11 Ogo 2011

Siapa Yang Bakal Terkena Suweh Penyapu?

MB Selangor dapat hadiah penyapu lidi

PENUNJUK perasaan memakai topeng Abdul Khalid (kiri) dan Hasan sambil memegang penyapu dan sepanduk dalam demonstrasi di hadapan bangunan Setiausha Kerajaan Negeri di Shah Alam semalam.

SHAH ALAM - Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menghadiahkan penyapu kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim atas kegagalan mempertahankan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist di Damansara Utama dekat sini, 3 Ogos lalu.

Selain penyapu, kedua-dua NGO itu, Permuafakatan Warisan Melayu Malaysia (Warisan) dan Gerakan Memantau Perkhidmatan Agensi Kerajaan (Gempak) membawa mangkuk tandas, pencuci tandas, penyapu lidi dan batang mop ketika bantahan diadakan di sini semalam.

Kira-kira 30 orang yang berhimpun di hadapan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri mulai pukul 10 pagi itu sambil ada yang memakai topeng wajah Exco Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu dan Kemudahan Awam negeri, Datuk Dr. Hasan Ali sebagai tanda sokongan.

Segelintir daripada mereka yang marah dengan sikap Abdul Khalid dan Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Khalid Abdul Samad pula memakai topeng tanduk berwajah kedua-dua individu itu.

Bagaimanapun kesemua peralatan membersih tersebut akhirnya terpaksa dibawa pulang selepas tiada wakil daripada kerajaan negeri Pakatan Rakyat itu muncul untuk mengambilnya.

Setiausaha Warisan, Zulkifli Shariff berkata, pihaknya memuji tindakan berani JAIS yang melakukan pemeriksaan ke atas gereja berkenaan selepas mendapat laporan berhubung ada usaha untuk memesongkan akidah umat Islam. -kosmo

Ulasan GB

Kumpulan UMNO yang dahulunya ber"kepala lembu" kini "bertopeng dan berpenyapu".

Penyapu dikatakan sebagai sesuatu simbol yang tidak baik. Di dalam adat bangsa Melayu yang dipercayai sebilangan besar ahli UMNO sendiri, ia pembawa suweh... maka dibawalah penyapu ke hari demonstrasi semalam.

Jangan lupa Khir Toyo yang dahulu menghadiahkan penyapu kepada PBT, tiba-tiba beliau yang ditimpa suweh sehingga sekarang tak habis-habis lagi.

Kerana apa? Mentaliti orang Melayu dah anggap penyapu itu pembawa suweh. "Kamu ialah apa yang kamu fikirkan"!


Maka yang akan ditimpa suweh nanti nampaknya bukan Khalid Ibrahim tetapi kepada penghadiah penyapu itu iaitu UMNO Selangor yang berselindung di sebalik nama NGO yang dikenali sebagai GEMPAK dan WARISAN.

Kalau geng kepala lembu sudah menerima habuannya, tak lama lagi geng penyapu dan mangkuk tandas ini bakal menerima apa yang mereka lakukan bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali namanya.

Allah itu Maha Melihat dan Allah itu Maha Berkuasa. Sebenarnya Allah yang akan mengurniakan habuan pembalasan itu, bukan kerana suwehnya penyapu.

Dia juga yang akan menunjukkan siapa sebenarnya yang bertanduk. MB Selangor & Khalid Samadkah atau geng songkok tinggi bersama UG. Di dalam Islam, yang jahat akan terkena balik kejahatan yang mereka lakukan. Di dalam konteks demonstrasi semalam nampaknya UMNO Selangor yang diwakil oleh geng bersongkok tinggi bersama-sama tokoh pujaan mereka Hassan Ali & kumpulan UG bakal terkena "suweh penyapu" itu disertai dengan wartawan-wartawan & akhbar-akhbar yang menjulang tinggi tindakan mereka itu.

InsyaAllah, pemerhatian GB ini tidak silap.

p/s Bagi sesiapa yang disebut tadi nak elak terkena suweh penyapu tu, kenalah hubungi GB, jangan lupa siapkan pengeras sekali. Kalau tak tanggung jer nanti... hehehe

8 ulasan:

Awanama berkata...

Cayalah GB!

Awanama berkata...

ada yg dah kecut perut tuh. biar dia tahu nasib. suka-suki jer bawa penyapu. penyapu tu nantu makan diri dia semula.

puspawangi berkata...

BBerapa tahun lepas 'pemberi penyapu' yg dapat bahananya..penerima penyapu tu alhamdulillah elok2 saja..

Captain berkata...

geng NGO yg bawa penyapu ni sudah lupa sejarah..penyampaian penyapu oleh khir toyo kpd pbt.. itu melayu mestilah yang che det cakap dulu...

MELAYU MUDAH LUPA!

BANYAKXLAH NGO NI HAPAI DOA TOLAK BALA...

hairan berkata...

umno nih tak sudah2 nak menyusahkan + dengki + dendam pd PR... tapi sifat penakutnya jelas kelihatan tuh pasal soh NGO yang buat. Dasar Raja HIPOkrit!

Kalo tol2 nak perjuangkan islam soh dia orang buat demo kat bangunan umno tuh sbb SERAH SINGAPURA PADA LKY!!!! Pas ke Dap yang bagi free pada lky??? Bengap !!!

sasah automatik singapura tuh jadi negara kafir!

Pesanan pada geng2 umno - Next time cermin diri sebelum nak cakap orang lain!!!!!

Awanama berkata...

Siapakah mereka yang memakai topeng tu?. Mereka inilah yang sanggup menjilat punggung BOS mereka.

1 Malaysia berkata...

Geng UMNO ni dah tak ada idea bernas. Di Pulau Pinang, depa bawa black roseslah, kerandalah, ...
Di Selangor pulak bawa penyapu , ...
Bagaimana kita nak percaya akan pemimpin macam ini?
Dasar munafikun. Kononnya Juara Mempertahankan Islam.... tapi sebenarnya yang dok mengkhianati Islam tu, ... depa tu le.

ayakmaidinserdang berkata...

penyapu tu bukan apa,umporno dah dapat aura yg PR akan sapu Selangor & seluruh malaysia birsih dlm PRU13 nanti.Masa to kita korek korek habis,yg ada bunglow ka, cincin ka,lompat katak ka,pembelian kapal x selam ka.Apa kata sekali pakat ramai ramai kita bg PR menang.Baru tau!!!!!