23 Ogo 2011

UMNO Nafi Cucuk Hidung Hassan Ali, Nak Saman PAS & Mustafa Ali

Isu gereja: Umno Selangor mahu saman SU Agung PAS RM10 juta

SHAH ALAM, 22 Ogos — Umno Selangor akan memfailkan saman RM10 juta terhadap Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berhubung dakwaan kononnya parti Melayu itu memainkan peranan dalam tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja awal bulan ini.

Menurut Setiausaha Umno Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, selain Mustafa, pihaknya juga akan mempertimbangkan pihak-pihak lain dalam saman yang akan difailkan selepas Aidilfitri.

“Kita akan memulakan langkah permulaan saman iaitu saman tuntutan ganti rugi dan saman malu terhadap fitnah yang dibuat Datuk Mustafa Ali terhadap Umno Selangor dengan jumlah RM10 juta.

“Ini adalah tindakan yang terpaksa dilakukan demi mempertahankan maruah dan hak, kami akan hantar notis kepada beliau dan pihak-pihak tertentu dan jika tiada jawapan, kita akan failkan saman selepas Aidilfitri,” katanya pada sidang media di sini.

Mustafa sebelum ini mendakwa mempunyai bukti kononnya Umno berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu.

Beliau turut mengatakan Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu itu ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas gereja itu.

Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin.

Bagaimanapun tegas Mohd Zin, Mustafa masih boleh membuat permohonan maaf secara terbuka kepada Umno Selangor dalam tempoh tujuh hari bermula hari ini sebelum tindakan undang-undang diambil.

Jelas beliau, notis pemberitahuan saman akan dihantar kepada Mustafa dalam tempoh terdekat.

“Dan, saya (sebelum ini) telah memberi notis (tiga hari) kepada Mustafa supaya memohon maaf dan kita bersedia memaafkan beliau tetapi malangnya dengan begitu bongkak dan sombong beliau bukan mahu mengaku kesilapan, tetapi keluarkan kenyataan kononnya beliau mempunyai bukti dokumen bahawa semua tindakan dibuat Jais adalah arahan dan didalangi Umno Selangor.

“Oleh kerana dalam semangat Ramadan dan persaudaraan sesama Islam ini, Umno Selangor tiada pilihan kecuali mempertahankan diri dengan mengambil proses undang-undang untuk mendapatkan pembelaan,” katanya.

Menurut Mohd Zin, mustahil untuk pihaknya mengarahkan Jais bertindak sedemikian.

Ini kerana jelas beliau, Jais adalah sebuah agensi yang terletak di bawah urus tadbir kerajaan negeri Selangor bukan Umno Selangor.

“Kita tertunggu-tunggu apa yang sebenarnya berlaku dalam peristiwa itu kerana Jais adalah sebuah agensi di bawah urus tadbir kerajaan negeri Selangor dan tiada kaitan dengan Umno Selangor, dan exco yang bertanggungjawab adalah Datuk Dr Hasan Ali daripada PAS
.

“Dan, tidak mungkin Hasan Ali boleh dicucuk hidung oleh Umno Selangor dan saya fikir rakyat juga ingin tahu mengenai tindakan Jais itu itu ada kaitan dengan penyebaran agama bukan Islam kepada umat Islam atau tidak,” katanya.

Gereja Methodist Damansara Utama menjadi tumpuan sejak beberapa minggu lalu selepas Jais melakukan pemeriksaan ke atas satu majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di premis itu.

Jais berkata tindakan mereka hanya bersifat pemeriksaan tetapi pengurusan gereja mendakwa agensi itu melakukan serbuan.

Tindakan Jais melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama mendapat bantahan banyak pihak.

Bagaimanapun Hasan mempertahankan tindakan Jais atas alasan ada bukti pihak terbabit mahu memurtadkan umat Islam.

“Ini adalah sangkaan jahat dan satu niat untuk mendapatkan sokongan politik dan kita rasa amat terkilan dengan tindakan Mustafa Ali dengan memberi segala gambaran yang berlaku didalangi Umno Selangor.

“Saya bagi pihak Umno Selangor membuat penafian sekeras-kerasnya, kita tidak terlibat dalam peristiwa ini dan kita tiada peranan dan tanggungjawab untuk mengeluarkan arahan kepada Jais,” tegas Mohd Zin.

Umno Selangor akan diwakili peguam dari Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak. -TMI


Umno saman PAS, Mustafa Ali RM10 juta

Menurut Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, ini langkah permulaan ke atas tuntutan ganti rugi, malu dan fitnah oleh Mustafa dan PAS.

SHAH ALAM: Umno Selangor menyaman PAS dan Setiausaha Agungnya Datuk Mustafa Ali sebanyak RM10 juta berhubung fitnah bahawa parti itu didakwa berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan Jabatan Agama Islam (Jais) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu.

Menurut Setiausaha Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, itu langkah permulaan ke atas tuntutan ganti rugi,malu dan fitnah oleh Mustafa dan PAS.

Mohd Zain berkata mengambil semangat bulan Ramadhan pihaknya telah menghantar surat pada 17 Ogos kepada Mustafa sebagai kesediaan untuk memberi kemaafan kepada beliau.

Walau bagaimanapun beliau berkata Mustafa secara bongkak dan sombong mengeluarkan kenyataan yang mengaitkan Umno Selangor berhubung isu tersebut.

“Tindakan Umno Selangor adalah untuk mempertahankan maruah. Disebabkan Mustafa dan PAS gagal memohon maaf di atas fitnah yang dilemparkan maka kami ambil proses undang-undang sebagai pembelaan.

“Saman (terhadap) Mustafa, PAS dan pihak-pihak lain sebanyak RM10 juta. Pihak-pihak lain itu juga akan dipertimbangkan memandangkan kenyataan beliau turut dikeluarkan menerusi Harakah Daily,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat Umno Selangor di sini hari ini.

Klip video

Menurut Mohd Zin, Umno Selangor akan diwakili peguam Abu Bakar Isa Rahmat dari Tetuan Hafarizam Wan dan Aisha Mubarak.

Abu Bakar yang ditemui pula menjelaskan notis oleh peguam yang dilantik telah dihantar kepada pihak yang berkenaan.

Manakala saman itu akan dibuat dalam masa terdekat di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Mustafa pada minggu lalu mendakwa Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu tersebut ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas DUMC.

Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin.

Begitu juga ekoran pendedahan klip video kehadiran Jais ke DUMC pada hari kejadian seperti yang ditayangkan dalam beberapa blog Umno. -FMT



Ulasan GB

Tindakan Hassan Ali dari dulu sampai sekarang tidak pernah membantu memeperkukuhkan parti sebaliknya lebih kerpada mencari publisiti murahan untuk dirinya.

Di dalam isu gereja, "serbuan JAIS" adalah didalam pengetahuannya sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor. Dan isu gereja itu sendiri mendedahkan banyak perkara iaitu kelemahan JAIS sendiri di dalam pengagihan zakat dimana yang dikatakan mereka yang "sanggup murtad" itu adalah terdiri dari golongan yang daif/lemah dan kedua kelemahan Hassan Ali sendiri selaku exco yang mengawal JAIS tetapi sebaliknya JAIS yang berkuasa lebih daripadanya.

Jika Hassan Ali tahu membuat kerjanya, beliau telah lama mengarahkan JAIS memperkemaskan institusi zakat dan memanggil kesemua ynag hendak dimurtadkan itu menerima zakat. Serbuan ke gereja itu menjadi tidak perlu. Tetapi lemahnya Hassan Ali sebagai exco, lemahnya JAIS di dalam pengagihan zakat menjadi golongan Muslim terpaksa berpaut kepada pihak gereja. Samada mereka hendak dimurtadkan oleh pihak gereja ataupun tidak itu hal berasingan, yang pentig golongan Muslim dhaif ini telah dipinggirkan oleh JAIS.

Akibat daripada itu, PAS yang tersepit. Dan Mustafa Ali sebagai seorang yang sekarang cuba untuk "membersihkan diri dari kumpulan UG" dan sedang mencari ruang di era pasca-Muktamar, telah mendakwa wujudnya penglibatan UMNO di dalam isu gereja. Hassan Ali pula dilihat oleh ramai, sebagai duri dalam daging bagi parti.

Harakahdaily tumpang sekaki. Semasa isu gereja bergelandangan, harakahdaily pula sibuk mendokong dan menyokong Hassan Ali. Ketua Editor dan para wartawannya mungkin terlupa untuk merujuk big bossnya Mustafa Ali terlebih dahulu. Tepat seperti apa yang GB jangkakan hal sebelum ini di SINI. Kumpulan UG akan berberantakan, "suweh" bakal menimpa ke atas mereka. Petikan:

Jangan lupa Khir Toyo yang dahulu menghadiahkan penyapu kepada PBT, tiba-tiba beliau yang ditimpa suweh sehingga sekarang tak habis-habis lagi.

Kerana apa? Mentaliti orang Melayu dah anggap penyapu itu pembawa suweh. "Kamu ialah apa yang kamu fikirkan"!

Maka yang akan ditimpa suweh nanti nampaknya bukan Khalid Ibrahim tetapi kepada penghadiah penyapu itu iaitu UMNO Selangor yang berselindung di sebalik nama NGO yang dikenali sebagai GEMPAK dan WARISAN.

Kalau geng kepala lembu sudah menerima habuannya, tak lama lagi geng penyapu dan mangkuk tandas ini bakal menerima apa yang mereka lakukan bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali namanya.

Allah itu Maha Melihat dan Allah itu Maha Berkuasa. Sebenarnya Allah yang akan mengurniakan habuan pembalasan itu, bukan kerana suwehnya penyapu.

Dia juga yang akan menunjukkan siapa sebenarnya yang bertanduk. MB Selangor & Khalid Samadkah atau geng songkok tinggi bersama UG. Di dalam Islam, yang jahat akan terkena balik kejahatan yang mereka lakukan. Di dalam konteks demonstrasi semalam nampaknya UMNO Selangor yang diwakil oleh geng bersongkok tinggi bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali & kumpulan UG bakal terkena "suweh penyapu" itu disertai dengan wartawan-wartawan & akhbar-akhbar yang menjulang tinggi tindakan mereka itu.

InsyaAllah, pemerhatian GB ini tidak silap.


Ayuh PAS, mari bersiap sedia untuk bersatu hati. Seorang dari anak Pak Ali, alhamdulillah, Mustafa namanya, telah kembali ke dalam saf semula. Kita akan nyatakan bahawa PAS sentiasa bersedia untuk hadapi sebarang tantangan dari UMNO selepas ini. Hassan Ali? Biarkan dia terjun bersama UMNO dan cita-citanya untuk menjadi MB dalam mimpi!


SU Agung PAS: Saya tidak akan minta maaf, jumpa di mahkamah

Kekal dengan pendirian mempunyai bukti mengaitkan Umno dalam pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya awal bulan ini, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali menegaskan, beliau bersedia untuk bertemu parti Melayu terbesar itu di mahkamah.

Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Mustafa yang kini berada di luar negara berkata, beliau tidak akan memohon maaf atau menarik balik dakwaan dilemparkan terhadap Umno sebelum ini.

Sebaliknya beliau dengan tegas mempertahankan dakwaannya itu.

“Kita jumpa di mahkamah, kalau nak saman itu hak dia (Umno Selangor), saya tidak akan minta maaf dan saya kekal dengan pendirian saya sebelum ini, kita jumpa di mahkamah,” jawabnya.

Mustafa (gambar) juga secara tegas berkata akan mengemukakan bukti itu ke mahkamah.

“Saya akan kemukakan bukti ke mahkamah jika dibawa ke mahkamah,” katanya ringkas.

Hari ini, Umno Selangor berkata pihaknya akan memfailkan saman RM10 juta terhadap Mustafa berhubung dakwaan kononnya parti itu memainkan peranan dalam tindakan Jais ke atas pemeriksaan di Gereja Methodist Damansara Utama pada 3 Ogos lalu.

Menurut Setiausaha Umno Selangor Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed, selain Mustafa, pihaknya juga akan mempertimbangkan pihak-pihak lain dalam saman yang akan difailkan selepas Aidilfitri.

Awal minggu lalu, Mustafa dalam satu sidang media di Kuala Terengganu mendakwa Umno berperanan dalam pemeriksaan yang dilakukan oleh Jais ke atas Gereja Methodist Damansara Utama.

Beliau juga mengatakan Umno memainkan peranan dalam mempolitikkan isu itu ekoran tindakan Jais yang sehingga kini belum mendedahkan hasil siasatan mereka ke atas gereja itu.

Tambah Mustafa, beliau sedia mendedahkan maklumat campur tangan Umno kepada Pengarah Jais Marzuki Hussin pada satu pertemuan yang dijadual untuk diadakan minggu lalu.

Tetapi ia ditangguhkan buat sementara waktu sehingga siasatan Jais selesai.

Gereja Methodist Damansara Utama menjadi tumpuan sejak beberapa minggu lalu selepas Jais melakukan pemeriksaan ke atas satu majlis makan malam muhibah anjuran Harapan Komuniti di premis itu.

Jais berkata tindakan mereka hanya bersifat pemeriksaan tetapi pengurusan gereja mendakwa agensi itu melakukan serbuan. -TMI


6 ulasan:

hyhhh berkata...

tue...nak saman banyak2 kes takder duit nak pilihanraya la tue..

Entri Menarik Di Sini:
1)Download Fast Five BDRip English Hardsub MKV
2)Octove.com Social Network Pertama Di Malaysia Bagi Hadiah Iphone 4
3)Boboi Boy Download

Tanpa Nama berkata...

Ulasan yang padat dan berisi, GB.

Awan Network berkata...

dunia bolehla buat macam2 n menang..akhirat?

Entri Terhangat!! :
Betul Ke Nanu baharuddin Pegang Anjing ??
Justin Bieber Disemadikan.....!!

Tanpa Nama berkata...

nak mempertahanklan maruah. umno ada maruah ke......?

Tanpa Nama berkata...

selama ini pun midialah yg menjadi pakaian mereka untok menutup segala kepincangan yg mereka lakukan.

abu shahid berkata...

salam ramadhan al Mubarak untuk bro GB dan sahabat sekalian..

mantap dan penuh penjelasan dari ulasan GB.

Teruskan usaha murni bro GB.

kami support untuk kebenaran dan keadilan.

wassalam.