9 Sep 2011

UMNO Terpukul Sebagai Talibarut Penjajah, Zainal Kling Pusing Kata Malaya Tak Pernah Dijajah!

Zainal Kling: Malaya tak pernah terjajah

Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, dakwa sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

Katanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.

"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.

"Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," katanya di Putrajaya hari ini.

MKN: Kesan pentadbiran British satu bentuk penjajahan

Katanya, Tanah Melayu hanya terjajah selama dua tahun sewaktu pemerintah Malayan Union pada awal 1946 hingga akhir 1947 dan di zaman penjajahan Jepun.

Sementara itu, Majlis Profesor Negara (MPN) dalam kenyataannya berkata, zaman pentadbiran British yang disamakan dengan "penjajahan British" sebenarnya tidak sahih dan tidak wajar digunakan.

Bagaimanapun, menurut majlis itu "kesan pentadbiran British itu merupakan satu bentuk penjajahan".

"British diberi kuasa untuk 'mentadbir' dari segi pengurusan am dan kewangan serta eksploitasi khususnya sumber alam.

"Penilaian pengkaji sejarah kolonialisme British terhadap perilaku 'penjajahan' British itu disifatkan sebagai 'breach of trust' atau 'indirect rule'.

"Mereka kelihatan melakukan penjajahan walaupun tidak sahih, walaupun hal ehwal Persekutuan Tanah Melayu terletak bawah pentadbiran Pejabat Tanah Jajahan di Britain tetapi kedaulatan Melayu tetap terpelihara," kenyataan itu dipetik.

Ulasan GB

Sekarang siapa yang mahu cuba pesongkan fakta sejarah?

Apakah kerana UMNO terpukul dengan label talibarut penjajah maka sekarang seorang professor diminta untuk menyatakan bahawa pendudukan British di tanahair bukan berstatus penjajah?

Jika demkian halnya, mengapakah Tunku Abdul Rahman menjerit-jerit perkataan MERDEKA sebanyak tujuh kali di Padang Kelab Selangor pada 31 Ogos 1957 yang disaksikan oleh 20,000 orang hadirin? Merdeka dari apakah itu? Bukankah merdeka dari penjajahan?

Lagi besar sejarah hendak diputarbelitkan, lebih besar dari sejarah mat Indera yang dituduh komunis yang hanya bersandarkan sekeping buku seorang komunis Abdullah CD namanya.

Namanya "naungan British". Hakikatnya itulah penjajahan.

Jika "dinaungi" atau "dilindungi" semata-mata, maka kita tidak sebut MERDEKA selepas selepas bebas daripadanya.

Mari kita tinjau erti kemerdekaan seperti yang diterbitkan di portal SAMBUTAN 54 TAHUN KEMERDEKAAN.

"Kemerdekaan yang dikecapi bermakna kita bebas bukan sekadar daripada penjajahan fizikal malahan mencakupi spiritual dan mental. Erti kemerdekaan yang dinikmati ialah membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing seterusnya berusaha bangkit sebagai bangsa bermaruah. Kekuatan politik untuk memperolehi kemerdekaan perlu didokong oleh penguasaan ilmu pengetahuan untuk mempercepatkan proses pembangunan negara."

Di situ sudah jelas terungkap perkataan PENJAJAHAN dan membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing!

Nak putar macam mana lagikah wahai UMNO tentang hakikat bahawa kamu adalah talibarut penjajah dan bahawa sesungguhnya kamulah sekarang ini yang hendak mengubah fakta sejarah?


26 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebab itu Najib ke Perth pada 31 Ogos. Dah tak ada hari merdeka sekarang ni. Yang umno kampung asyik angkat berdera tu pasal apa?

Tanpa Nama berkata...

Nak jadi pengampu pun biar padan-padan. Kalau melampau sangat orang juak juga. Ini level Astora Jabat dan Ibrahim katak.

Tanpa Nama berkata...

Zainal Kling ni dah nyanyuk. Lepas makan lemang banyak dia makin hilang kewarasan. Malu kat anak cucu dia saja.

Tanpa Nama berkata...

Begitulah jika sejarawan lupa sejarah (Dr? Zainal Kling).aku nak tanya kalau betul Malaya (Malaysia) tak pernah dijajah kenapa kita guna Undang-Undang Lord Ried, sedangkan Malaya sebelumnya pernah guna Qanun Islam (undang-undang Islam).... cuba jawab Dr?

abdullah berkata...

Zainal Kling dapat duit Raya banyak sebab tu dia cakap macam tu

Tanpa Nama berkata...

Aduhai malangnya ada profesor yang macam ni....selama ni dok buat apa?
i. orang dulu dok sibuk cerita betapa payahnya depa bagi sumbangan duit,barng kemas kat tunku untuk pi london...nak merdeka...hahaha selama ni umno memang penipu...dok pekena rakyat dari dulu sampai la...

ii. di sekolah, di ipt yang diajar apa sebenarnya? kenapa prof ramlah, prof kkk tak betulkan fakta (jika benar)...????? betapa ramai pelajar tertipu selama ini...

iii. sudah2lah nak mengampu tuan prof sekalian...katakanlah yang benar kerana itulah nilai anda sebagai ahli akademik...keintelektualan anda akan dihormati...

Tanpa Nama berkata...

Zainal Kling tentu faham makna pundek,panddy kutty, darah keturunan kling DKK(bukan Melayu)bodek umno untuk nak pangkat prof., itulah perangai burok yang menjijikan untuk memperbodohkan BANGSA MELAYU.
Melayu adalah MELAYU, KLING bukan bangsa MELAYU.

Tanpa Nama berkata...

bimbang juga nanti Ijazah Universiti di Malaysia tak laku..

Tanpa Nama berkata...

16 Sept ni kita rakyat Pulau Pinang dan Melaka akan menyambut hari Kemerdekaan disebabkan kedua2 negeri pernah dijajah oleh British, selama ini rakyat telah ditipu oleh UMNO selama 53 tahun tatkala kita menyambut kemerdekaan Malaysia.

Mulai tahun hadapan semua buku sejarah tentang Kemerdekaan Malaysia perlu di padamkan dan diganti dengan Hari kemerdekaan Pulau Pinang dan Melaka dan juga lagu2 patriotik kemerdekaan Malaysia....Malaysia tanah air ku

Khairi berkata...

Nampaknya dah 53 kali menyambut Hari Merdeka yg tak wujud, sebab negara kita tak pernah dijajah.Kenapalah Prof kangkung tak cakap bertahun yg lalu?

Tanpa Nama berkata...

Ini semua sebab Mat Sabu bongkar cite Mat Indera, munkin cite asal kemerdekaan tak akan rakyat tahu....

Kasehan Arwah Tunku susah payah dapatkan Kemerdekaan dari British...tiba2 Prof. Kangkong Kling dan MPN ubah sejarah 53 tahun Malaysia.....

Jangan sampai Malaysia tergadai kpd Singapura sudah lah dik statement yang terkeluar dari Prof2 Kangkong Malaysia yang jenis cari makan ni....

Tanpa Nama berkata...

Rakyat perlu baca Wikipedia....dan kita sanggah kenyataan mereka yang cari makan ini....

The Federation of Malaysia, comprising the States of Malaya, North Borneo (later renamed Sabah), Sarawak and Singapore was to be officially declared on the date August 31, 1963, on the 6th anniversary of Malayan independence. However, it was postponed to September 16, 1963, mainly due to Indonesian and the Philippines' opposition to the formation of Malaysia...

Rujukan mana Prof. Kangkong ni ambik yang nak kuatkan hujah2 mereka....

Tanpa Nama berkata...

ciannye dr faizal kling ni.....huhuhu....klulh org2 trdahulu yg bjuang hdup lgi.....dh lma kpla dr 2 kna hempok.....
klu x kna jajah, msakan raja2 hilang kuasa n mnjadi ktua adat n agma smata shj....
rsanya dr. ko bli phd kot.....meh cni tesis ko aku nk tgok

Tanpa Nama berkata...

sbb tu dia kata putar belit sbb dia mmg anak KLING yg ori! adeiiiy macha kalu mau jilat kalu sampai licin pon patut2lah macha, lu ingat lu ponya title manyak busat ka! aku ada kesian sama angko pon anak morid mungkin sumoa pon bangagang mcm angko!

Tanpa Nama berkata...

Malaya tak pernah dijajah?
Habis tu kenapa kita menyambut Hari Merdeka setiap tahun?
Oh! rupanya kita dah lama merdeka...

Tanpa Nama berkata...

"Petikan daripada kiat.net: Malaysia History
By 1914, Britain had either direct or indirect colonial control over all the lands that now make up Malaysia, which it called British Malaya.
British rule took several forms. For example, Britain had direct COLONIAL RULE in the STRAITS SETTLEMENTS, family control by the Brookes in Sarawak, and corporate control in North Borneo. In the kingdoms on the Malay Peninsula, the British governed indirectly, through local rulers. Britain placed a representative called a resident in each kingdom. The local sultan agreed to accept the resident's advice on political and economic matters.", saya masih tak faham dengan hujah Professor Zainal Kling nih mengenai sejarah kita...boleh percaya kah?

Tanpa Nama berkata...

Dah sah Zainal ni memang anak Kling ahli sejarawang terkenal.

Tanpa Nama berkata...

umeno (parti talibarut British) tak boleh dibiar lama perintah negara ini.
Lantik professor IQ tahap jamban. Ajar rakyat matematik 2 + 2 = 8.

Tanpa Nama berkata...

Kalau Tanah Melayu tak pernah dijajah kenapa Tunku dok melalak laung Merdeka, Merdeka kat Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957. Dalam buku sejarah semua kata Tanah Melayu dijajah British. Semua Prof Sejarah baik yang kang kong atau yang tak kang kong sebelum ni kata Tanah Melayu dijajah British tiba2 Zainal Kling kata Tanah Melayu tak pernah dijajah. Zainal Kling perlu diISAkan kerana cuba menipu rakyat Malaysia. Bodoh punya profesor cap ayam.

1 Malaysia berkata...

Orang British terpinga-pinga bertanya,"What had happened? What had happened to Malaya (Malaysia)?".
Rakyat lagi terpinga-pinga dengan mulut ternga-nga sambil air liur meleleh. "Komunis" dok lawan siapa tu? Mat Indera, Tok Janggut, Dato Lela, ... and the geng dok buat apa? Tak lawan British, sudah tentu tentu lawan Sultan.
Tanah Melayu tak pernah dijajah? Awat kita dibohongi selama ni? Siapa yang bohong kat kita ni? Ini sudah tentu 'kerja khianat' dan 'tangan nakal' dari PR? PR 'mengkhianati' kerajaan dengan menyebar sejarah bohong. Tunku Abdul Rahman kan Presiden Keadilan, Tun Tan Siew Sin kan Setiausaha Agung DAP, Tun Abdul Razak kan Presiden PAS waktu tu ... (mungkin ini akan keluar pada sejarah edisi baru).
Gila pulak kenyataan. Samy Vellu cukup marah dengan Zainal ni sebab kan di belakangnya terletak perkataan "KLING" yang dibangkangnya suatu masa dulu. Sori kalau AKU silap sejarah.

Tanpa Nama berkata...

Anon 8.50,
2+2=8 salah. Prof kangkong tuh ajar aku 2+2=22 bukan 8.

Tanpa Nama berkata...

Rakyat perlu tolak ulasan@ dari MPN (kangkong), takut nanti Malaysia akan tergadai dik kenyataan yang berbelit untuk mengampu UMNOAPCO.....

Kenape MPN(Kangkong) tak ulas apabila LKY buat kenyataan "Bekas PM Singapore LKY telah berkata bahawa negaranya sedia berperang jika isu tanah di Tanjong Pagar tidak diberikan balik oleh Malaysia pada masa yang telah ditetapkan dan jika isu mengenai air ditimbulkan."

Tukar ke kerajaan yang ada sekarang...MPN (Kangkong) kita buang je ke sungai....

Tanpa Nama berkata...

ini semua umno yang tipu,tu lah sebabnya profesor kangkong kling ni, tipu sama,,

Tanpa Nama berkata...

Penempatan Selat koloni diraja Britain diwujudkan pada 1826. Negeri-negeri Selat ini terdiri dari negeri Pulau Pinang, Melaka, Singapura dan Dindings, Perak (Manjung). Kesemua negeri ini dahulunya di bawah jajahan takluk British
Negeri-negeri Melayu Bersekutu ialah sebuah sistem persekutuan untuk empat negeri Semenanjung Tanah Melayu iaitu Pahang, Perak, Selangor, dan Negeri Sembilan. Sistem ini dilaksanakan oleh pihak British pada tahun 1895 dan ia bertahan sehingga tahun 1946, apabila ia bersama-sama dengan Negeri-negeri Selat dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu digabungkan bagi membentuk Malayan Union. Dua tahun kemudian, Malayan Union dibatalkan dan Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan. Akhirnya pada tahun 1963, Malaysia diasaskan dengan kemasukan Sabah, Sarawak dan Singapura.

Pihak British bertanggunjawab dalam hal ehwal luar negeri dan keselamatan sementara negeri-negeri bertanggungjwab dalam polisi domestik. Walau bagaimanapun, pihak sultan pada realitinya hanya berkuasa dalam hal ehwal agama Islam dan adat resam. Pihak negeri terpaksa mengikut nasihat yang diberikan oleh Residen Jeneral.

Ibu kota persekutuan ialah Kuala Lumpur yang ketika itu merupakan sebahagian daripada Selangor. Residen Jeneral pertamanya ialah Sir Frank Swettenham.
cuba kita analisa sejarah ini,sultan hanya berkuasa dalam hal ehwal ugama saja....

Tanpa Nama berkata...

banyak nya komen

Tanpa Nama berkata...

Berikutan kekalahan Jepun dalam Perang Dunia Kedua, pergerakan anti Jepun di Tanah Melayu mengalihkan perhatian kepada British yang mahu mengambil kembali jajahannya memandangkan nilai sumber getah dan timah. Gerakan gerila yang kebanyakannya didokong oleh cina komunis, dan British mencuba mendapatkan sokongan orang Melayu dengan harapan sebaik tamat darurat, kemerdekaan akan diberikan. [84] Darurat Tanah Melayu bermula pada tahun 1948 dan berakhir pada tahun 1960, tetapi pada tahun 1957, Britain sudah yakin untuk memberi kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu. Pada tahun 1963, Persekutuan ini disertai oleh Singapura, Sarawak and Borneo Utara British untuk membentuk Malaysia. Akan tetapi Singapura yang didominasikan bangsa Cina keluar daripada Persekutuan pada tahun 1965 berikutan ketegangan di antara Melayu dan Cina.[85] Brunei, yang menjadi negara naungan British sejak 1888 menolak menyertai Persekutuan[86] dan mengekalkan statusnya sehingga ia merdeka pada tahun 1984.
macam negara brunai saja menjadi naungan british saja.....inda di sebut bahawa malaysia ujud pada tahun 1957 dalam jadi sepatutnya bukan 57 tahun sambutan hari kemerdekaan malaysia tapi hanya 48 tahun saja...rujukan sejarah jajahan british.