Kaiat menambah selain untuk berkempen, ia ke sana untuk “membalas jasa” penyokong-penyokong yang hadir dalam demonstrasi Sabtu lalu.

"Kita akan ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau untuk berkempen berhubung isu PPSMI dan membalas jasa mereka yang hadir (dalam demonstrasi)," katanya.

Markas GMP di kedua-dua tempat itu telah diwujudkan. Naib Pengerusi GMP, Prof Emeritus Dr Abdullah Hassan berkata bahawa GMP akan berkempen membantu calon yang menyokong PPSMI dimansuhkan.

"Kami tidak segan-segan untuk mengatakan bahawa kami akan memberikan penjelasan yang sama di Bukit Gantang dan Bukit Selambau .. ini bukan kerana politik atau tidak politik..,' tegas Prof. Abdullah.

Rakyat Perak dan Kedah menyambut baik terhadap langkah GMP yang akan turut membantu berkempen di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Ia adalah satu kemenangan moral untuk Pakatan Rakyat untuk merobohkan keangkuhan pihak-pihak tertentu untuk terus untuk menggunakan dan melaksanakan dasar-dasar yang merugikan bangsa dan negara.

Ini katanya akan membuka mata pihak UMNO-BN yang rata-rata telah mencemuh dan mengherdik perjuangan cerdik pandai ini sekaligus memberi tamparan kepada pihak polis yang menjadi kuda tunggangan UMNO yang bertindak zalim ke atas peserta-peserta perhimpunan Anti-PPSMI yang berlaku 7 Mac lalu.



Tiada ulasan: