5 Nov 2011

Suaram: Tunaikan 8 Tuntutan Bersih Sebelum PRU

Suara Rakyat Malaysia (Suaram) sekali lagi menuntut kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Razak supaya melaksanakan semua tuntutan Bersih 2.0, sebelum Pilihan Raya Umum ke 13.

Suaram merupakan salah satu daripada 88 pertubuhan yang membentuk gabungan Bersih 2.0.

Sehubungan itu Penyelaras Suaram Johor, Fang Pei Fen berkata, satu jawatankuasa peringkat negeri oleh NGO yang mewakili Bersih perlu dibentuk dengan segera.

“Jawatankuasa ini akan bertanggungjawab untuk mempromosikan “8 tuntutan reformasi sistem pilihanraya” di bandar-bandar dan desa-desa dalam negeri masing-masing, dan menggerakkan kerja-kerja menuntut reformasi sistem pilihanraya.

“Apa yang paling penting ialah mesti menggemblengkan rakyat jelata secara meluas untuk mengingatkan Najib dan kerajaan BN bahawa Pilihanraya umum ke-13 tidak harus diadakan sebelum “8 Tuntutan reformasi sistem pilihanraya” tercapai,” tegas Fang Fei.

Lapan tuntutan itu mendesak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan Daftar Pemilih, mereformasikan undi pos; penggunaan dakwat kekal; akses media bebas dan adil, tempoh kempen minima 21 hari; mereformasikan institusi awam’; serta menghentikan rasuah dan politik kotor.

Sebelum ini, Bersih mengumumkan akan menjelajah seluruh negara bagi mempromosi dan mengadakan kempen besar-besaran bagi memastikan rakyat mendapat maklumat mengenai Bersih secara langsung.

Jelajah yang sudah bermula di Perlis beberapa bulan lalu itu turut mengadakan dailog selain mengadakan kutipan amal bagi membiayai kempen tersebut.

Fang Fei dalam kenyataannya berkata, memorandum lapan tuntutan itu telah diserahkan kepada Yang Dipertuan Agong dan kerajaan sejak tiga bulan lalu, namun sehingga kini tiada maklum balas.

“Pelbagai tanda menunjukkan golongan pemerintah BN yang diketuai oleh Najib sedang cuba memperdayakan rakyat, seperti mana yang selalu dilakukan, dengan menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (JPKP) yang kononnya berfungsi mereformasikan sistem pilihanraya demi terus menipu rakyat untuk mengekalkan pemerintahan mereka,” katanya. -KD

Tiada ulasan: