25 Ogo 2013

Warga Bosnia Turut Berdemontrasi Menyokong Mursi


Demonstrasi menyokong Mursi terus berlaku di pelbagai negara. Tak terkecuali negara-negara Eropah yang menentang kekerasan tentera Mesir terhadap pendukung Mursi.

Lebih kurang 200 anggota aktivis dari penduduk asal Mesir di Bosnia dan Herzegovina berkumpul di kota Sarajevo pada hari Sabtu (24/8), untuk berdemonstrasi menyokong rakyat Mesir menentang kekejaman tentera.

Perlaksanaan demonstrasi ini mendapat dukungan dari Badan Penduduk Asal Mesir di Bosnia.

Peserta aksi membawa tanda-tanda protes yang bertuliskan “Tentara Mesir membunuh rakyat sendiri,” “Kebebasan dan demokrasi untuk semua, bukan hanya untuk Eropah,” “Kekuatan rakyat akan menang, rakyat Mesir akan bebas,” “Tentera menuduh penggunaan senjata kepada orang-orang yang mereka tuduh terorisme.”

Aksi ini dilaksanakan tak hanya untuk mendukung rakyat Mesir, tetapi juga untuk meluahkan kekecewaan terhadap kudeta yang dilakukan pembangkang dan tentera di Mesir.

Yasser Lila, seorang wakil dari warga asal Mesir di Bosnia, menyatakan bahawa Bosnia menyokongWarga Bosnia Gelar Aksi Dukung Rakyat Mesir pertemuan ini dalam jumlah besar, kerana mereka telah mengalami nasib yang serupa pada tahun 1992.

“Tujuan aksi ini adalah untuk mendukung Mesir. Rakyat Mesir menunjukkan perjuangan siang dan malam, bahkan mereka dibunuh. Kami mendukung mereka dan kami mengirimkan pesanan bahawa mereka tidak sendirian,” kata Lila.

Tiada ulasan: