11 Mac 2009

Mahkamah Paksa Sivakumar Guna Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri

Satu keputusan yang pelik bin ajaib dilakukan oleh Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim yang memutuskan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V.Sivakumar tidak boleh mewakili dirinya sendiri dalam satu permohonan oleh tiga wakil rakyat Bebas bagi mengisytiharkan sebagai tidak sah keputusan beliau melibatkan kedudukan mereka.

Pesuruhjaya Kehakiman Ridwan Ibrahim memutuskan bahawa Sivakumar hanya boleh diwakili oleh Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri.

Beliau membuat keputusan itu dalam kamarnya mengikut Seksyen 24 (3) Akta Prosiding Kerajaan selepas membenarkan bantahan awal pihak plaintif yang mempertikai permohonan Sivakumar untuk mewakili diri sendiri.

Ketiga-tiga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) itu, Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Kpt (B) Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang), memohon mahkamah mengisytiharkan kerusi masing-masing tidak kosong dan mereka masih wakil rakyat yang sah setelah Sivakumar memutuskan yang mereka telah mengosongkannya.

Peguam Chan Kok Keong yang mewakili Sivakumar pula berkata pihaknya akan mengemukakan rayuan terhadap keputusan hari ini dan terhadap keputusan mahkamah pada Khamis lepas.

Keputusan Pesuruhjaya Kehakiman berkenaan telah menambahkan lagi keraguan rakyat terhadap integriti institusi kehakiman yang nyata keputusannya itu adalah seseatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah kehakiman di Malaysia.

Ia juga seperti hakim tersebut telah "menjatuhkan hukuman" terlebih awal kepada Sivakumar sebagai plaintif di dalam kes tersebut dengan memaksa beliau menerima Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri sbagai Peguam.






Tiada ulasan: